reklama

Mercedes-Benz GLA 220d 4Matic: Narostl a do rodiny lépe zapadá

Mercedes GLA hlásí nástupce, je tady druhá generace! Na trhu je kompaktní crossover od roku 2013 a vstoupil do míst, kde se poptávka neustále zvyšovala. A roste dosud. Jenže jeho design byl značně specifický a ne úplně pro každého. Aktuální typ přináší hodně změn. My jsme si vyzkoušeli model 220d 4Matic a nemohli jsme si ho vynachválit.

Hned na začátek tedy přičtěme body navíc pro nový model. Na designu v mercedesu zapracovali a nejnovější verze patří v tuto chvíli k nejhezčím crossoverům, které na silnicích potkáte. Jeho tvary se zjemnily a víc zapadá do současné rodiny vozů Mercedes-Benz.

Je líbivý a daleko více uhlazený. Ačkoliv námi vybraný typ, na který si musíte připravit minimálně 1,1 milionu korun, neměl zrovna ty nejfešáčtější elektrony a zvenčí vlastně vypadal dost obyčejně, rodokmen značky nezapřel a mezi ostatními vozy se dal dobře poznat.

Nový model narostl

Jenže důležitá je jiná věc. Zatímco crossovery jsou často spíš taková nafouklá městská auta, nejnovější GLA už trochu začíná fušovat do řemesla soupeřům v kategorii SUV. Proč? Protože zatímco délka a šířka zůstala stejná, do výšky Mercedes vyrostl o celých 11 centimetrů! To znamená více prostoru pro nohy i hlavu.

I díky tomu se uvnitř pohodlně a komfortně cítí čtveřice dospělých. Řidič ocení vysoké posezení a s ním spojený dobrý výhled. Zaujaly především bytelné dveře a menší okno. Za volant pak majitel hladce zaplul a právě díky tomu se v GLA cítil skutečně bezpečně.

Zavazadlový prostor poskytuje 435 litrů, to je srovnatelné s konkurencí. Stejně jako 50litrová nádrž na pohonné hmoty.

Kdo je na mercedesy zvyklý, dostane luxus, který čeká. I tento nováček v nabídce je moderní high-tech vůz s veškerou dostupnou technologií. Kdo by čekal, že nejmenší z velkých mercedesů bude ošizený, tak se mýlí.

Všude na vás dýchá hezký a kvalitní materiál, na obyčejné plasty s klidem zapomeňte. GLA je stejně jako jeho sesterské modely vybaven jedním velkým digitálním panelem. Ten se rozdělí na dva displeje. V levém naskočí budíky, v tom pravém infotainment. Dokud se vůz nenastartuje a na řidiče zírá jen široká černá plošina, nejde o nic pěkného, po jejím rozsvícení si ale rychle zvyknete.

Stejně jako na nový touchpad umístěný na středové konzoli. Ačkoliv ten bývá často u aut spíš dotykově nečitelný, Mercedes se s ním popasoval solidně a řidič se s ním rychle sžije. Infotainment se dá ale ovládat také malou dotykovou ploškou na volantu.

Když promluví umělá inteligence

Ta je ale skutečně malá a tady už je třeba víc soustředěnosti. To vše už pak může hraničit s nesoustředěnou jízdou. Stejně jako využívání displeje dotykem, což je také možné. Ale vůz má další řešení, a to pokročilé hlasové ovládání s umělou inteligencí.

Stačí auto při jízdě oslovit jménem a ozve se ženský hlas, který je okamžitě připraven pomoci. Ať už s navigací, klimatizací nebo třeba přepínáním rádia.

Teď už k jízdě. Vyjma modelu AMG je 220d nejsilnější dieselový agregát, který se do GLA dává. Od nás si vyslechne samou chválu, protože poměr výkon-spotřeba je vynikající.

Pod kapotou je umístěný dvoulitrový čtyřválec, který během svých nejsilnějších momentů nabízí až 190 koňských sil. A využít je skutečně umí. Turbo nastupuje rychle a udávané zrychlení z nuly na sto za 7,3 vteřiny skutečně není lživé. Nějaký ten předjížděcí manévr na okresce může tedy být pro řidiče denním chlebem.

Když chcete, auto zkrátka zabere. O to víc potěší spotřeba, GLA není potřeba nějak zbytečně šetřit, aby se jeho uživatel dostal pod 6 litrů na 100 kilometrů.

Dvouspojková převodovka řadí hladce a auto zkrátka velmi dobře spolupracuje. Jen přejezd některých nerovností by občas mohl být hladší, od kol se do vozu sem tam ozvala větší rána, než bychom čekali.

Zbývá už jen jedna výtka na závěr, a ta míří k aktivnímu asistentovi jízdy v pruzích. Ten si lehce pohrává se srdečním rytmem osazenstva vozu. V případě vyjetí z pruhu auto tvrdě přibrzdí a vydá zvuk podobný defektu pneumatiky. A pořádně vás to vyděsí, takže doporučujeme před startem vypnout, zvyknout si na to nejde. Ozkoušeno za vás.

Ale ani tato maličkost velmi dobrý dojem z nového vozu rozhodně nemohla pokazit.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Majitel mercedesu není někdo, kdo sahá po vozu jen jako po spotřebním zboží. Mercedes je značka, kterou si nemůže dovolit úplně každý. Zase tak hluboko do kapsy ale není třeba sahat.

Co se týče servisu, jeho interval je jeden rok, nebo 25 tisíc kilometrů. Záruka na GLA je dvouletá, ale ještě jinak to je s karosérií. Za neprorezivění automobilka ručí celých třicet let.

2. PRODEJE

Kdo zatouží po novém GLA nemusí si zoufat a bude ho mít poměrně brzy, doba dodání vozu činí standardně 3–⁠4 měsíce. V době uvedení první generace GLA byl tento model neprodávanější modelovou řadou značky, celkově bylo po celém světě první generace vyrobeno přes milion kusů.

Jde o sortu vozů, která se prodává čím dál víc, a je to vidět i na číslech. GLA bylo v roce 2020 dodáno 279 majitelům, což je oproti předchozímu roku nárůst o 150 vozů. Konkurencí je například Audi Q3, kterého se od ledna do prosince 2020 prodalo 265 kusů, či BMW X1, jež našlo nového majitele ve 469 případech.

3. ODKLÁDACÍ PROSTORY

Jak už jsme zmiňovali výše, celý vůz se zvětšil. Přední dveře nabízí velkou kapsu, která není ale nepříjemně hluboká.  K dispozici je nabíječka na mobil, uprostřed je odkrývatelný prostor pro dva nápoje. Středová opěrka se opírá do stran. Na nedostatek prostor si stěžovat nejde.

4. ZAJÍMAVOST

Pokud máte zájem vybočovat z řady, GLA nabízí i dva speciální modely. Kdo si chce zpestřit každodenní cestu do práce trochou adrenalinu, může sáhnout po verzi AMG. Nově vyvinutý dvoulitrový motor M 139 je totiž se svým výkonem 310 kW (421 koní) nejvýkonnějším sériově vyráběným čtyřválcem na světě. A kdo se na silnici raději vydává opačnou cestou, může zvolit typ 250 e, první plug-in hybrid řady GLA. Ten je na rozdíl od většiny ostatních plug-in hybridů možné dobíjet na rychlodobíječkách.