Nebojte se žádat skutečně výhodnou nabídku, radí expert. Jak na dodavatele energií?

Změna dodavatele energií

Čeští zákazníci by mohli na energiích ušetřit tisíce korun ročně, pokud by si od svých dodavatelů v příhodných chvílích vyžádali takzvanou retenční nabídku, tedy pohrozili odchodem a čekali, s čím firma přijde. Pro CNN Prima NEWS to uvedli experti na energetiku. Zároveň doporučili bedlivě sledovat různé akční nabídky konkurenčních poskytovatelů elektřiny a plynu.

Retenční nabídka je zjednodušeně taková nabídka, která má za cíl udržet si stávajícího klienta u konkrétní společnosti. Jinak řečeno jde zpravidla o nabídku výhodnou. „Je čas na to aktivně zjišťovat, jaké jsou ceny elektřiny a plynu na trhu,“ uvedl pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom společnosti Roklen Pavel Peterka. Zákazníky by rozdělil na dvě skupiny – konzervativnější a odvážnější. Nejvíce se to podle Peterky projeví v přístupu k fixaci cen za energie.

ČTĚTE DÁLE: Brzobohatý odešel od soudu v šoku – Už nebudu mlčet. Zmínil zákeřnost Kuchařové a intimnosti

„Fixovat cenu plynu může dávat smysl, ale záleží na konkrétní nabídce,“ upřesnil Peterka. „U elektřiny fixace ceny dává určitě smysl pro zákazníky, klidně na rok, na dva. Pro ty, co by možná chtěli trochu zariskovat, tak se vyplatí to o něco více sledovat a na fixaci nespěchat,“ doporučil ekonom. Zároveň připomněl, že zákazníci mohou využít vzájemného konkurenčního boje mezi společnostmi. „Není to jen otázka energií, ale i třeba mobilních tarifů,“ konstatoval Peterka.

Využít konkurenčního prostředí doporučil i energetický analytik Jan Béreš. „Pokud zákazník na své stávající smlouvě nic nepozmění, dojde k automatické prolongaci, tedy prodloužení smlouvy. Tam už může poté být cena stanovena výrazně jinak,“ upozornil Béreš.

Jak je zřejmé ze statistik, zákazníci jsou rok od roku znalejší svých práv a možností. Zatímco za první polovinu loňského roku změnilo dodavatele elektřiny lehce přes 120 tisíc domácností, letos už je to přes 200 tisíc.

Samotní dodavatelé plynu a elektřiny retenční nabídky příliš nezmiňují. „Ke každému zákazníkovi se snažíme přistupovat individuálně na základě jeho potřeb a hlavně spotřeby,“ uvedla mluvčí energetické společnosti Innogy Linda Filuszová.

„Zákazníci jsou mnohem znalejší a mají problematiku nastudovanou,“ potvrdil mluvčí PRE Karel Hanzelka. „Vidíme to například v délce hovorů na naší zákaznické lince,“ uzavřel mluvčí.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Násilnosti v Británii pokračují. Policie očekává útoky na migrační centra a domy přistěhovalců