Nové auto pro americké pošťáky vypadá jako karikatura. Má to ale důvod

Americká pošta uzavřela obří tendr na dodávku desítek tisíc nových poštovních vozů. Ty bezesporu z hlediska designu zaujmou extrémně nízkou přídí, vysokým čelem a nákladovým prostorem. Stejně jako v minulosti sedí řidič vpravo, ačkoliv v běžných vozech se v USA jezdí stejně jako v Česku.

Americká pošta (USPS) chystá obrovskou modernizaci svého vozového parku. Uzavřela desetiletý kontrakt s výrobcem vojenských vozidel Oshkosh Defense na dodávku 50 až 165 tisíc nových dodávek pro pošťáky –⁠ podle toho, jak moc je bude potřebovat. První vyjedou na silnice za dva roky. Nyní firma ukázala veřejnosti, jak budou vypadat. Vozy na první pohled vzbuzují rozporuplné reakce.

Model jménem NGDV dostane vysokou hranatou karoserii s velmi nízkou přídí, což působí jako karikatura auta z animovaného filmu. Masivní nárazníky na přídi zase připomínají pouťové autíčko. Jenže vše má své důvody, jde zejména o bezpečnost a co nejsnadnější práci pro americké pošťáky.

Žádné ohýbání

Vysoké čelní sklo pomůže s výhledem řidiče po okolí. Díky výšce vozu už může zaměstnanec v kabině pohodlně stát, stejně tak v nákladovém prostoru. Zamezí se tím tedy nezdravému ohýbání zad pokaždé, když půjde pro zásilku. Kabina vozu je navíc vybavena airbagy, klimatizací a automatickou elektronickou parkovací brzdou. Ta se aktivuje pokaždé, když vůz zastaví.

S manévrováním pomůže i kamerový systém, který díky několika čočkám rozmístěným po karoserii vozu vytvoří 360stupňový náhled. K dispozici je i samostatná parkovací kamera.

Stejně jako v předešlých vozech sedí pošťák vpravo, tedy na opačné straně kabiny než běžní řidiči. Má to smysl. Jednak pomocí vysokých posuvných dveří pohodlně vystoupí ze svého místa na chodník, také ale z okna dosáhne do poštovní schránky. Američtí pošťáci navíc v létě rádi jezdí s otevřenými dveřmi.

Bude i na elektřinu

Co se týče pohonu, výrobce zatím není příliš konkrétní. Vozy by měl pohánět „úsporný zážehový motor“, ve hře je i kompletní elektrifikace. V případě poštovních elektromobilů by měl být systém schopný snadné výměny baterií, protože se počítá s tím, že se během let bateriové technologie zlepší a USPS chce držet krok.

Americká pošta aktuálně provozuje 230 tisíc vozidel, z nichž zhruba 190 tisíc doručuje zásilky šest i sedm dní v týdnu. Některé z nich už jsou v provozu přes 30 let. Oshkosh Defense se podařilo k výrobě poštovních dodávek zajistit investici ve výši 482 milionů dolarů, tedy asi 10,6 miliardy korun. Je to americká korporace s více než stoletou historií, aktuálně má 29 výrobních závodů, 16 tisíc zaměstnanců a roční obrat v přepočtu 170 miliard korun.

Tagy: