
Digitální ovládání funkcí v autě může být problém
Ovládání moderních vozů jako rébus, který odvádí řidičovu pozornost. Takové zkušenosti má řada lidí. Odborníci varují před naprostou ztrátou kontroly nad vozem na desítky metrů. Výrobci aut se proto začínají vracet ke klasickým tlačítkům.
Jen jedno otočení nebo stisk tlačítka a auto máte pod kontrolou? Tyto doby jsou u moderních aut pryč. Praxe je taková, že když potřebujete například zapnout topení, větrání zamlženého okna nebo vypnout automatické udržování v jízdním pruhu, protože je před vámi překážka, musíte často předtím, než se vám to povede, dlouze hledat v systému auta.
ČTĚTE TAKÉ: Na trať mezi Kolínem a Kutnou Horou někdo naházel kamení. Vlaky stály, zasahovala policie
„U některých značek je opravdu potřeba zajít do menu přes čtyři různé kliky. To vám může zabrat takových deset, patnáct sekund,“ upozorňuje redaktor Světa motorů Michal Dokoupil. „Je to vážně velmi nebezpečná situace, když člověk musí za jízdy řešit to, kde má vlastně tu dotykovou plochu, kterou normálně nenahmatá,“ souhlasí moderátorka Autosalonu Tereza Tobiášová.
Nejhorší je hledání telefonního kontaktu, navigace nebo i běžné ladění rádia. „Při testech, které se dělaly, se přišlo na to, že to řidiči v průměru zabere asi 12 sekund,“ poznamenává dopravní expert Igor Sirota.
Na dálnici při rychlosti 130 kilometrů za hodinu ujedete 36 metrů za sekundu. Při dvanácti sekundách by to znamenalo skoro půl kilometru. Podle odborníků při pátrání na displeji řidič během toho odhlédne od cesty zhruba jedenáctkrát, během čehož by měl ujet kolem 145 metrů, tedy přibližnou délku devíti kamionů, aniž by dával pozor na cestu.
Rozčiluje mě to, říká oslovený řidič
Paradoxem je, že držení telefonu při řízení je něco nepředstavitelného, zatímco hraní hry s názvem „kde vypnout upozornění na překročení rychlosti, která už neplatí“ na tabletu napevno zadělaném výrobcem je v pořádku.
„Ladění rádia nebo navigaci označila anglická asociace pojišťoven za mnohonásobně nebezpečnější než telefonování za volantem,“ poznamenal Sirota. „V těchto extrémních situacích riziko, že řidič způsobí dopravní nehodu, roste až na desetinásobek,“ upozorňuje dopravní expert Roman Budský.
A co si o dotykových ovládacích prvcích v nových autech myslí sami řidiči? „Úplně mě to rozčiluje v autě,“ má jasno jeden z nich. „Je to takové nepřehledné,“ vidí to podobně další. „My máme radši tlačítka,“ dodává poslední oslovený.
„Když prodáváme vozidlo, musíme nového majitele vyškolit přímo na to zacházení s ovládacími prvky,“ přiznává vedoucí prodeje autobazaru Matěj Kuš. Výrobci se naštěstí k tlačítkům začínají částečně vracet. „Trendem je dneska mít kombinaci ovladačů, na které si sáhnete, otočíte jimi nebo na ně kliknete, a některé funkce mít v obrazovce,“ vysvětluje Zbyněk Straškraba, mluvčí Škoda Auto.
Samostatnou kapitolou je pak přemíra asistentů a povinných funkcí, za které si řidiči připlatí. Příkladem může být start-stop systém, který má šetřit životní prostředí, ale zkracuje životnost motoru. Za něj někteří řidiči zaplatí hned dvakrát – poprvé, když si ho pořizují společně s autem, a podruhé, když si ho nechávají deaktivovat.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Křižovatky jsou nejrizikovější pro cyklisty, varuje expert. Problémy působí i hustá zeleň