Je tou překážkou, která z Velké pardubické dělá výjimečný dostih, možná nejtěžší dostih v Evropě. Velký Taxisův příkop už připravil o život 25 koní, naposledy loni Sottoventa, proto došlo – i za nátlaku veřejnosti – mezi odborníky ke shodě, že je potřeba ho upravit, učinit o něco bezpečnější. Teď už má slavný skok „plastickou operaci“ za sebou.
„Povedeme dialog, ze kterého by mělo vzejít něco, co nás posune v bezpečnosti dál. Abychom si mohli říct: ,Ano, je to pro koně korektní.‘ Chceme mít pocit, že jsme udělali maximum pro to, aby se takovéto pády nestávaly,“ řekl pro CNN Prima NEWS ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller loni v říjnu, kdy si Velká pardubická znovu vysloužila velkou kritiku po smrti Sottoventa.
Po necelém roce se skutečně udělaly kroky pro to, aby se maximálně zabránilo pádům s tragickým koncem.
„Taxisův příkop změnil svou vizuální podobu, na jeho obtížnosti se ale takřka nic nemění,“ uvedl ve čtvrtek Müller v tiskové zprávě. „Úpravami bychom měli zajistit vyšší bezpečnost pro účastníky dostihů a eliminovat riziko fatálních pádů koní. Dostihy prochází stejně jako jiné sporty neustálým vývojem, povinností pořadatele je na tyto změny reagovat. Bezpečnost koní a jezdců je pro nás jasnou prioritou,“ dodal.
Doskoková hrana byla zmírněna
Ke změnám na Taxisově příkopu došlo po loňském 130. ročníku a smrtelném zranění koně Sottoventa. Proto vznikla expertní čtrnáctičlenná skupina, v které byli mimo jiné osminásobný vítěz dostihu Josef Váňa, který je v současnosti trenérem a předsedou České asociace steeplechase (ČASCH), a žokejové Josef Bartoš, Martin Liška a Jaroslav Myška.
Příliš krátký let. Kůň Sottovento s žokejem Janem Kratochvílem neskočil Velký Taxisův příkop ideálně a zaplatil za to životem. Zdroj: Profimedia.cz
Příliš krátký let. Kůň Sottovento s žokejem Janem Kratochvílem neskočil Velký Taxisův příkop ideálně a zaplatil za to životem. Zdroj: Profimedia.cz
Při úpravách byla zachována šířka příkopu pět metrů, ale úhel jeho klesání je oproti původnímu stavu mírnější, aby se eliminovala doskoková hrana příkopu. Podloží z jemného písku si vyžádalo zpevnění podkladu prosívkou, na kterou byla položena zhutněná vrstva zeminy. Ta není oseta, aby kontrast mezi příkopem a pokračující travnatou dostihovou dráhou byl stále viditelný. Před dostihem se ještě tato hranice opticky zvýrazní vysypaným pásem pilin.
Přijde ztráta věhlasu
Nejhlubší místo příkopu je u hrany živého plotu, který je sestříhán tak, aby byl na své zadní stěně vysoký 145 centimetrů. Šířka živého plotu zůstala 150 centimetrů, a tak se délka celého skoku 6,5 metru nezměnila.
S úpravou Taxisova příkopu ale nesouhlasili všichni. Proti se vyslovili někteří bývalí šampioni, třeba čtyřnásobný vítěz Václav Chaloupka, i trenéři. „Jsme přesvědčeni, že úpravy povedou k trvalému znehodnocení, ke ztrátě věhlasu, který nejlépe a oprávněně vystihoval známý slogan – nejtěžší dostih na evropském kontinentu,“ uvedli v dubnovém prohlášení.
Poslední velké úpravy Taxisova příkopu a dalších skoků ve Velké pardubické byly provedeny v roce 1994, kdy byl odvodněn a částečně zasypán. Zásahy se odrazily na klesajícím počtu fatálních pádů. Dostihový spolek chce v trendu zvyšování bezpečnosti a modernizaci dostihového dráhy pokračovat.
Poprvé si koně vyzkouší novou podobu Taxisova příkopu letos při 131. ročníku Velké pardubické, která je v plánu 10. října. Vítězství bude obhajovat Hegnus.