Jihomoravská metropole Brno má bohatou historii v oblasti textilního průmyslu. V průběhu 19. století se stalo skutečnou vlnařskou velmocí, což vedlo k rychlému stavebnímu rozvoji. Tovární komíny a zvuky tkalcoven se staly charakteristickými znaky města, kterému se začalo přezdívat moravský Manchester nebo rakouský Manchester. Dnes tu sídlí i GoldBee, česká značka dámského sportovního oblečení a pomůcek na cvičení. Jejich sortiment zahrnuje ručně šité a bezešvé legíny, odporové gumy a další sportovní kousky. A co je na této značce zajímavé, je fakt, že produkty jsou vyráběny v Česku a v Itálii, což zaručuje prvotřídní kvalitu materiálů.
Historicky se Brno prezentuje jako průmyslové, s řadou více či méně zachovalých továren a manufaktur. Nejvýznamnější a nejpočetnější z nich byly právě textilní továrny. Zlatý věk textilního průmyslu v Brně lze datovat zhruba od roku 1839, kdy byl do města zřízen vlakový koridor z Vídně. V dobách největší prosperity stálo Brno dokonce v čele světového textilního průmyslu. Ostatně i nejznámější vilu ve městě si nechal kdysi postavit významný židovský textilník Fritz Tugendhat.
I dnes se ale Brno může pochlubit výrobou neotřelých módních kousků. Stačí zajet do brněnských Řečkovic, kde to dělají tak trochu jinak. Podle nich má Česko na to být zase světové a jak to tak bývá, dobré nápady někdy přicházejí nečekaně. Třeba jako ten založit textilní firmu.
Firma se sídlem v Brně se zaměřuje na etickou a ekologicky šetrnou módu. Majitelem české módní značky GoldBee, která si získala pozornost díky kvalitě, udržitelnosti a marketingovému smyslu pro humor, je Jan Kočař. „Ten nápad přišel vlastně v první vlně covidu, když jsme tady šili s brigádníky roušky, a tak jsme si řekli, že ono to je jednoduché, že to začneme dělat pořádně,“ popisuje začátky firmy Kočař v pořadu Prima Město. A tak se do toho v březnu 2020 pustili a dnes jsou za to rádi.
Zakladatel firmy má textilnictví v krvi. „Moje prababička byla švadlena. My jsme sportovní rodina, takže mně to je všechno blízké, jak výroba, tak i sortiment, vlastně úplně celý segment, co vyrábíme,“ říká majitel a ředitel firmy v jedné osobě.
Nečekejte ale žádnou sériovou výrobu nebo tisíce nových produktů denně. Vše vzniká v malých počtech a často na zakázku. A na rozdíl od trendu nízkokvalitního oblečení s vysokou obrátkou zaměstnává GoldBee švadleny v České republice, což zajišťuje pečlivý dohled nad kvalitou, procesy a udržitelností. Jejich bezešvé produkty, vytvořené česko-italskou spoluprací, také tuto filozofii dodržují.
Denně 15 švadlen zpracuje na 300 metrů látky. Z té pak vznikají legíny, plavky, kroptopy, a to všech tvarů a velikostí. „Snažíme se to dělat tak, aby to bylo pro všechny, protože když nám třeba někdo napíše, že nemáme jeho velikost nebo že ty plavky nejsou pro velikost jejího poprsí, tak my se přizpůsobíme. Teď například děláme některé druhy legín i plavek až do velikosti šesti XL,“ vysvětluje firemní filosofii Jan Kočař. Neotřelé nápady a chuť splnit nejrůznější přání a potřeby zákazníků jsou na denním pořádku.
Úspěch GoldBee přesáhl hranice Česka
Jan Kočař a jeho kolega Kien komunikují filozofii značky s jedinečným humorem, jak dokazuje jejich úspěšná přítomnost na Instagramu a dalších sociálních médiích. Jejich přístup kombinuje upřímnost, humor a ochotu dělat si legraci sami ze sebe, což rezonuje s jejich publikem. „Kamarádka, která mi dělá nehty, trpí nanismem, což je porucha růstu. Měří asi jen 130 cm a byl pro ni obrovský problém sehnat legíny nebo kroptopy. Takže teď nám pomáhá s marketingem a začali jsme nově vyrábět legíny i pro ženy s touto poruchou,“ říká majitel firmy GoldBee.
GoldBee nabízí plavky, legíny, spodní prádlo a oblečení navržené pro pohodlí a lichotivé siluety.
Úspěch GoldBee zajišťuje zaručená kvalita, která je pro ně důležitá. Jsou věrni místní výrobě a materiálům. „Každý produkt projde mýma rukama. Pokud je něco špatně, a to je málokdy, protože děvčata jsou šikovná, se musí opravit. Pak se rozhodne, co se bude vyrábět a stříhat. Každá švadlena dostane svůj balíček, který vytvoří od začátku až do konce,“ komentuje proces výroby Ivana Lunerová, vedoucí dílny GoldBee.
Vize Jana Kočara sahá za módu. Doufá, že vytvoří legíny, které se zbaví stigmatu společensky nevhodného oblečení a budou vhodné pro různé tělesné tvary a velikosti. Že tu mají jiný přístup, pochopíte nejen ze specifického humoru, který ve výrobě panuje, ale taky ze sociálních sítí společnosti. Legraci si tu dělají hlavně sami ze sebe, vše je prý myšleno jako vtip. GoldBee se snaží poukazovat na nejrůznější problémy společnosti, jako je body shaming nebo rasová nesnášenlivost. Některé kampaně sklidily u sledujících velký ohlas.
Značka GoldBee rychle získala popularitu mezi českými sportovkyněmi a fitness nadšenci. Jejich motto je Be Strong, Be Beautiful – tedy Buď silná, buď krásná. A to se odráží nejen v jejich produktech, ale i celkovém přístupu k životu. Cesta GoldBee teprve začíná, ale jejich dopad je již cítit po celém světě.