Dlouhé čekací lhůty na nová auta způsobují přelévání poptávky na trh s ojetinami. Zatímco za normálních okolností jejich ceny klesají, koronavirová pandemie způsobila, že se ojetý vůz stává poměrně dobrou investicí. Průměrná cena použitého auta totiž v průběhu loňského roku stoupla o 15 procent. Výrazně zdražují také vozidla s pětiletým stářím.
Pan Michal z Teplic pořídil v létě 2020 nový vůz Seat Leon, tedy ještě před tím, než na globální automobilový průmysl dolehla čipová krize. „Vychytal jsem to skvěle, to auto mě vyšlo na necelých 400 tisíc, byla to skladovka, nebylo nad čím přemýšlet,“ řekl CNN Prima NEWS.
Škoda Enyaq Coupé iV je tu. České elektrické SUV kupé uhrane hlavně novou barvou
Nová verze prvního ryzího mladoboleslavského elektrtomobilu Enyaq iV přichází s aerodynamičtejší karoserií formátu SUV kupé. Výrobce klade větší důraz na sportovní akcent a oproti výchozímu typu Enyaq iV nabídne Coupé klasické výbavové stupně.
Tehdy ještě netušil, že kdyby se dnes rozhodl automobil prodat, dostal by za něj dokonce více, než za něj před asi rokem a půl dal. „Akorát bych si vůbec nepomohl, protože bych neměl čím jezdit a za nové auto bych dal ještě mnohem víc, a musel bych na něj nejméně rok čekat,“ vysvětlil, proč se mu investice do benzínového vozu zhodnocuje pouze papírově.
Zdražení o čtvrtinu za jeden rok
Příběh ze severozápadu Čech jen dokresluje situaci, která na trhu s ojetými auty panuje. Průměrná cena použitých vozidel během loňského roku stoupla o 15 % na 282 tisíc korun. Vyplývá to z údajů společnosti Autonaklik.cz, která je největším tuzemským on-line prodejcem automobilů. Ceny ojetin začaly prudce růst loni v červenci, kdy se nedostatek vozů na trhu začal projevovat naplno.
Ještě markantnější cenový skok nastal u nejprodávanějšího modelu mezi ojetinami, Škody Octavie. V lednu 2021 se prodával v průměru za 270 tisíc, o rok později už průměrná cena ojeté octavie činila 336 tisíc korun. Během jediného roku tak zdražila téměř o 70 tisíc korun, což představuje nárůst téměř o čtvrtinu.
Na auta se dělají pořadníky jak za socialismu. Pořízení vozu raději odložte, radí ekonom
S inflací se bude Evropa potýkat ještě dlouho. Čeští spotřebitelé by měli přibrzdit a pořizovat si jen to, co opravdu potřebují, nákup auta je nyní lepší odložit, radí ekonom Martin Thienel. V ranním pořadu Nový den na CNN Prima NEWS upozornil, že zdražování jen tak zřejmě neskončí, na druhou stranu se ale podle něj mohou Češi aktuálně radovat ze silné koruny, která jim přihraje levnější dovolenou nebo nákupy v zahraničí.
„Druhý nejprodávanější model Volkswagen Golf se prodával průměrně o 13 % dráže než před rokem, třetí Volkswagen Passat zdražil průměrně o 15 %. Nejprodávanějšími značkami byly mezi ojetými vozy Škoda, Volkswagen a Ford. Ceny Škody vzrostly průměrně o 14 %, u Volkswagenu to bylo 12 % a vozy Ford zdražily v průměru o 10 %,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Ondřej Žilka, zakladatel Autonaklik.cz.
Auta neztrácejí hodnotu
V souvislosti s růstem cen ojetin dochází také ke snižování rozdílů mezi cenami nových a starých vozů. V průměru dnes nový skladový vůz stojí o 40 % více než stejný model z druhé ruky. Ještě před rokem byl přitom rozdíl 55 %.
„Nejblíže jsou ceny nových a zánovních aut u značek Toyota a Ford. Nové a 5 let staré auto se od sebe cenově liší jen o 20 až 25 %. Za rok 2021 přibylo v bazarech více zánovních vozů, nejčastěji pak těch starých mezi 3 a 5 lety. Díky tomu můžeme sledovat velmi malé cenové rozdíly mezi novými a ojetými vozy,“ dodal Žilka.
Také on potvrzuje neplatnost někdejší teze, že auto není dobrá investice. „Jde o nesmírně zajímavý fenomén. Do nedávna platilo jasné pravidlo, že automobily prakticky hned po vyjetí z autosalonu ztratí desítky procent z hodnoty. Nedostatek vozů je už ale tak výrazný, že v průběhu roku 2021 začala růst i cena aut, která jejich majitelé běžně používají. Dá se říci, že poptávka způsobila něco jako negativní amortizaci ojetých vozidel,“ uzavřel Žilka.