Jeep se vrací ke spalovacím motorům. A opět nabízí populárního obra z Ameriky

Americká automobilka před pár lety překvapila nejednoho fanouška terénních aut. Svůj ikonický Wrangler začala nabízet na českém trhu pouze ve verzi do zásuvky a představila i nový model, který byl a priori zamýšlen jako elektromobil. Situace se ale za tu dobu změnila a Jeep musel reagovat na chování trhu. Nedávno navíc rozšířil nabídku o nový Jeep Grand Cherokee.

Na novinku jsme si ovšem museli počkat téměř tři roky. Pátá generace Jeepu Grand Cherokee se objevila na americkém trhu už v roce 2021 v prodloužené verzi LWB se sedmi sedadly a následně o několik měsíců později v nabídce přibyla klasická pětimístná varianta, která byla určena i pro Evropu. K nám se ovšem dostala až letos.

K TÉMATU: Jeep Wrangler s hybridem se drží svého kopyta. Uspěje i jinde než v kamenolomu

K mání je ve dvou výbavových stupních Limited a Summit Reserve, které se od sebe liší množstvím asistenčních systémů, rozdílných designových prvků, ale také podvozkem. Vyšší úroveň má totiž nastavitelné pneumatické odpružení Quadra-Lift a také zadní diferenciál s elektronicky řízenou svorností. Zatímco Američané mohou mít pod kapotou například šestiválec o objemu 3,6 litru, u nás se musíme spokojit s plug-in hybridem o celkovém výkonu 381 koní.

Ten kombinuje sílu dvoulitrového čtyřválce s elektromotorem a pojí se vždy s osmistupňovou převodovkou a pohonem všech kol. Disponuje akumulátorem o využitelné kapacitě 13,3 kWh, což by mělo vystačit na necelých 50 kilometrů. V rámci krátké dvacetiminutové jízdy, kterou jsme měli možnost absolvovat nedaleko Prahy, nebylo možné tento údaj potvrdit a stejně tak si udělat širší obrázek o spotřebě.

Tlačítka, kam se podíváte

To ovšem neplatí o dynamice. Jeep Grand Cherokee nám ukázal, že udávané zrychlení 6,3 vteřiny není jen číslo napsané na papíře, ale reálná schopnost vmžiku rozpohybovat téměř pětimetrový kolos na požadovanou rychlost. O to působivější, když si uvědomíte, že váží zhruba 2,5 tuny. A váhu pocítíte hned po prvním rozjetí, ačkoli se svými kily navíc umí Američan poměrně dobře pracovat. Na brzdách a ostrých zatáčkách je to ovšem znát.

Naopak vás ale ukolébá svým pohodlím a komfortem, obzvláště díky nastavitelnému podvozku. Výtluky, zpomalovací prahy a jiné nerovnosti budete znát už jen z doslechu a prakticky o nich už nebudete vědět. O řízení by se naproti tomu dalo říci, že je tužší, nicméně k vozu nám takové nastavení sedělo více.

V interiéru nového Jeepu se prolínají luxusní i moderní prvky, ovšem hozené do jakéhosi staromódního střihu, v němž se mísí různé materiály a dekory. A tak máte části výplní dveří, volantu a palubní desky ve dřevě či prošívané a hladké kůži společně s plastovými díly. Subjektivně vzato se nám to líbilo, ale to je věcí vkusu každého z nás. Byli jsme ovšem rádi za možnost ovládání většiny systémů skrze fyzická tlačítka, kterých je tu opravdu mnoho. Možná až moc. Najdete je totiž i na zadní části volantu, kde jimi ovládáte rádiové stanice na jedné straně a hlasitost na druhé.

Cenově Jeep Grand Cherokee startuje na 2,2 milionu korun, což ve srovnání s konkurencí není až tak přehnaná cena, obzvláště při pohledu na hlavní prvky standardní výbavy. V top úrovni Summit Reserve vychází vůz na 2,5 milionu. Kompletní ceník naleznete zde. Pro porovnání s konkurencí klikněte sem.

Pokles zájmu

Se stejným motorem můžete mít i kovaný offroad Jeep Wrangler. Ten se ale vejde pod dva miliony korun, navíc je k dostání i s ryze spalovací pohonnou jednotkou. Do ceníku se dostala v závěru minulého roku a šlo v podstatě o reakci na potřeby zákazníků.

Když se totiž automobilka před více než dvěma lety rozhodla, že hranatý Američan bude pouze do zásuvky, nesetkala se na českém trhu s pochopením. Zájem o Wranglera výrazně klesl, a tak se do nabídky vrátil zážehový dvoulitr o výkonu 272 koní a maximálním točivým momentem 400 Nm. Pojí se vždy s osmistupňovou automatickou převodovkou a samozřejmostí je pohon všech kol.

Momentálně vychází Jeep Wrangler na 1,7 milionu. Za ně nabídne slušný standard, kde nechybí například bezklíčový systém, parkovací kamera včetně senzorů, dvouzónová klimatizace, vyhřívaná sedadla i volant a také 18" litá kola. Kompletní ceník včetně technických dat naleznete zde.

Změna plánu

Podobně osud měl i Jeep Avenger. Malé SUV s délkou lehce přes 4 metry se na evropském trhu prezentovalo jako elektromobil a v zásadě tak měl i zůstat. Automobilka ovšem pozměnila plány a my můžeme vedle elektromotoru vybírat i z mild-hybridního pohonu či nijak elektrikou nepoznamenaného čtyřválce s manuálem, a to hned ve třech výbavách.

V základním provedení Longitude vyjde motor 1,2 Turbo na 499 900 korun, v případě mírně elektrifikovaného tříválce je to o 70 tisíc více. Za ně nabídne poměrně slušnou porci výbavy. Součástí standardu je například tempomat, kola z lehké slitiny, klimatizace, parkovací senzory nebo třeba dešťový a světelný senzor. Kdo by přeci jen chtěl čistě elektrickou variantu, zaplatí za ní téměř 900 tisíc korun.

Na kolik vyjde Jeep Avenger ve vyšších stupních a co vše za to nabízí, můžete zjistit v ceníku zde. Mrkněte i na naše připravené porovnání, kde najdete hlavní konkurenty včetně nejprodávanějších modelů u nás. Stačí kliknout sem.

Tagy: