Jaké nás čekají ceny letenek?
Není to zas tak dávno, kdy si mohl člověk zaletět na víkend do Itálie za pouhých několik stovek. Letecký průmysl však trápí řada problémů, a tak se tyto časy podle odborníků v nejbližších měsících jen tak nevrátí.
„Doba ultra levných letenek je pryč. Meziročně letenky zdražují o zhruba 40 procent, v porovnání s dobou před pandemií jsou výše o bezmála 30 procent,“ uvedl pro CNN Prima NEWS ekonom Lukáš Kovanda. Důvodů cenového nárůstu je podle něj hned několik. „Lidé jsou lační po cestování, protože si dva roky kvůli zmíněné pandemii příliš turistiky neužili, hlavně ne té dálkové. Navíc podstatná část veřejnosti má z doby pandemie polštář úspor, který teď může využít i na nákup letenek. Vysoká poptávka, která v řadě případů předčí předpandemickou sháňku, umožňuje dopravcům a prodejcům navyšovat si marže zvýšením prodejních cen,“ řekl.
Řada cestujících přitom v létě nečelila jen drahotě. Výjimkou nebyly zrušené lety či zpoždění, kvůli nimž turisté museli trávit noci na letištích.
„Tyto problémy se mohou částečně zmírnit s odezněním sezóny, která přirozeně s koncem letních prázdnin utlumí největší špičku v poptávce. Pokud tedy něco pomůže, tak spíše tento jev, protože obnovení kapacit personálu v oboru je dlouhodobější záležitostí. Noví pracovníci totiž nemohou nastoupit ihned, ale je nutné je proškolit a certifikovat pro různé úkony,“ sdělil pro CNN Prima NEWS Jakub Habarta ze společnosti Deloitte.
Ani po hlavní sezoně však ceny letenek pravděpodobně výrazněji neklesnou. „Spíše se budou omezovat některé linky. Tento vývoj může být podpořen případným nástupem další vlny pandemie, která nákupy omezí. Návrat letenek za několik stokorun očekávám spíše výjimečně, což bude reflektovat těžkou situaci leteckých společností,“ doplnil pro CNN Prima NEWS ekonom Štěpán Křeček.
Letenky a cena ropy
Zásadní vliv na cenotvorbu má i situace na trhu s ropou. „Zvýšené ceny letenek jsou způsobeny mimo vysoké poptávky zejména externími faktory, takže jejich okamžitý pokles nelze očekávat. Cena ropy vlivem války na Ukrajině zůstává vysoká, na trasách do Asie aerolinky kvůli obletům vzdušného prostoru Ruské federace přidávají jednotky hodin k letovým časům. Zároveň je nutné nabírat nové zaměstnance často za cenu výrazně vyšší, než byla na trhu před covidem,“ vysvětlil Habarta.
Letiště po celé Evropě se začátkem sezóny dostala pod obří nápor turistů. Zdroj: Viet Tran
Za varovnou stávkou na hamburském letišti stojí rovněž nespokojenost se mzdami. Mluvčí letiště nicméně uvedla, že stávka neměla na provoz letiště žádný vliv. Zdroj: Getty Images
Dlouhé fronty cestujících se vytvořily tako na letišti u Kolína nad Rýnem. Zdroj: Getty Images
Pod náporem turistů bylo rovněž letiště v Düsseldorfu. Zdroj: Getty Images
Kvůli stávce palubního personálu aerolinek Ryanair a easyJet ve Španělsku byly zrušeny nebo zpožděny desítky spojů. Zdroj: Getty Images
Letecké odvětví se na počátku letní sezony potýká vedle stávek i nedostatkem zaměstnanců. Zdroj: Getty Images
Nápor na letištích zřejmě nepoleví ani v následujících týdnech. Zdroj: CNN Prima NEWS
Stávka aerolinek způsobila chaos na evropských letištích. Zdroj: Getty Images
Do problémů s rychlostí odbavování a kontrol se dostalo i letiště v Düsseldorfu. Zdroj: Getty Images
Zoufalí cestující, kteří na odbavení museli čekat i několik hodin, si stěžovali na špatnou organizaci, málo informací a především na to, že i přes nával pasažérů zůstalo mnoho odbavovacích přepážek uzavřených. Zdroj: Getty Images
I letiště v Amsterdamu se ocitlo pod náporem cestujících, mnozí z nich nestíhali navazující lety.. Zdroj: Getty Images
Některé lety byly kvůli problémům na letištích zpožděny či zcela zrušeny. Zdroj: Viet Tran
Španělská aerolinka Vueling musela zrušil několik letů, což způsobilo zmatek v řadách pasažérů. Zdroj: Viet Tran
Letiště Václava Havla v Praze se zatím nepotýká s výraznějšími komplikacemi. Zdroj: Viet Tran
Letiště Schiphol v Amsterdamu slouží pro řadu spojů jako přestupná stanice. Zdroj: AP
S nedostatkem pracovníků se potýká také aerolinka Air France. Zdroj: ČTK
Do problémů se dostali i Češi na dovolené, kterým byly zrušeny zpáteční lety. Zdroj: CNN Prima NEWS
Někteří cestující museli přečkat několik dní na zahraničních letištích, než se objevil náhradní let. Zdroj: CNN Prima NEWS
Letiště nestačí odbavovat všechny naplánované lety a společnosti jsou nuceny lety rušit. Zdroj: CNN Prima NEWS
Aerolinky navíc nemají náhradní řešení a často se stává, že nevrací cestujícím peníze moc rychle. Zdroj: CNN Prima NEWS
Za varovnou stávkou na hamburském letišti stojí rovněž nespokojenost se mzdami. Mluvčí letiště nicméně uvedla, že stávka neměla na provoz letiště žádný vliv. Zdroj: Getty Images
Kvůli stávce palubního personálu aerolinek Ryanair a easyJet ve Španělsku byly zrušeny nebo zpožděny desítky spojů. Zdroj: Getty Images
Letecké odvětví se na počátku letní sezony potýká vedle stávek i nedostatkem zaměstnanců. Zdroj: Getty Images
Do problémů s rychlostí odbavování a kontrol se dostalo i letiště v Düsseldorfu. Zdroj: Getty Images
Zoufalí cestující, kteří na odbavení museli čekat i několik hodin, si stěžovali na špatnou organizaci, málo informací a především na to, že i přes nával pasažérů zůstalo mnoho odbavovacích přepážek uzavřených. Zdroj: Getty Images
I letiště v Amsterdamu se ocitlo pod náporem cestujících, mnozí z nich nestíhali navazující lety.. Zdroj: Getty Images
Španělská aerolinka Vueling musela zrušil několik letů, což způsobilo zmatek v řadách pasažérů. Zdroj: Viet Tran
Někteří cestující museli přečkat několik dní na zahraničních letištích, než se objevil náhradní let. Zdroj: CNN Prima NEWS
Kovanda navázal: „V nejbližších měsících by se mohlo dostavit mírné zlevnění letenek v souvislosti s koncem hlavní turistické sezóny. Také nyní mírně klesá cena ropy, ovšem to se v cenách projeví až s odstupem, neboť letecké palivo se kupuje dopředu.“
Stovky korun nebo desítky tisíc za letenky?
Lze tedy očekávat levné letenky za pár stovek alespoň v příštích letech, nebo se stane cestování luxusem pouze pro bohaté? „Domnívám se, že nedojde ani k jednomu extrému. Letenky za pár stovek jsou sice ojedinělým jevem, i tak se ale vlivem konkurenčního boje mohou občas objevit. Lidé se navíc létat naučili a budou chtít i nadále. Konkurence a obchodní modely nízkonákladových společností to budou umožňovat a éra letenek mezi evropskými metropolemi v cenových hladinách 20–30 tisíc korun, jak tomu bývalo v minulosti, zatím nehrozí,“ myslí si Habarta.
„Na druhé straně pořád vnímáme fenomén odložené poptávky po cestování z dob covidu, takže pokud ekonomika ze současných inflačních tlaků a geopolitické situace neutrpí další šoky, dá se očekávat, že bude náročná situace, byť v menší míře, pokračovat,“ doplnil.
Podle Kovandy se projeví i vliv inflace. „Lidé u nás i v zahraničí budou muset v roce 2023 na výdajích za dovolené daleko více šetřit než letos. Navíc již nebudou tak hladoví po létání jako letos, kdy si cestování mohli po letech pandemie poprvé zase celkem dosyta užít – a mnozí se nabažili i na rok či dva dopředu,“ sdělil Kovanda.
„Pokud tedy nedojde k dramatickému zhoršení průběhu války na Ukrajině a jejích ekonomických dopadů, lze za předpokladu silného propadu poptávky v příštím roce čekat v nadcházejících měsících a pak v roce 2023 postupnou stabilizaci cen a případně i určitý pokles cen v porovnání s letoškem, maximálně však o 15 procent. Doba ultra levných letenek je tedy proto opravdu pryč,“ dodal.