Jiné roční období, jiný druh paliva. Málokterý řidič ví, že čerpací stanice v průběhu roku nabízí odlišné směsi pohonných hmot. Podobně jako voda do ostřikovačů, i benzin a nafta se dělí na „letní“ a „zimní“. Jaký je v nich rozdíl a proč se nevyplácí jezdit na palivo z předchozí sezóny? To nám vysvětlila expertka ze společnosti Shell.
Složení pohonných hmot je čistá alchymie a výrobci, například Shell, neustále testují a vyvíjejí různé směsi, aby spalovací motory měly co nejvyšší výkon, efektivitu a spolehlivost.
K TÉMATU: Zlevní pohonné hmoty? Napoví volby v USA i prodloužení slovenské výjimky, tvrdí experti
Z tohoto důvodu před lety vznikla i takzvaná zimní paliva, která jsou přizpůsobena mrazivému počasí. Zároveň od března do první poloviny dubna a také v říjnu do poloviny listopadu můžete do svého vozu natankovat takzvané přechodné palivo.
Pozor na naftu a AdBlue
A co se stane, když v zimě budete jezdit na „letní“ benzin nebo naftu, která vám zůstala v nádrži? „Nafta je kvůli vysokému obsahu parafinů citlivá na chlad, jak dobře vědí například obyvatelé horských oblastí, kde teploty v noci klesají hluboko pod bod mrazu. Letní nafta by při takových teplotách měla problém, proto čerpací stanice během zimních měsíců přecházejí na takzvanou zimní naftu.
„Tento standard samozřejmě v zimě splňují i naše paliva Shell V-Power Diesel a Shell FuelSave Diesel,“ říká Markéta Jakoubková, která zodpovídá za kvalitu paliv Shell v Česku, na Slovensku a v dalších pěti evropských zemích.
„Úskalím, o kterém se tak často nemluví, je zamrznutí AdBlue. Nejmodernější dieselové motory mohou ‚odpadnout nikoliv kvůli naftě, ale právě kvůli této kapalině, která zamrzá už při cca -11 °C. Do velké míry záleží samozřejmě na tom, kde je nádrž na AdBlue ve voze umístěna. Pokud je na místě více vystaveném povětrnostním vlivům, může to být problém,“ připomíná Markéta Jakoubková.
Platí to pro diesel i benzin
V zimní naftě jsou obsažena speciální aditiva, která napomáhají potlačit tvorbu velkých krystalů parafinů, které zhoršují její filtrovatelnost. Kvalitu nafty v souvislosti s ročními obdobími upravuje závazná jakostní norma, která stanoví, že čerpací stanice mají povinnost prodávat zimní naftu s filtrovatelností -20 °C od 1. prosince do 28. února. Do takového paliva už proto není nutné dolévat samostatně prodávaná aditiva proti zamrznutí, protože už je obsahuje.
Není to jen diesel, jehož složení se upravuje podle ročního období, zimní směs má i benzin. Na rozdíl od letního obsahuje více těkavých složek, aby se lépe odpařoval a motor hladce startoval i v mrazu.
Možná se to týká i vás
Všechny tyto informace by měli mít na paměti hlavně řidiči, kteří svá auta tankují pouze jednou za čas nebo například majitelé plug-in hybridů, kteří jezdí převážně na elektřinu. V těchto případech je potřeba dát si pozor, abyste vyjeli nádrž z předchozí sezóny a včas natankovali aktuální palivo přizpůsobené stávajícímu období.
A co dělat, když vám letní palivo v nádrži přece jen zamrzne? Nejjednodušším řešením je dostat vůz do tepla, třeba do garáže, nebo počkat, až venkovní teploty stoupnou nad bod mrazu. Když tento krok nezabere, je nutné obrátit se na servis, kde vyčistí zanesený palivový filtr, nádrž vypustí a naplní vhodným sezónním palivem.