360°, Robert Plaga, Petr Chára - 21.6. v 20:15
Třetina škol nezvládla během pandemie koronaviru distanční výuku. Ty, které na ni ani nepřistoupily, vyšetřuje inspekce, řekl ministr školství Robert Plaga (za ANO) v pořadu 360° Michala Půra. Maturity dopadly i přes mnohé obavy dobře, konstatoval šéf resortu na CNN Prima NEWS.
Základní i střední školy se dočkaly opětovného obnovení prezenční výuky relativně nedávno. Ne všechny školy se ale dokázaly poprat se zprovozněním distančního vzdělávání. Především starší učitelé měli s novými technologiemi a správou ryze on-line hodin velké problémy. To uznává i ministr školství Plaga, podle něj nezvládla distanční výuku asi třetina škol.
„Byly školy a učitelé, kteří to zvládli lépe. V těch krajních případech – a já jsem velmi rád, že jich je velmi málo – skutečně některé školy nepřistoupily na distanční výuku. Tam zasahuje školní inspekce, protože to je selhání ředitele. Těch zcela selhávajících škol jsou opravdu jen jednotky, možná desítky případů, ale většina škol do toho nějakým způsobem naskočila,“ rozvedl na CNN Prima NEWS.
Celkově ale hodnotí přístup škol pozitivně, samotná kvalita distanční výuky šla prý oproti loňskému jaru nahoru. Je v tom ale háček – kvalitativně šla nahoru u škol, které kvalitní už byly. Horší vzdělávací instituce si naopak příliš nepolepšily, doplnil Plaga.
Spokojený je také s výsledky maturit, které se v posledních měsících staly třaskavým tématem. „Ve chvíli, kdy jsme velmi emotivně naladěni k tomu, abychom byli příkří ke vzdělávací soustavě, jsme se dostlali k tomu, že tu byla v prostoru úřední maturita. Jsem rád, že se k ní nepřistoupilo,“ dodal v pořadu 360° Michala Půra.
Čeština lepší, matematika horší
Z analýzy podle ministra vyplynulo, že výsledky z češtiny byly u letošních maturantů lepší než vloni, naopak u matematiky si studenti mírně pohoršili. Potrápila je například geometrie, která se distančně vyučuje poměrně obtížně.
Proto se podle Plagy hledají možnosti, jak vzděláni posunout. V plánu je otestovat některé hybridní kombinace prezenční a dálkové výuky. Odmítl ale novinářskou zkratku, že by už v blízké době chodily žáci čtyři dny do škol a v pátek byli natvrdo doma v rámci on-line hodin.
Ministr školství Robert Plaga (ANO) Zdroj: CNN Prima NEWS
„Pokud mají školy model, chceme jej otestovat i pro další typy škol i pro různé stupně. Není to tak, že by každý pátek byly děti doma,“ vysvětlil ministr s tím, že by to mohl být problém především pro rodiče, kteří nemají možnost zůstat se svými ratolestmi doma.
Hybridní výuka by ale mohla pomoct například dětem, které jsou dlouhodobě nepřítomné ve škole, ať už jsou důvody jakékoliv. Zapojily by se tím do učebního procesu. Zda nakonec resort školství najde správný recept pro takovou změnu, netuší ani Plaga. „Je to o otestování toho, jaká kombinace prezenční a distanční výuky funguje. Jestli to řešení najdeme za rok nebo dva, to je otázka. Nechceme ale, aby to bylo přítěží pro rodiče,“ doplnil na CNN Prima NEWS.