Technologický pokrok nelze zastavit. Výrobci nádobí přicházejí s lepšími materiály či povrchy, ale také s chytrými aplikacemi, pomocí nichž je vaření stále snazší. Pandemie koronaviru paradoxně byznysu s prémiovými výrobky do kuchyně neublížila. „Lidé chtějí kvalitu a právě proto, že ušetřili za dovolené, oblečení a podobně, jsou ochotni více investovat do vybavení své domácnosti,“ říká v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Lukáš Krch, novopečený generální ředitel společnosti Potten & Pannen – Staněk, která dlouhodobě spolupracuje se slavným šéfkuchařem Zdeňkem Pohlreichem.
Vy jste první, koho si majitelé společnosti, Pavel a Miloš Staňkovi, pustili mezi sebe a rovnou do čela firmy. Co si od toho slibují?
Když jsme s majiteli řešili můj vstup do společnosti, měli jsme představu, kam a jakým směrem chceme firmu posunout. Společnost má skvělé jméno a obrovský obchodní potenciál. Nicméně pokud chcete růst, musíte investovat. Prvním krokem je tedy projekt nové IT architektury, který aktuálně realizujeme. Cílem je vytvořit silné IT zázemí, které odpovídá standardům a trendům 21. století. Potřebujeme našim lidem uvolnit ruce, abychom mohli zákazníkům nabídnout ještě lepší služby než doposud, realizovat nové projekty a vize. A to nejen v České republice nebo na Slovensku.
Takže si vás najali jako toho, kdo firmu dostane na další zahraniční trhy?
Částečně i kvůli tomu, ano. Není to ale úplně jednoduchý úkol ve chvíli, kdy si chcete udržet standard služeb, které nabízíte na lokálním trhu. Přípravy jsou ale v plném proudu a těším se na to.
Máme za sebou rok boje s koronavirem a lidé jsou téměř stejnou dobu zavření doma. Je to pro vás byznys dobře? Prý více vaříme a pečeme než před pandemií.
Ano, je to pravda. Dopad je pozitivní, především v oblasti nákupů na e-shopu. I přes přísný lockdown se nám ale poměrně daří také na prodejnách. Lidé tam jsou zvyklí chodit nejen kvůli produktům, ale také kvůli skvělému servisu našich týmů. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet do konce roku.
Na druhé straně, vaše firma nabízí prémiové nádobí, což je věc, bez které se lidé dokáží obejít. Neprojevují se na vašem byznysu právě obavy lidí z budoucnosti v tom smyslu, že za zbytné věci utrácí méně peněz?
Naopak. Lidé chtějí kvalitu a právě proto, že ušetřili za dovolené, oblečení a podobně, jsou ochotni více investovat do vybavení své domácnosti a kuchyně. Chtějí si zpříjemnit tyto chvíle, nahradit si návštěvy restaurací. Uvařit si dobré jídlo z kvalitních surovin a s kvalitním vybavením. Udělat si z přípravy a konzumace jídla doma zážitek, radost. A k tomu je naše nádobí a porcelán jako dělaný.
Lukáš Krch (41)
Ve společnosti Potten & Pannen – Staněk působil od května 2019 ve funkci ředitele provozu. V září loňského roku se stal generálním ředitelem firmy. Předtím pracoval v telekomunikačním gigantu O2, kde zodpovídal za technologickou modernizaci značky a nastartování procesu digitalizace. Tomu se mimo jiné věnuje i ve svém současném angažmá.
Takže až se opatření – asi v létě – rozvolní, pocítíte to spíše negativně.
Možné to je. Obecně platí, že v letních měsících lidé cestují a spíše se pohybují venku, sportují. Nicméně kvalita se nedá nahradit a jakmile zjistíte, že s „drahou“ pánví či hrncem se vám vaří daleko lépe a snadněji, těžko si odvykáte. Zároveň v našem sortimentu naleznete i doplňky do bytu, a dokonce vybavení pro outdoorové aktivity. Věříme, že zákazníky, které se nám podařilo v uplynulých měsících získat, si udržíme i nadále a zůstanou nám věrni.
Když je řeč o létě, jak se na vašem byznysu projevuje sezónnost?
Obvykle se lidé přesouvají do přírody či na dovolené, což se na tržbách projevuje. Loňský a letošní rok jsou ale trochu jiné. Vypadá to, že letošní sezóna grilování začne dříve než obvykle a pro nás je to velká příležitost. Proto už nyní nabízíme kompletní sortiment od grilů, přes doplňky, mísy, servírovací porcelán, až po exkluzivní pepře a soli. Musíme si v této době umět dělat radost.
Stále slyšíme o digitalizaci, nutnosti přicházet s novými technologiemi. Jak se ale něčeho takového dá docílit ve vašem oboru? Pro mě je třeba vrcholem technologie v oblasti vaření, který si dokážu představit, indukční deska.
No vidíte, a ono existuje nádobí, které s vaší indukční deskou umí komunikovat. A to prostřednictvím chytrých aplikací, které sledují například tlak v hrnci nebo teplotu pokrmu. Umí ale také monitorovat trvanlivost a čerstvost potravin, které máte uložené v lednici. Pokrok zkrátka nelze zastavit. Výrobci přichází s novými technologiemi, povrchy nebo materiálovým složením prakticky každý rok. Naším úkolem je vybrat skutečně jen ty nejnovější a námi otestované výrobky. Zároveň je potřeba dodat, že u některých výrobků s tradiční výrobou nejsou technická zlepšení potřeba. Zkušenost a řemeslnou zručnost nelze nahradit. Snažíme se najít rovnováhu mezi oběma přístupy.
Vaše společnost je spojena se slavným jménem – Zdeňkem Pohlreichem. Jak moc na populárního šéfkuchaře zákazníci slyší?
Zdeněk Pohlreich s naší společností i jejími majiteli spolupracuje už poměrně dlouhou dobu. Je tváří řady pomocníků a výrobků do kuchyně, ale nejen to. Je také lektorem v naší škole vaření. Máme v sortimentu řadu s jeho jménem, kterou nabízíme už v několikáté edici a své zákazníky má. A že lidé na jméno Pohlreich slyší, dokazuje například i to, že kurzy vaření jsou často během chvilky vyprodané.