Střechu dolů, mistře Beane. Z kabrioletu Mini Cooper má řidič čirou radost

Čísla nelžou. Když už má český zákazník peníze, s chutí si připlatí. Z lidového vozítka zvaného MINI, které začalo jezdit ve Velké Británii v šedesátých letech, je teď stylová hračka, na kterou nemá peníze úplně každý. Ale ten, kdo ano, sahá často po tom nejlepším. Po verzi John Cooper Works, i na babí léto ideálně se staženou střechou.

Námi testovaný vůz dal znovu lehce vzpomenout na minulost a na muže, který ho proslavil. Komik Rowan Atkinson, mnohem známější jako Mr. Bean, během svých groteskních eskapád využíval MINI, které mělo křiklavou barvu přesně jako naše cabrio. Tím ale podobnost končí.

Sám Atkinson by si možná právě tento vůz díky jeho 231 koňským silám pravděpodobně oblíbil, však je to známý milovník rychlých vozů. A jeden z mála šťastlivců, který před lety vlastnil například McLaren F1, nadčasový supersport, jenž patří mezi nejlepší auta světa a v současné době jeho cena šplhá do stovek milionů korun.

Pořád vypadá skvěle

Tady John Cooper Works Cabrio (naštěstí) nestačí, jeho počáteční cena je 934 700 Kč a do testu jsme dostali našlapaný model, kde byla například příplatková sportovní automatická převodovka v ceně 53 404 Kč, zvukový systém od značky Harman/Kardon za 21 372 Kč či rozšířený John Cooper Works paket, který si automobilka cení na 90 792 Kč. Závěrečný účet tedy zněl na 1 269 480 Kč.

Celek se nedá přehlédnout. Žlutozelená barva Zesty Yellow, dva černé pruhy, zvětšené sportovní koncovky na výfuku, červené brzdové třmeny či několik rudých detailů na voze, to všechno dělá z tohoto MINI takové autíčko z krabičky od Matchboxu.

Obrovskou výhodou vozu je to, že se v nové reinkarnaci vyrábí už dvacet let a vypadá pořád skvěle. Každý další facelift mu jen pomáhá.

MINI Cabrio jsme testovali ani ne před rokem a uvnitř se toho moc nemění. Pořád jde o kombinaci retra s moderní technologií, a to všechno je podtrženo precizním zpracováním. Obočí zdvihne každý snad jen při pohledu na nový pětipalcový displej v přístrojovém štítu.

Je v matném provedení, primárně nám ukazuje rychlost, stav nádrže, otáčky či další detaily jako venkovní teplotu nebo dojezd, ale vypadá přinejmenším zvláštně a ke zbytku jinak stylového vozu se moc nehodí. Sedl by i užší volant, při řezání zatáček by se držel lépe.

Dále má MINI nový 8,8palcový dotykový infotainment, který se dá ale ovládat také tlačítky na středovém panelu nebo tradičním kruhovým ovladačem. Kdo zná modely BMW, rozhodně se v něm nikdy neztratí. Je svižný a funkční.

Na co se u MINI člověk vždycky může těšit, jsou páčkové přepínače. Ty se snad nikdy neomrzí. Malý závoďáček má také hezky tvarované sedačky s integrovanými opěrkami hlavy, které dobře drží tělo, nebo třeba pedály z nerezové oceli. Člověk snadno promine titěrný prostor na zadních sedadlech, či zavazadlový prostor o velikosti 278 litrů, který má hodně omezený otvor. Nezapomeňme, v čem jedeme.

Radost slyšet turbo

Jak bylo výše zmíněno, nedávno jsme na CNN testovali Cooper S, který disponuje výkonem 200 koňských sil. Už to je na takového drobečka pořádná síla. Dvoulitrový řadový čtyřválec s turbem v tomto modelu nabízí celkem 231 koní, a to při pohotovostní hmotnosti 1450 kilogramů. Rozdíl je tedy malý, ale citelný.

JCW je hbitější a mrštnější než jeho o jedenatřicet koní slabší bráška. Na stovku se dostane za 6,5 vteřiny a radost z motoru si užijete bez střechy ještě více. Je to pohádka, zaposlouchat se do práce turba, kterou člověk ocení ještě víc, když nemá střechu nad hlavou.

Jinak u stávajícího modelu platí to, co u předchozích. MINI je prostě motokára, na to si musíte zvkynout. Nic se tu nemění, ucítíte každou ránu, hrbol či kamínek. Ale to už patří ke všem generacím moderního MINI. Obzvlášť na 18palcových kolech, která jsme měli my.

Osmistupňový automat funguje hladce a motor si s ním rozumí. Dojem z celku je i díky tomu velmi dobrý. Když chceme přidat a využít sílu, pomohou pádla pod volantem. V zatáčkách je auto prakticky nevyprovokovatelné ke smyku, plné elánu a člověk z něj má prostě čirou radost.

Během krásných letních dní ještě o kus větší. Semtam sice uvnitř něco zavrže a zaskřípe, ale to je u aut bez střechy relativně běžné. I díky tomu pak téhle mašince lehce podlehnete.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Každé Mini se pravidelně servisuje jednou za dva roky, nebo při najetí 30 tisíc kilometrů. Hodinová sazba autorizovaného servisu činí na mechanické práce zhruba 1900 Kč. Záruka na vůz je dvouletá, na lak tříletá a na karoserii 12 let.

2. PRODEJE

Na prodeji cabria se viditelně podepsala také koronavirová situace. Mezi lednem a srpnem 2020 se MINI se stahovací střechou prodalo 18, letos si zákazníci užívají života ještě více. Do září bylo prodáno už 23 kusů, včetně našeho testovacího. Podle informací automobilky se toho čeští řidiči nebojí, kdo si jde pro MINI, neváhá si připlatit a sáhne klidně místo typu S po ostřejší verzi JCW. Však podíl prodejů verze JCW patří v České republice mezi nejlepší na světě, činí celkem 30 %. Doba dodání vozu pak záleží na dané specifikaci, v tuto chvíli jsou ale vozy i skladem. Tady se podívejte na porovnání s Mazdou MX-5.

3. INFOTAINMENT

Umí zůstat roztomilý tak, jako celé auto. Například taková funkce „vozidlo a okolí“. Ukáže se nám dojezd vozu a otevře se kapota. Tam nám miník prezentuje teplotu motoru. Následně naskočí venkovní teplota a naše autíčko si na obrazovce nasadí sluneční brýle. A rozjede se. Vypadá to příjemně, k autu to patří.