Události posledních měsíců tvrdě dopadají na peněženky českých občanů, zdražují se energie, potraviny či například letenky. Tím to však zjevně neskončí, dopravci na železnici totiž kvůli zvyšujícím se nákladům diskutují také o zdražování jízdenek. Například České dráhy mění každý rok ceny na základě inflace, která se aktuálně blíží až k 15 procentům. Také ostatní dopravci připouštějí, že kvůli rostoucím cenám energií budou muset v budoucnu na ceny jízdenek sáhnout.
Národní dopravce přesto ubezpečuje, že po dobu platnosti současného jízdního řádu k žádném skokovému zdražení nedojde. „České dráhy v současné chvíli nepřipravují zvýšení cen jízdného. Naším cílem je přilákat do vlaků co nejvíce cestujících, proto v současné době zdražovat nebudeme,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Přesto lze navýšení cen způsobené inflací očekávat právě v prosinci, kdy začnou platit nové jízdní řády. „Ceny jízdného se každý rok upravují dle výše inflace za předchozí období, a to vždy ke změně jízdního řádu. V letošním roce je toto datum 11. prosince 2022, tedy až za sedm měsíců. O úpravě tarifu se tedy bude jednat až ve druhé polovině roku, v tuto chvíli tak není zvýšení cen na pořadu dne,“ doplnil mluvčí.
„Poslední úprava kilometrického tarifu se uskutečnila 12. prosince 2021 a zvýšení cen bylo v průměru 3,2 procenta,“ doplnil mluvčí pro CNN Prima NEWS. Generální ředitel Českých drah Michael Krapinec v České televizi ještě upřesnil, že by se prosincové zdražení mohlo pohybovat řádově mezi třemi až dvaceti procenty.
Do té doby chtějí České dráhy nalákat cestující na letní slevy. „Naopak od června do srpna jsou připraveny letní prázdninové a dovolenkové slevy, které mají přilákat další cestující do našich vlaků v době prázdnin a dovolených a nabídnou atraktivní ceny pro letní cestování,“ doplnil Šťáhlavský pro CNN Prima NEWS.
Ceny porostou, zní od soukromých dopravců
Obtížím se zdražováním se však nevyhnout ani soukromí dopravci. Například Arriva však upozorňuje, že většinu linek provozuje na základě objednávky samospráv. „Drtivou většinu spojů zajišťujeme na základě objednávky krajů nebo obcí. Ceny jízdného nastavují jednotliví objednavatelé a organizátoři dopravních systémů, dopravce je v tomto případě neurčuje,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS mluvčí Jan Holub.
Co se týče jejích vlastních linek, ke zdražení zřejmě v budoucnu dojde. „Naše ceny jízdného platí třeba jen v rychlících nebo na třech expresních autobusových linkách a v tuto chvíli neplánujeme plošné zvýšení cen jízdného, byť ve střednědobém výhledu k němu bude potřeba kvůli růstu cen energií přistoupit. Naším cílem je reagovat tak, aby veřejná doprava zůstala dostupná,“ doplnil Holub.
Podobně hovoří také Leo Express. Pokud bude inflační trend pokračovat, dotkne se to zřejmě cen jízdenek. „Sledujeme růst cen, především trakční energie, kterou jsme povinni odebírat od Správy železnic a jejíž cenu tak nemůžeme ovlivnit, a také růst inflace a případně budeme na tyto změny reagovat. Ceny za jízdenky Leo Express jsou stanoveny tak, že čím dříve si je cestující zakoupí, tím levnější pro něj jsou,“ sdělil pro CNN Prima NEWS mluvčí Emil Sedlařík.
Další dopravce RegioJet kvůli zvyšujícím se nákladům zdražil již v únoru zhruba o 15 procent. Během letošního roku by však již k dalšímu zvýšení cen jízdenek dojít nemělo.
Zabavit děti je pro čekající ukrajinské uprchlíky velký oříšek. Zdroj: Viet Tran
Úřady zatím nemají informace o tom, kolik uprchlíků zůstává na českém území. Zdroj: Viet Tran
I děti musely strávit několik nocí na zemi. Od tvrdé podlahy je dělila jen deka. Zdroj: Viet Tran
Děti se nejjednodušeji zabaví sledováním videí a hraním her na mobilu. Zdroj: Viet Tran
Chodbu historické budovy nádraží lemují spacáky, deky a igelitky. Zdroj: Viet Tran
Dobrovolníci rozdávají příchozím běžencům instantní polévku či pečivo. Zdroj: Viet Tran
Praha nadále trpí nedostatkem lůžkových kapacit. Zdroj: Viet Tran
Speciální vízum otevírá uprchlíkům z Ukrajiny přístup k veřejnému zdravotnímu pojištění, vzdělání či na trh práce. Zdroj: Viet Tran
Místy lze na nádraží narazit na věci ukrajinských běženců, mnohdy bez dozoru. Zdroj: Viet Tran
Hledání alespoň dočasné střechy nad hlavou nicméně komplikuje skutečnost, že se Romové snaží celou dobu držet pohromadě a odmítají se rozdělit. Zdroj: Viet Tran
Kapacity Hlavního nádraží nestačí k tomu, aby odbavily všechny příchozí uprchlíky z Ukrajiny. Zdroj: Viet Tran
Konstrukce jednoho ze stanů posloužila jako improvizovaný věšák na prádlo. Zdroj: Viet Tran
Na některé skupinky ukrajinských Romů lze narazit po celém Hlavním nádraží. Zdroj: Viet Tran
Nestačí ani kapacita laviček, mnozí běženci proto musí obědvat na zemi. Zdroj: Viet Tran
„My spacák nemáme, jen tenkou deku,“ řekla CNN Prima NEWS ukrajinská matka. Zdroj: Viet Tran
Sem tam dobrovolníci rozdávají darované oblečení. Zdroj: Viet Tran
„Je to lepší než nic. Nemáme na vlastní nákupy. Jsme vděční za to, že se o nás dobrovolníci starají,“ vyjádřila svůj vděk ukrajinská maminka. Zdroj: Viet Tran
Přítomní dobrovolníci pomáhají uprchlíkům s prvotní registrací. Zdroj: Viet Tran
Dobrovolníci rozdávají příchozím běžencům mimo jiné instantní polévku či pečivo. Zdroj: Viet Tran
Ti šťastnější mohli uložit svou hlavu na jednu z mála dostupných laviček. Zdroj: Viet Tran
Většina uprchlíků má romské kořeny, dobrovolníci ale při registraci naráží na jedince s dvojím občanstvím. Zdroj: Viet Tran
Pro několik stovek ukrajinských uprchlíků se budova pražského Hlavního nádraží stala nechtěným novým domovem. Zdroj: Viet Tran
Třebaže část uprchlíků v průběhu sobotního dopoledne opustila prostory Hlavního nádraží, na místě se stále zdržovaly desítky běženců. Zdroj: Viet Tran
Uprchlíkům jsou na místě k dispozici i improvizované dobíjecí stanice. Zdroj: Viet Tran
V registrační hale pro uprchlíky se nachází několik stolů a laviček, stany dobrovolníků i pultík s občerstvením. Zdroj: Viet Tran
Stánky dobrovolníků zdobí obrázky, které nakreslily ukrajinské děti. Zdroj: Viet Tran
Drtivou většinu uprchlíků tvoří ženy, děti a zdravotně postižení muži či senioři. Zdroj: Viet Tran
„Chvilku na ně nedáváte pozor a jednoduše utečou o patro níž mezi lidi nebo na nástupiště k vlakům,“ řekla redakci jedna z romských maminek. Zdroj: Viet Tran
Česká republika vydala už přes 300 tisíc speciálních víz. Zdroj: Viet Tran
Uprchlíkům jsou k dispozici dobrovolníci, kteří umí česky i ukrajinsky. Zdroj: Viet Tran
Speciální vízum otevírá uprchlíkům z Ukrajiny přístup k veřejnému zdravotnímu pojištění, vzdělání či na trh práce. Zdroj: Viet Tran
Hledání alespoň dočasné střechy nad hlavou nicméně komplikuje skutečnost, že se Romové snaží celou dobu držet pohromadě a odmítají se rozdělit. Zdroj: Viet Tran
Kapacity Hlavního nádraží nestačí k tomu, aby odbavily všechny příchozí uprchlíky z Ukrajiny. Zdroj: Viet Tran
„Je to lepší než nic. Nemáme na vlastní nákupy. Jsme vděční za to, že se o nás dobrovolníci starají,“ vyjádřila svůj vděk ukrajinská maminka. Zdroj: Viet Tran
Většina uprchlíků má romské kořeny, dobrovolníci ale při registraci naráží na jedince s dvojím občanstvím. Zdroj: Viet Tran
Pro několik stovek ukrajinských uprchlíků se budova pražského Hlavního nádraží stala nechtěným novým domovem. Zdroj: Viet Tran
Třebaže část uprchlíků v průběhu sobotního dopoledne opustila prostory Hlavního nádraží, na místě se stále zdržovaly desítky běženců. Zdroj: Viet Tran
V registrační hale pro uprchlíky se nachází několik stolů a laviček, stany dobrovolníků i pultík s občerstvením. Zdroj: Viet Tran