Alžbětu II. pohřbili po boku Phillipa. Poslední loučení lámalo rekordy ve sledovanosti

Rakev princezny Diany se vzkazem od jejího syna prince Harryho. (1997)

Královská rodina se loučí s Alžbětou II.

Rakev s královnou Alžbětou II. byla uložena do krypty v kapli svatého Jiří na královském hradě Windsoru po boku jejího manžela prince Philipa. Televizní přenosy z pohřbu zesnulé britské královny Alžběty II. se zařadí k nejsledovanějším vysíláním v britských dějinách. Zatímco vydavatelé novin a časopisů vydělali na rekordním prodeji tiskovin s touto tematikou, pro televize bude tento týden znamenat zejména velké vypětí a finanční ztráty, píše The Guardian.

Po státním pohřbu a velkolepém průvodu v Londýně přijel pohřební vůz s královninou rakví do městečka Windsor. Ke stejnojmennému hradu rakev panovnice doprovodilo procesí s čestnými strážemi po takzvané Dlouhé stezce, kterou lemovali vojáci z několika vojenských útvarů, vojáci rakev také doprovázeli. Každou minutu se rozezněly zvony a zevnitř hradního areálu zněly dělové salvy.

Procesí, které doprovázela smuteční hudba, na místě pozorovaly tisíce lidí. Zesnulou panovnici přišli vyprovodit také její mazlíčci. Zaměstnanci hradu na nádvoří přivedli psy corgi, plemeno, které Alžběta II. chovala celý život, a před hradem byl také královnin poník Emma.

K vojenskému doprovodu se na hradním nádvoří znovu přidali také vysoce postavení členové královské rodiny, včetně nového krále Karla III. Společně se odebrali do kaple svatého Jiří na menší smuteční obřad pro asi 800 lidí.

Z úcty ke královně a v souladu s přáním Buckinghamského paláce se britská média po úmrtí panovnice dohodla, že na různě dlouhou dobu vyřadí ze svých programů a stránek reklamu. První reklamní ticho panovalo v Británii od čtvrtečního skonu Alžběty II. do konce následného víkendu. Zejména ve veřejném prostoru inzerci nahradily portréty královny. Během pracovního týdne se reklama na některých místech obnovila, při dnešním pohřbu ale opět zmizela.

„Mluvíme o ztrátě milionů a milionů liber z reklamy pro majitele médií,“ uvedl jeden z vedoucích pracovníků britské mediální agentury. „Je to něco jako masová mediální událost, která se z komerčního pohledu nikdy nestala,“ poznamenal.

Tagy: