Jakou rukou se mají otevírat dveře od auta?
Jakou rukou se mají otevírat dveře od auta? I to by se brzy mohlo objevit ve výukových osnovách autoškol. Otevírání vzdálenější rukou by totiž mohlo přispět k větší bezpečnosti cyklistů nebo koloběžkářů v běžném provozu. Poslanci v Evropské unii už navrhované změny jako „nezbytná bezpečnostní opatření při opouštění vozidla“ v prvním čtení odhlasovali. V některých zemích se přitom už nyní otevírání dveří druhou rukou kontroluje a za jeho nedodržení padají pokuty.
Co uděláte, když zaparkujete a chcete vystoupit? Rozhlédnete se pořádně, jestli za vámi není cyklista, chodec nebo nepřijíždí jiné auto? Krom vlastního zapamatování, že se máte podívat třeba do zpětného zrcátka, jak vypadá situace za vámi, existuje tzv. „holandský chvat“.
Nehodám by mělo opatření Evropské unie, které už europoslanci odhlasovali v prvním čtení společně s dalšími novinkami pro řidiče, zabránit. „Ve finálním textu byl navržen pozměňovací návrh, který nakonec většina kolegů, i proti našemu názoru, schválila. Při výuce nových řidičů by je měli instruktoři v rámci výuky učit holandský chvat,“ říká europoslanec Ondřej Kovařík (nestr. za ANO).
ČTĚTE VÍCE: Hrozivá nehoda autobusu v Německu. Přes 20 studentů se zranilo
Holandský chvat je v praxi jednoduchá poučka, která vás donutí se podívat dozadu. Jak? Stačí otevírat dveře řidiče pravou rukou (samozřejmě u auta s levostranným řízením). Při tomto chvatu dojde k natočení těla do polohy, díky které budete mít možnost se podívat pohodlně na cestu za sebe. Zvýší se tak možnost, že zahlédnete cyklistu, auto nebo chodce v zorném poli.
Takhle je to správně. Použití pravé ruky člověka automaticky donutí k půlotáčce hlavy do levé strany a tedy zlepšení výhledu. Zdroj: Besip
Takhle je to správně. Použití pravé ruky člověka automaticky donutí k půlotáčce hlavy do levé strany a tedy zlepšení výhledu. Zdroj: Besip
„Mně to někdy připadá, jako když lidi považujeme za nesvéprávné dětičky z mateřské školky. Že jim do detailu řekneme povinnost, a když to neuděláš, tak budeme trestat,“ nesouhlasí dopravní expert Roman Budský. Podle něj by pomohla spíše obezřetnost ze strany cyklistů. „Když cyklista pojede blízko aut, tak nebude viditelný, ani když budete otevírat holandským chvatem,“ dodává Budský.
Přesto je holandský chvat uzákoněný v několika evropských zemích. Vedle Nizozemska je to například i Velká Británie, kde hrozí za jeho nedodržení pokuta v přepočtu až 30 tisíc korun. Slepé otevírání dveří totiž podle skupiny Cycling UK ve Spojeném království každoročně zraní až 500 lidí. Lidé vystupující z auta by tak měli vidět cyklisty nebo chodce projíždějící či procházející kolem, které by mohli jinak přehlédnout. U nás s tím zatím policisté zkušenosti nemají.
Novinka by se nakonec v první řadě týkala výuky v autoškolách. „Osobně si myslím, že u nás je to nadbytečné. Běžně se to učí – neotevírej dveře, dokud se pořádně nepodíváš v zrcátku, že je bezpečně otevřít můžeš,“ říká instruktor autoškoly Václav Volf. Stačit by tak podle něj mělo správné seřízení zrcátek, zhruba dva centimetry od kraje by měl řidič vidět kliku zadních dveří.
Pokud vám nestačí používat vynález zvaný zpětné zrcátko, můžete zkusit holandský chvat v kombinaci s inovovanou metodou „vykuk“. S tou by mělo být vystupování bezpečné nejen pro vás, ale i pro cyklisty.