V Severním moři stále hoří loď s auty
Žár, kdy teploty přesahují 800 stupňů Celsia a hustý kouř. Nákladní loď Fremantle Highway s téměř čtyřmi tisícovkami aut na palubě stále hoří, už více než 30 hodin. Hašení bylo ale zastaveno. Trup lodi se pouze ochlazuje. Odborníci se obávají, že příliš mnoho vody by totiž nestabilní loď rozkolísalo a ta by se mohla potopit, píše web deníku Bild.
V Severním moři hrozí ekologická katastrofa nedozírného rozsahu. Na lodi je podle údajů přepravní společnosti o tisícovku více aut, než původně uváděla nizozemská pobřežní stráž. Ta sdělila, že je tam 2 857 aut, přepravní společnost data upravila a je jich 3 783, píše web deníku Bild.
V Severním moři hoří nákladní loď Zdroj: AP
Záběr, který ukazuje, jaký žár zachvátil nákladní loď. Zdroj: profimedia.cz
V Severním moři hoří nákladní loď Zdroj: AP
V Severním moři hoří nákladní loď Zdroj: AP
V Severním moři hoří nákladní loď Zdroj: AP
Trup lodi se pouze ochlazuje. Zdroj: profimedia.cz
V Severním moři hoří nákladní loď už více než 30 hodin. Zdroj: profimedia.cz
V Severním moři hoří nákladní loď se 3000 aut. Zdroj: profimedia.cz
V severním moři hoří nákladní loď se třemi tisícovkami aut. Zdroj: profimedia.cz
V nemocnici skončilo 16 členů posádky. Zdroj: profimedia.cz
Na lodi Fremantle Highway vypukl obrovský požár. Zdroj: profimedia.cz
ČTĚTE TAKÉ: Mega inferno v Severním moři: Hoří loď se 3000 aut, posádka skákala přes palubu
Hořící plavidlo drží zhruba 200 metrů dlouhé lano a dva remorkéry, aby zůstalo co nejvíc stabilní. Lano ale není dostatečně silné, aby ho mohlo odtáhnout. Nákladní loď se podle posledních informací mírně posunula na západ, asi 16 kilometrů od ostrova Terschelling.
Uhašení požáru je herkulovský úkol. „Mluvíme o teplotách přes 800 stupňů. Nákladní loď není hermeticky uzavřená jako například kontejner a požár neustále živí přísun kyslíku,“ řekl Tobias Thiele, tiskový mluvčí německého hasičského svazu. „Jediným způsobem, jak dostat takový požár pod kontrolu, by znamenalo loď krátce zaplavit. Ale to bychom udělali současně ekologickou katastrofu vzhledem k množství automobilů, ropy a samotného lodního oleje,“ dodal.
Ve čtvrtek v poledne se hasicí práce zastavily. Nebezpečí, že by se na loď dostalo příliš mnoho vody a ta by se mohla potopit, bylo příliš velké. Loď je zatím relativně stabilní, ale to se může velmi rychle změnit. U Waddenského moře, světového přírodního dědictvím UNESCO, tiká časovaná ekologická bomba.
Waddenské moře je pobřežní část Severního moře mezi Frískými ostrovy a pevninou Nizozemska, Německa a Dánska. Jedná se o tzv. wattové moře, které je 500 km dlouhé a průměrně 20 km široké a které má nesmírnou ekologickou hodnotou. Oblast patří k nejdůležitějším cílům vodních stěhovavých ptáků na světě. Tamní písčité i bažinaté plochy, v nichž se mísí slaná voda se sladkou, nabízejí ohromné množství potravy. Opeřenci tam proto odpočívají během migrací, a někteří v místě i přezimují.
V ohrožení i tuleni šedí
Podle Světového fondu na ochranu přírody (WWF) jsou bahenní pláně, včetně písečných břehů, slaných močálů a dun, domovem více než 10 000 živočišných a rostlinných druhů. Kromě toho jsou nad a pod bahnitými plochami miliony řas, hlemýžďů, mušlí, krabů a červů. Některé z nich jsou také živobytí větších ptáků a ryb.
„Pro některé druhy ryb, jako je platýs velký slouží Waddenské moře také jako líhně. Ryby jsou zase zdrojem potravy pro ještě větší zvířata, jako je tuleň, tuleň šedý nebo sviňucha obecná,“ varuje WWF.