Prahu v neděli čekají změny v dopravě. Kvůli mostu budou desítky vlaků končit jinde

Železniční most pod Vyšehradem

Nový jízdní řád na železnici, který začne platit v neděli, přinese v Praze omezení provozu na mostu přes Vltavu na Výtoni. Na síti X to uvedli organizátoři Pražské integrované dopravy (PID) a informaci potvrdila i Správa železnic (SŽ). To je způsobeno špatným stavem mostu a dotkne se vlakových linek S7 a S65. Kolem stavu a budoucnosti přemostění se v poslední době vede diskuze, SŽ chce jeho památkově chráněnou vrchní konstrukci nahradit novou, což kritizují památkáři či občanské spolky. Podle SŽ příští rok může být situace ještě horší.

Podle mluvčího organizace Ropid Filipa Drápala nyní jezdí do Prahy vlaky S7 ve špičkách každých 15 minut a polovina pokračuje do Českého Brodu, zatímco zbylé soupravy končí na hlavním nádraží. Od neděle budou vlaky v kratší trase končit na Smíchově. Na smíchovské nádraží budou zkráceny také všechny vlaky linky S65 z Rudné u Prahy, která dosud končila na hlavním nádraží.

ČTĚTE DÁL: Chceš se pokochat Hradem? Zaplať. Praha 1 představila, jak bude fungovat zpoplatnění vjezdu

SŽ v tiskové zprávě uvedla, že omezení na mostě vychází z výsledků stálého monitoringu, který spustila v roce 2020. Omezení se v případě linky S7 podle organizace dotkne 59 spojů za den. „Tato situace bude výhledově pro cestující ještě méně příjemná ve chvíli, kdy začne rekonstrukce smíchovského nádraží, kdy se dají čekat další výluky,“ uvedl ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar. V případě linky S65 se zkrácení na Smíchov dotkně 35 spojů denně.

Od neděle platná omezení podle SŽ zahrnují zákaz míjení dvou vlaků a snížení povolení rychlosti ze současných 40 km/h na 20 km/h. Intenzity železniční dopravy se na mostu sníží o zhruba dvě třetiny. „To znamená, že výtoňský most bude moct využívat výrazně méně vlaků a de facto žádný nákladní vlak,“ uvedla SŽ v tiskové zprávě.

Organizace plánuje v prvním pololetí příštího roku zadat přepočet údajů k mostu, který na určí další případné omezení a upřesní zbytkovou životnost konstrukce. „Výsledky těchto přepočtů pak mohou vést k dalším provozním omezením, v krajním případě i zastavení provozu,“ dodal Paidar.

Neděle přinese v Praze a i další změny na železnici, například zkrácení linky S40 o úsek Slaný–Telce, prodloužení linky S57 o úsek Blatno u Jesenice–Žlutice a její významné posílení nebo obnovení celoročního víkendového provozu linky S58 mezi Rakovníkem a Kralovicemi. Linka S3 bude nově končit na hlavním nádraží namísto Masarykova. V neděli také začne v Praze fungovat nová vlaková zastávka Praha Rajská zahrada, kde budou zastavovat linky S2, S3, S22 a S34.

O dalším osudu mostu na pražské Výtoni se v poslední době vede diskuze. SŽ dříve na řešení špatného stavu mostu vypsala mezinárodní architektonickou soutěž, jejíž výsledky představila loni. Vítězný projekt počítá s tím, že zůstane zachována jen spodní část mostu s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová. Proti záměru se vzedmula vlna odporu mezi obyvateli, komunálními politiky či památkáři a vznikla proti němu on-line petice s více než 20 000 podpisy. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že o dalším postupu rozhodne do konce roku.

Tagy: