Chcete si pochutnat na svatomartinské huse? Šéfkuchař Pohlreich představil unikátní projekt
Do restaurace na svatomartinskou husu si letos Češi kvůli pandemii nezajdou, řada podniků ale sváteční pokrm rozváží. Mezi nimi i restaurace šéfkuchaře Zdeňka Pohlreicha, který se v pořadu Nový den pro CNN Prima NEWS rozpovídal o přípravě tradičního jídla. Mimoto poodhalil fungování své startující rozvážkové služby OneMenu.
Ačkoli interiéry restaurací zejí prázdnotou, o rozvoz svatomartinské husy je podle Pohlreicha velký zájem. „Letos jsme s ní měli mimořádný úspěch. Je to kuchařská práce minimálně na půl dne, člověk by byl blázen, kdyby si nenechal posloužit,“ okomentoval úspěch tradičního pokrmu. Rozvoz takového jídla má ale svá úskalí. „Dokud je husa vcelku, tak je to dobře. Ale některé věci jsou kvůli rozvozu nepřenositelné. My se snažíme dávat jednotlivé komponenty od sebe, například šťávu mimo knedlíky,“ doplnil.
Pohlreich na Dufka: Když někdo zkrachuje, je to podle vás něco pozitivního?
Na české restaurace doléhá pandemie koronaviru. Zvládnou ji tuzemské podniky? A kolik z nich nakonec epidemii nepřežije? Hosty pořadu 360° Pavlíny Wolfové byli předseda Asociace samostatných odborů Bohumír Dufek a šéfkuchař Zdeněk Pohlreich.
Při přípravě svatomartinské husy je podle gastronoma zásadní správně vybrat maso. „To je rozhodující. Při pečení je třeba se snažit husu neusušit, nižší teplota je lepší než vyšší. My ještě dáváme dovnitř jablka, aby si pokrm udržel nějakou vlhkost,“ vysvětlil Pohlreich, který doporučuje ke svátečnímu jídlu podávat lehké a svěží svatomartinské víno.
Služba One Menu
Pohlreich se domnívá, že gastronomický byznys během koronavirové krize trpí při vyjednávání s rozvážkovými firmami, které požadují přemrštěnou provizi. „Za námi nějaké rozvážkové firmy byly, ale podmínky, které nám nabídly, pro nás byly neakceptovatelné. Tak jsme se rozhodli vozit jídlo vlastními silami. Dostal jsem nápad vymyslet něco, co bude pro hospody vstřícnější,“ popsal šéfkuchař zrod projektu OneMenu, na kterém spolupracuje s firmami Storyous a Liftago.
Pro restaurační podniky má být služba vstřícnější, levnější, dostupnější a předvídatelnější. Zákazníci si ale připlatí. „Zákazníci si budou muset zaplatit dopravu. Kdo nějakou službu – v tomto případě rozvoz – konzumuje, tak za ní má platit, taková je naše myšlenka. Buď si pro jídlo můžete přijet, nebo vám ho přivezou,“ řekl Pohlreich, podle kterého restaurace zaplatí část dopravy v případě, že si zákazník poručí větší objednávku.
Samotné restaurace v síti OneMenu platí dva druhy poplatků. „Tím prvním je měsíční nebo roční fíčko, které je necelých sedm tisíc, a tím druhým je provize, která je 3,79 procenta. Když určitá restaurace za měsíc prodá 20 jídel, tak už se jí to vyplatí,“ míní Pohlreich.