Metro v New Yorku poprvé za 115 let své historie plánovaně přerušilo celý svůj provoz. Důvod příliš nepřekvapí: koronavirus. Tamní dopravce totiž v noci na středu provedl důkladnou dezinfekci celého gigantického komplexu, který jinak funguje v nepřetržitém čtyřiadvacetihodinovém provozu. Informovala o tom CNN.
„Mimořádné časy si žádají mimořádná opatření,“ uvedl šéf tamního Metropolitního dopravního úřadu (MTA) Patrick Foye. Jedná se o vůbec první plánovanou odstávku newyorského komplexu metra. Čištění má i do budoucna probíhat na noční bázi mezi první a pátou hodinou ranní a bude během něj dezinfikován každý z více než šesti tisíc vozů.
„Je to zásadní pro zajištění zdraví a bezpečnosti našich zaměstnanců a zákazníků,“ uvedl Foye. Aby byla vyvážena ztráta dopravní kapacity, dopravce naopak v danou dobu posiluje autobusové spoje o několik stovek vozů. Kvůli preventivním opatřením během koronavirové pandemie počet cestujících oproti normálu poklesl o zhruba devadesát procent. Podle CNN od začátku epidemie zemřelo více než 80 zaměstnanců dopravního podniku s onemocněním COVID-19, z toho nejméně padesát z nich pracovalo v metru.
Dříve metro zastavil jen hurikán či sněhová bouře
Metro v New Yorku, páteř městské hromadné dopravy, jako jeden z mála systému vůbec slouží cestujícím jinak bez přestávky čtyřiadvacet hodin denně 365 dní v roce. Od svého spuštění v roce 1904 byl provoz metra kompletně přerušen výhradně v souvislosti s extrémním počasím: v roce 2011 kvůli hurikánu Irene, v roce 2012 kvůli hurikánu Sandy a v roce 2015 kvůli sněhové bouři, kdy byla zrušena doprava osob, zatímco provozní vozy v jízdě pokračovaly.
Trump si nevzal do továrny na respirátory roušku a rozpustí krizový štáb
Bílý dům ukončí činnost svého krizového koronavirového týmu, protože se v další fázi chce zaměřit na zvládání následků pandemie. Během návštěvy Arizony to v úterý prohlásil americký prezident Donald Trump, uvedla agentura Reuters. Tým bude pracovat zřejmě do konce měsíce. Trump také navštívil továrnu na respirátory, kde si nenasadil roušku.
Podle webu dopravce MTA newyorské metro v roce 2018 v průměru ve všední den přepravilo 5 437 587 cestujících, což je zhruba čtyřikrát více než v případě pražského metra. Za celý rok pak newyorská podzemka přepravila 1,68 miliardy lidí (pražské metro ve stejném roce 431 milionů lidí).
Newyorské versus pražské metro
Komplex metra v New Yorku má 472 stanic, což je dle MTA nejvyšší počet v rámci jakéhokoliv světového komplexu stejného dopravního prostředku. První linka byla uvedena do provozu 27. října 1904. Podle dat z roku 2016 podzemka disponovala téměř šesti a půl tisíci vozy, a celková délka všech linek dosahuje necelých čtyř stovek kilometrů. Průměrná rychlost metra je 48 km/h a maximální 89 km/h. Nejhlubší stanice je umístěna 55 metrů pod zemí.
Pro srovnání pražské metro má 61 stanic, délku tras 65 kilometrů, v roce 2018 denně přepravilo v průměru 1 426 860 lidí. Průměrná rychlost podle Technické správy komunikací u pražského metra dosahuje 35,7 km/h. Nejhlubší pražskou stanicí je pak Náměstí míru, které leží 53 metrů pod zemí.