Pokud budete chtít cestovat přes centrum města automobilem, tak si od příštího roku zřejmě připlatíte. Dohodla se na tom městská část Praha 1 s náměstkem pro dopravu Zdeňkem Hřibem (Piráti). Částkou 200 korun by měl být zpoplatněn průjezd ulicí Karmelitská na Malé Straně, Divadelní ulicí či Smetanovým nábřežím. Zástupci Prahy 1 minulý týden představili pravidla budoucího uspořádání.
Poplatek by se platil předem buď prostřednictvím aplikace, na internetových stránkách, nebo přímo na městském úřadě, uvedl radní pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO).
ČTĚTE TAKÉ: Lanovka by měla propojit Bohnice s Podbabou. Naprostá kravina, zní od kritiků
„Byly by tam značky, že vjíždíte do zpoplatněné části. Pokud by to někdo porušil a vjel by do zákazu vjezdu, hrozila by mu ztráta bodů a pokuta. Měl by tam fungovat automatický systém, který auto zaznamená a následně to vyhodnotí městská policie. Od 1. července 2024 přechází vymáhání pokut z magistrátu na jednotlivé městské části a od toho termínu by to také mohlo platit,“ řekl Ryvola. Věří, že se bude dařit vymáhat pokuty i od cizinců.
Za vjezd do zmíněných ulic nebudou platit rezidenti a jejich blízcí a lidé, kteří tam podnikají. „Podnikatelé budou zřejmě také nahlašovat zásobování,“ vysvětlil.
OBRAZEM: Návratu tramvají na Václavské náměstí nic nebrání. Pochybné, říká opozice
Nejvýznamnější náměstí v České republice se velmi brzy dočká radikální proměny. V příštím roce začne dlouho očekávaná rekonstrukce horní části pražského Václavského náměstí, kam se po mnoha desítkách let vrátí tramvajová doprava. Začít by se mělo na jaře a hotovo bude v roce 2027. Tramvajovou trať postaví za zhruba 1,24 miliardy korun bez DPH společnost Eurovia CS.
Kritikům z řad občanům se ale nelíbí, že to bude zřejmě znamenat prodražení taxi služeb či objednávek jídla. Městská část proto doručovacím firmám doporučuje, aby využívaly například kola.
Praha 1 by chtěla dostat z centra města až třetinu aut. „Pokud se nám podaří přesvědčit řidiče, aby nejezdili podél Vltavy, tak by se centru města velmi odlehčilo. Centrum města je výkladní skříň a nikdo si nebere nejkrásnější prsten, když se jde hrabat v záhoncích,“ vysvětlovala starostka městské části Terezie Radoměřská (TOP 09).
Radní chtějí tímto způsobem řešit i kolapsy v parkovacích místech a extrémně zhuštěné dopravy. „V době covidu jsme si zvykli na dodávky až do domu, důsledkem toho je, že nám denně projede centrem až 80 tisíc vozů, které dodávají drobné nákupy domácnostem. Poté je tu samozřejmě proklínaná tranzitní doprava,“ uvedla Radoměřská. Logickou volbou pro cestování by tak podle ní mělo být MHD.
Ryvola zdůraznil, že byl na stole také úplný zákaz vjezdu. Nakonec však město půjde cestou „pouhého“ zpoplatnění. „Přesvědčil jsem pana náměstka Hřiba, že nejsem příznivec tvrdého zákazu, ale volby. Zákazové značky bychom mohli udělat hned teď a nepotřebovali bychom žádné schválení pražským zastupitelstvem. Zvolili jsme mírnější postup: Chceš se pokochat pohledem na Pražský hrad, tak zaplať,“ zdůraznil.
První cedule již překvapila Pražany
Že to myslí Praha 1 s omezováním automobilové dopravy v centru města vážně, ukázaly také ve čtvrtek instalované značky, které zakazovaly noční vjezd do významné části Starého města mezi 22:00 a 6:00. Na svém místě však vydržely pouze den.
„Značky budou zneplatněny přeškrtnutím,“ uvedl v pátek po kritice veřejnosti primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Podle radního Ryvoly stála za plánem uzavřít část města snaha udržet v oblasti klid a změnit všeobecný názor, že „tam se žít nedá“.
Hřib: Zklidnění chce většina lidí
Velkým příznivcem plánu je náměstek pro dopravu Hřib, který na sociální síti X připomíná, že zklidnění centra sliboval například již někdejší primátor Pavel Bém (ODS). Důvodem je především zpožďování MHD. „V Karmelitské je podíl cestujících v tramvajích násobně vyšší než v autech. Přitom jsou tady tramvaje zpožďovány,“ napsal. Odvolává se také na průzkumy veřejného mínění. „V Praze je 52 % lidí pro zpoplatnění vjezdu do některých částí centra města, zjistil průzkum Medianu,“ doplnil.
Tohle je 5 důvodů, proč má smysl zklidňovat centrum! 👍 pic.twitter.com/cyevyu8c1X
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) November 13, 2023
Krok se však nelíbí městským částem, na které by mohla opatření dopadnout. „Jakýkoliv jednostranný krok v centru Prahy se samozřejmě propíše do zhuštění dopravy v okolních městských částech. Jinými slovy, kolegové a kolegyně z Prahy 1 pouze přesouvají problém jinam. Zastávám názor, že bychom měli na úrovni starostů centrálních městských částí hledat společné řešení a ve spolupráci s magistrátem jej pak realizovat,“ uvedla starostka Prahy 2 Alexandra Udženija (ODS) již dříve pro CNN Prima NEWS.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Praha chce zavést poplatek za vjezd do centra Prahy