Jedno z posledních aut mrtvé automobilky Saab je dnes na českém trhu s ojetinami raritou. I proto jeho cena stoupá. Nyní je obvykle třikrát dražší než obdobný vůz od Opelu, se kterým je technicky spřízněný. Proč?
Saab 9-5 měl pro zkomírající švédskou automobilku znamenat novou kapitolu. Představil se v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu. Auto, které sdílelo s běžným Opelem Insignia podvozek i motory, zaujalo svým nápadným designem. Saabu to ale nepomohlo. Automobilka krizi neustála a skončila. Model 9-5 se tak vyráběl je dva roky a vznikl v pouhých 11 280 kusech. Jeho kombi verze existuje jen v několika exemplářích.
To, co se pro automobilku stalo katastrofou, je ale pro majitele těchto aut výhrou. Saabu 9-5 se totiž za deset let podařilo stát díky malé produkci na trhu s ojetinami raritou. Nejde sice o investiční vůz pro bohaté sběratele, ale i tak stojí výrazně víc, než by bylo u takového automobilu reálné očekávat. Je dražší než jeho dárce orgánů Opel Insignia, ale i než řada luxusních vozů z dané kategorie a obdobného stáří.
Saab třikrát dražší než Opel
Ačkoliv je možné tu a tam na ulici na poslední Saab 9-5 narazit, v nabídce mezi ojetými vozy jde o velmi vzácný úkaz. Například aktuálně se na českých serverech s ojetými auty nabízí jen několik kusů. Ačkoliv jde o deset let starou ojetinu, ani v jednom případě neklesá jejich cena pod 300 tisíc korun.
Saab 9-5 měl vlastní design zevěnjšku, ale kabina výrazně připomíná Opel Insignia. Zdroj: General Motors
Saab 9-5 měl vlastní design zevěnjšku, ale kabina výrazně připomíná Opel Insignia. Zdroj: General Motors
Například Saab 9-5 2.0 TiD nabízí soukromník za 317 tisíc korun. Neuvádí nájezd, nicméně obdobný Opel Insignia s dvoulitrovým turbodieselem lze sehnat za 100 tisíc korun, tedy třikrát levněji. Vysoce je ceněná i verze pro náročné řidiče. Saab 9-5 vybavený benzinovým šestiválcem o výkonu rovných 300 koní se aktuálně prodává za 399 tisíc korun. Přitom Opel Insignia OPC s tím samým motorem je možné pořídit za 260 tisíc korun. Mimochodem, levněji než Saab 9-5 lze snadno sehnat třeba Audi A6, BMW 5 nebo Mercedes-Benz třídy E z té doby. O Jaguaru XF nebo Lexusu GS nemluvě.
Vynecháme-li naprostou raritu, kterou se kvůli náhlému konci švédské automobilky stalo její SUV Saab 9-4X (existuje jen 814 kusů) a sběratelské veterány, je Saab 9-5 druhé generace nejdražší ojetinou této značky. Přitom první generace se prodává ve faceliftované podobě známé jako „brejlovec“ za ceny okolo 70 až 150 tisíc korun a v její základní podobě před faceliftem se téměř dvacetiletá auta dostávají i pod 40 tisíc korun.
Vstupenka do „klubu“
Majitelé většinou patří mezi nadšené „saabisty“, kteří jezdí na srazy a společně si pomáhají s problémy, které tyto letité vozy někdy potkají. Není se přitom potřeba bát servisu, ten je v Česku poměrně dostupný. To je myšleno i finančně, opravy jsou většinou nenáročné a pohybují se v rámci tisícikorun.
Saab 9-5 vsadil na ladné křivky. Ani to ale automobilce už nepomohlo. Zdroj: General Motors
Proč je tedy nová 9-5 přes svou evidentní příbuznost s Opelem Insignia tak ceněná? Jde právě o její malou dostupnost kombinovanou s faktem, že je to nejnovější saab, který můžete dnes vlastnit. Láká i na už moderní výbavu včetně funkční navigace nebo head-up displeje. V dané třídě nabízí velmi zajímavý design, který nezestárnul tak jako u okoukané trojice luxusních německých manažerských vozů a také fakt, že se kolem Saabu pohybuje komunita nadšenců. Kdo má tedy nyní Saab 9-5 druhé generace ve své garáži, nemusí se bát velkého poklesu jeho hodnoty a možná na něm i vydělá.