Ekonom: Odříznout se od ruské ropy a plynu je úkol na roky. A bude nás to něco stát

Petr Zahradník

Zdražení pohonných hmot, ke kterému v minulých týdnech skokově došlo, je jednoznačným důsledkem válečného konfliktu na Ukrajině. Přestože již došlo k mírnému zlevnění, ceny benzínu a nafty mohou jít zase nahoru. „Je to důsledek nejistoty, která na trhu kvůli válce panuje,“ vysvětlil ekonom Petr Zahradník ve středečním vydání pořadu Nový den na CNN Prima NEWS.

„Válka na Ukrajině vyvolává na trhu strategických energetických surovin, jako je ropa nebo zemní plyn, mimořádnou těkavost a kolísavost,“ zhodnotil Petr Zahradník v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS. Podle něho zpočátku nepomohl ani kurs koruny, který bezprostředně po vypuknutí války oslaboval vůči dolaru a euru.

To jsou podle Zahradníka hlavní příčiny skokového zdražení pohonných hmot, ke kterému došlo nejen u nás, ale prakticky po celé Evropě. „Téma marží určitým faktorem je, ale velmi menšinovým. Řekl bych, že viníkem je na 95 procent válka,“ dodal. Nicméně je prý nutné se připravit na to, že ceny pohonných hmot mohou kolísat, dokud se na Ukrajině bude válčit.

Elektromobilita? Musíme změnit přístup

Zahradník radí, abychom při nakupování pohonných hmot nepanikařili a zbytečně se nepředzásobovali. A současně abychom zvažovali, zda „každý kilometr ujetý ve vlastním voze je efektivně vynaložený“.

Jako dlouhodobý problém ovšem vidí závislost Evropské unie na dovozu energetických surovin z Ruska. Ta se podle něj v případě ropy pohybuje kolem jedné čtvrtiny, u plynu je to přes 40 procent. Aby se Evropa této závislosti zbavila, bude muset vybudovat infrastrukturu, která to umožní. „Ale to se bavíme o horizontu měsíců, případně let. A bude nás to něco stát,“ upozornil Petr Zahradník.

Alternativou může být větší rozvoj elektromobility. Vzorem by pro nás podle Petra Zahradníka mohlo být Norsko. „To má nejen vybudovanou infrastrukturu, ale každý, kdo si elektromobil pořizuje, dostane od státu poměrně velkorysý příspěvek,“ vysvětlil. Jako problematické se ale může ukázat, že Češi nejsou elektromobilům příliš nakloněni. „Vyžaduje to v tomto ohledu mentální změnu,“ dodal ekonom.

Tagy: