Odsud odjede 1500 nových aut denně: Hyundai Nošovice nabízí unikátní podívanou

Vozy Hyundai těsně před dokončením

Silné vozy na silnicích dnes obdivuje kdekdo. Ovšem víte, jak taková auta vznikají? Proces výroby aut, to je svět, do něhož pronikla jen malá hrstka z nás. Jak jste ovšem měli možnost vidět v dalším díle pořadu Prima Česko, v automobilce v Nošovicích, tuhle možnost mají všichni. Návštěva zdejší výrobní linky totiž není žádný problém. Náš reportér, Vladimír Procházka, dostal i možnost být nápomocný při skládání jednoho z vozů. Jak se mu vedlo a proč mají při výrobě aut hlavní slovo roboti, se dozvíte v následujícím článku.

Na samotném počátku výrobního procesu byste jednotlivé díly vozů asi stěží poznali - rozměrné plechové pláty sotva připomínají to, čím se záhy stanou. Zprvu jsou smotány do obrovských rolí. „Ten svítek váží zhruba od 5 až do 15 tun,“ říká o nich David Tyrlík, senior specialista lisovny Hyundai Nošovice, kde se vyrábí všechny vnější části vozů. „Je to zhruba 17 dílů na jeden vůz. Jedná se o dveře - přední, zadní, páté - kapoty, střechy anebo celé bočnice. I blatníky.“

Společná práce lidí a robotů

V Nošovické továrně se pochopitelně velmi dbá na bezpečnost. Našemu reportérovi, Vladimíru Procházkovi, který dostal šanci si práci na výrobní lince vyzkoušet, tak nemohly chybět speciální rukávníky a rukavice, které nelze proříznout. Spolehlivě tak chrání ruce, které jsou tady při prohlížení plechových plátů potřeba. „Tady jsme na pozici inspekce, kde se kontroluje kvalita panelu. Jakákoliv vada by měla být odhalena a na základě toho se rozhodne, jestli plech může pokračovat dál,“ říká dále David Tyrlík v pořadu Prima Česko s tím, že plechy jsou velmi dobře chráněné před korozí. „Plech má povrchovou úpravu, je pozinkovaný a následně se ještě u nás na lakovně dělá antikorozní nástřik.“

ČTĚTE TAKÉ: S Hyundai na cestách: Na tvrdou dřinu se dnes v Dolních Vítkovicích jen vzpomíná

Návštěvníci při exkurzi nemohou minout zdejší galerii, která nabízí výhled na celou halu. Přihlížejícím se tak naskytne jedinečný pohled na stovky strojů, které tu při práci mají hlavní slovo. Robotů je tady celkem 391. „Jsou rozdělení do různých kategorií. Některé jsou svařovací, překládací, měřící a tak dále,“ vykládá Petr Sikora, vedoucí výrobní sekce svařovny Hyundai Nošovice. A vzápětí přidává informace o tom, co přesně roboti umí. „Dáváme dohromady celou karoserii. Na ni se montují pohyblivé díly, což jsou dveře, kapota, páté dveře. A tam se dávají výztuhy.“

Tempo na výrobní lince společnosti Hyundai v Nošovicích je neúprosné, opět se s kamerou posouváme, tentokrát k části, kde už k torzům aut přibývají motory, kola či volanty. „Volanty jsou chystány podle specifikací, jak jedou vozy po sobě. Každý volant má svojí specifikaci a štítek,“ upozorňuje nás Jakub Cienciala, mistr na finálové lince.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: S Hyundai na Autodromu Most: Jízda, která baví a může i zachránit život

1500 aut za den

Vzápětí už reportér Vladimír Procházka v ruce jeden volant drží a chystá se nasednout, aby ho mohl připevnit.  „Úplně bílé sedačky, mám strach si na ně v těch montérkách sednout. Ale mám tu čest nasadit volant,“ říká a odhodlává se k dílu. Ještě si vzpomenout na důležité instrukce. „Jak mě to učili? ...Provléknout elektroniku, volant nasadit na risky a na značky, ještě šroub a dotahovačku... A je tam!“ hlásí Vladimír, že se dílo povedlo.

Nošovickou automobilkou denně projede pěkná řádka aut. „Většinou je to kolem nějakých 480 aut za jednu směnu,“ uvádí Jakub Cienciala a dodává, že směny jsou během dne tři. To znamená téměř 1500 vozů vyrobených za den. Ty pak z linky míří na parkoviště a z parkoviště k zákazníkům.

Ještě předtím ale... „Musíme na test geometrie,“ hlásí operátorka-řidička, Adéla Ulmanová.

Přejeme úspěšné splnění testu a mnoho šťastně najetých kilometrů!

Tagy: