STK bude měřit hluk
V budoucnu by technickou kontrolou nemuselo projít příliš hlučné auto či motorka. Ministerstvo dopravy totiž zvažuje zavedení nového parametru – hodnoty hluku. Chce tak zabránit tomu, aby jezdila vozidla s tuningovou úpravou motoru či výfuku.
Motorky s namontovanou tuningovou koncovkou nesplňují hodnoty hluku dané výrobcem. Dnes přitom bez problému procházejí technickou kontrolou. Krom hutnějšího zvuku má podle některých výrobců takto upravené vozidlo také částečně vyšší výkon.
Dnes nemají stanice technické kontroly překračování hladiny zvuku čím měřit. „Tento kontrolní úkon se neprovádí, protože nemáme čím dokázat, že člověk překračuje stanovenou hladinu hluku. Navíc každé vozidlo či motorka má trošku jiné decibely, takže se nedá říct, že by to šlo nějak jednoduše nastavit,“ řekl předseda Profesní komory STK Jiří Rejmon webu iRozhlas.
Chyba při okamžitém nákupu elektronické dálniční známky nejde vrátit, varuje mluvčí
Řidiči už koupili téměř milion nových elektronických dálničních známek, jejichž velkou výhodou je podle mluvčího projektu eDálnice Martina Opatrného flexibilní platnost. Známka je nepřenosná a vázaná na konkrétní státní poznávací značku (SPZ). Proto doporučuje kupovat známku s několikadenním předstihem. „Pokud špatně zadám SPZ a koupím si známku s platností ihned, jde o nevratnou chybu,“ varuje mluvčí Opatrný.
Podle ministerstva dopravy by se to však mělo brzy změnit, aby vozidla s upraveným výfukem či motorem technickou kontrolou jednoduše neprošla. „Ukazuje se, že zejména pro hlučné motocykly a některá tuningová vozidla je potřeba přidat další stupeň kontroly,“ sdělil Českému rozhlasu mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Fenomén tuningových motorů a výfuků přirovnal k zatmavování skel, které podle jeho slov téměř vymizelo v momentě, kdy se našlo technické řešení.
Stanice technické kontroly však prozatím od ministerstva nemají žádné metodické podklady k měření hluku ani měřicí přístroje. Podle vedoucího břevnovské STK Michala Dvořáka prý zatím není jasné ani to, zda se bude hlučnost vozidla měřit ve volném prostranství, či uvnitř v budovách.
Mluvčí ministerstva Jemelka tvrdí, že podmínky se budou řídit evropskou směrnicí a že speciální hlukoměry resort vybere nejpozději do dvou let. Do konce tohoto roku by měla být zakotvena alespoň metodika měření.
V České republice absolvuje technickou prohlídku ročně v průměru přes dva a půl milionu vozidel. Zhruba 200 tisíc z nich získá technickou jen na dobu 30 dnů a okolo 20 tisíc jich kvůli špatnému stavu technickou nezíská vůbec.