Opisovaly strany při kampani v zahraničí? Válek připomíná republikána, SPD převzala burku

Ocenili jste v předvolební kampani kandidáty za originální přístup k boji o hlasy? Některé vizuály či koncepty videí však nápadně připomínají marketingové tahy ze zahraničí. Třeba velmi populární video s ministrem zdravotnictví Vlastimilem Válkem (TOP 09), jehož nadšení do politiky nesdílí manželka, jako by z oka vypadlo kampani republikánského kandidáta z roku 2016. Pozadu nezůstává ani SPD, jež se vytasila s billboardem se zahalenou ženou, tedy zcela okopírovaným vizuálem španělské strany Vox.
„Aťa pořád jenom mluví o politice,“ svěřovala se v humorném spotu manželka ministra zdravotnictví Hana Válková, čímž prozradila i domácí přezdívku svého manžela. Válek své ženě ve videu zapáleně vypráví o tématech, která řeší ve vládě – o lécích, digitalizaci nebo o prvcích elektronického zdravotnického systému.
K TÉMATU: Jste český Don Corleone, vpálil Okamura Rakušanovi. A vy srab a oslík, reagoval ministr
„Včera mluvil hodinu o digitalizaci. A teď si představte, že by byl už jen doma,“ zoufá si ve videu Hana a připomíná, že její „Aťa“ miluje politiku, jenže ona má ráda svůj klid.
Se zoufalým výrazem ve tváři pak nabádá, aby lidé volili právě Válka, který je trojkou kandidátky Spolu v Jihomoravském kraji.
Jenže tento koncept téměř scénu od scény připomíná volební spot republikánského politika Geralda Daughertyho, který se v roce 2016 ucházel o funkci v texaské samosprávě v okrese Travis County. Také v něm vystupuje politik se ženou v kuchyni, zatímco ji zahrnuje řečmi o své práci.
„Chce neustále napravovat nějaké věci. Prosím, zvolte znovu Geralda. Prosím,“ říká Charlyn Daughertyová se stejným prosebným výrazem jako Hana Válková. Strana TOP 09 na dotaz ohledně možné inspirace tímto klipem z americké politiky do vydání článku nereagovala.
SPD a inspirace u španělských nacionalistů
Hnutí Tomia Okamury je známo tím, že ke kontroverzním plakátům nemá daleko. Právě na základě jednoho z nich, na němž je vyobrazen muž tmavé pleti se zakrváceným nožem, čelí nyní šéf SPD trestnímu stíhání. V předvolebním boji tuto skutečnost Okamura hojně akcentuje a využívá ji ke slovům o „politickém procesu“ a možné hrozbě „zmanipulovaných voleb“.
Během září se v Česku objevil nový billboard SPD. Na něm je vyobrazena na levé straně žena zahalená v burce a pod ní nápisy politických uskupení: Starostové, Piráti a překvapivě ODS, nikoliv koalice Spolu. Na opačné straně se nachází hnědovlasá žena v tílku spolu s logem SPD. „Jaké Česko chcete?“, ptá se SPD v té souvislosti na billboardu.
Zmíněný billboard je přesnou kopií kampaně španělské krajně pravicové strany Vox. Okamura tuto kontroverzní stylizaci vysvětluje tím, že jde o poukázání na přijetí migračního paktu. „Upozorňujeme na to, co se může stát v Česku. V rámci jednání naší frakce (SPD je nyní součástí evropské skupiny Evropa suverénních národů, španělská strana Vox zasedá ve skupině Patrioti pro Evropu, pozn. red.) známe představitele španělského Vox na úrovni europarlamentu, takže je to v pořádku,“ uvedl předseda SPD.
Pirátský klip a dánská televize
Piráti vsadili v kampani na empatickou a smířlivou notu. Ve videoklipu vyzývá předseda Zdeněk Hřib, který vede kandidátku Pirátů v Praze, aby vystoupili dopředu lidé, kteří například potřebovali v životě pomoc, někoho v životě ztratili nebo mají problémy s uhrazením bydlení.
Letos Piráti. Proč? Protože toho máme společného víc, než si myslíte! pic.twitter.com/OuIiwjddhi
— Piráti (@PiratskaStrana) September 11, 2025
V klipu, který má ilustrovat fakt, že i přes obraz rozdělené společnosti toho mají občané společného více, „než si myslíte“, chodí lidé společně s kandidáty Pirátů při každém dotazu do středu místnosti, kde je nakreslen křídou obrys České republiky. Hřib na konci poznamenává, že Piráti „mají plán“.
Velmi podobné video akcentující společné vlastnosti namísto sporů představila v roce 2017 dánská televize TV 2. Piráti se již v příslušné tiskové zprávě přiznali, že inspiraci u zahraničního počinu nezakrývají. „Při tvorbě videa jsme se volně inspirovali u sociálního experimentu dánské TV 2. Záměrně v něm propojujeme nezaujaté voliče s pirátskými politiky, abychom ukázali, že všichni jsme především lidé, kteří možná mají různé životní zkušenosti a postoje, ale na těch důležitých věcech se shodneme,“ vysvětlil Martin Přikryl, CEO agentury werk.camp, jež za spotem stojí.
Motoristé a pocit studu za volbu?
V horké fázi volební kampaně nezaspali ani Motoristé sobě. „Volte Motoristy, nikdo se to nedozví,“ napsali v novém vizuálu, který doprovodili předsedou Petrem Macinkou, který se drží za ústa, europoslancem Filipem Turkem, jenž si zakrývá uši, a do třetice plzeňským volebním lídrem Otou Klempířem s dlaněmi a prsty na očích. Motoristé prý touto novinkou chtěli odlehčit napjatou společenskou atmosféru.
Pražský lídr strany Boris Šťastný zmínil, že se jedná o poukázání vtipnou formou na problém nálepkování. K autorství sloganu se v pořadu K věci na CNN Prima NEWS přihlásil Klempíř, jenž má velké zkušenosti na poli politického marketingu. „Budeme svěží vítr v Poslanecké sněmovně. Panuje řevnivost, kterou tento nový subjekt způsobil i v rodinách nebo mezi známými. Spousta podporovatelů mi řekla, že se nebudou o volbě pro nás raději zmiňovat ani doma, ani v práci,“ popsal genezi hesla.
S tím, že lidé raději tají svou volbu před nejbližšími, však pracovali před rokem i marketéři Demokratické strany během prezidentských voleb. „Pojďme udělat Ameriku znovu velkou,“ hecují se muži před vstupem do voličské místnosti ikonickým heslem kampaně Donalda Trumpa, který v listopadu 2024 vyhrál.
Jenže u hlasovacího lístku se přesvědčení o volbě republikánského kandidáta vytrácí. „Předtím, než udělíte svůj hlas, zamyslete se nad tím, jak to ovlivní život vašich nejbližších,“ promlouvá ve spotu herec George Clooney, který byl výrazným podporovatelem Kamaly Harrisové. „Pamatujte – můžete volit, koho chcete, nikdo se to nedozví,“ ozývá se hlas herce.
Na první pohled přesvědčení sympatizanti tak nakonec dávají svůj hlas kandidátce demokratů.
„Sigma“ Babiš a hrátky v automyčce
Zahraniční trendy neušly během kampaně ani hnutí ANO, zvláště jeho mládežnické organizaci. Její představitelé prezentují na sítích Andreje Babiše jako „sigmu“, tedy člověka, který si získává respekt tím, že si žije podle vlastních pravidel, nebo jako „gigachada“ – velmi atraktivní, suverénní a zpravidla svalnatou osobu.
Podle grafik memů dávají do kontrastu premiéra Petra Fialu (ODS) jako slabého lídra, zatímco předseda ANO je charakterizován jako politik s vizí a nadhledem. Nejvýraznější influencerky Mladého ANO, Aneta Zicklerová a Viktorie Kalivodová, se v jednom z mnoha videí nacházejí v prostoru automyčky před autem s volebním potiskem ANO a tváří Andreje Babiš na kufru. Natáčejí se během tance, zatímco na sebe stříkají vodu z tlakové pistole.
Tento trend rozverných tanečních kreací z myčky se stal populární zvláště během letošního léta. Na TikToku je možné zhlédnout nepřeberné množství podobných klipů, v nichž lidé kromě polévání se proudy vody dokonce skáčou na vozy a zde pokračují v tanečních kouscích.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Na kybernetický útok při volbách jsme připraveni, prohlásil Rakušan. Ministr se spojí i s Moldavskem