OBRAZEM: Kruháč, který připomíná medúzu. Nahlédněte do tunelů na Faerských ostrovech

Na Faerské ostrovy už turisté nejezdí jen za čistou a divokou přírodou. Mnozí sem jezdí obdivovat i památky technického rázu. Lákadlem se v posledních letech staly tunely, kterých je na ostrovech celkem 17, z toho čtyři vedou pod mořskou hladinou.

Počasí na Faerských ostrovech, které leží mezi Islandem a Skotskem, je velmi nepředvídatelné. Jízda autem nebo trajektem tak může být kvůli prudkému dešti nebo husté mlze problematická. Místní obyvatelé proto k cestování rádi využívají tunely. Ty se navíc díky své architektonické podobě staly turistickým lákadlem.

ČTĚTE TAKÉ: Nová lanovka na Ještěd už má svou podobu. Na „UFO“ si ale lidé počkají nejméně pět let

Tunelů je na ostrovech celkem 17. „Ačkoli máme 18 ostrovů, často žertujeme, že kvůli tunelům popíráme skutečnost, že jsme ostrovy,“ uvedla pro web CNN marketingová manažerka Visit Faroe Islands Súsanna Sørensenová.

Čtyři tunely jsou na ostrovech podmořské. Unikátem mezi nimi je pak ten, který má pod mořskou hladinou i kruhový objezd. Na světě je totiž jediný. Místní jsou na ně náležitě pyšní. „Toto jsou naše Eiffelovka a Big Ben. Lidé, zejména turisté, jimi projíždějí jen aby viděli umění,“ popsal Teitur Samuelsen, generální ředitel společnosti, která tunely provozuje.

Turistickou atrakcí je hlavně kruhový objezd, přezdívaný medúza. Podle Samuelsena se na něm lidé i několikrát otáčejí, aby si ho pořádně užili. Silnice se tu obtáčí kolem centrálního sloupu, který je modře nasvícen a opravdu připomíná mořského tvora.

Tunely navíc nejsou tmavé, ale hrají všemi barvami. Při budování stavbaři využili služeb místních umělců. „Na Faerských ostrovech máme spoustu dobrého umění a rádi jsme naše umělce podpořili. Umění navíc rozbíjí monotónnost v dlouhém tmavém tunelu, což je to dobré pro bezpečnost jízdy,“ dodal Samuelsen.

A v tunelech na Faerských ostrovech je i československá stopa. Server zDopravy.cz připomněl, že čeští a slovenští stavbaři razí od podzimu 2022 silniční tunel na nejjižnějším ostrově Suduroy. Ten v budoucnu spojí tamní vesnice Fámjin a Ørðavíkar. Práce provádí společnost Metrostav Norge, což je norská dcera Metrostavu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Poslední šance nakoupit levněji. Dálniční známky s novým rokem podraží, podívejte se na ceník

Tagy: