Parkovací zóny v Praze se nadále rapidně rozšiřují a je pouze otázkou času, kdy české hlavní město zabarví úplně. Jaké výhody, nebo naopak úskalí skrývají modré pruhy a jaké například oranžové? Přinášíme vám podrobný přehled, díky kterému se stanete mistry v parkování.
Účelem zavedení zón placeného stání v Praze byla regulace parkování tak, aby obyvatelé exponovaných lokalit měli možnost zaparkovat svůj vůz v docházkové vzdálenosti od svého bydliště, případně nemovitosti či provozovny. Dále pak motivovat návštěvníky, aby se v lokalitě zdržovali se svým vozidlem jen po dobu nezbytně nutnou a uvolnili tím parkovací místo dalším řidičům.
Parkovací zóny se v českém hlavním městě dělí podle barev – na modré, fialové, oranžové a zelené. Každá barva ukrývá jiné předpisy a nařízení, které je potřeba dobře znát. V případě nedodržení majiteli hrozí pokuta či odtah vozu.
Modrá zóna
Modrá zóna, která je na pražských komunikacích vyznačena modrým pruhem (svislé i vodorovné značení), je určena pro tzv. rezidentní parkování. Bez omezení mohou v modré zóně parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. To může být vydáno na základě trvalého pobytu v dané oblasti a prokázání právního vztahu k vozidlu, vlastnictví nemovitosti v dané oblasti nebo na základě sídla/provozovny v dané oblasti. Ostatní motoristé mohou na modré zóně parkovat časově omezeně, a to jen po platbě parkovného prostřednictvím webové aplikace.
Řidič automobilu zde bez zaplacení může zastavit přibližně na tři minuty. A to například z důvodu výstupu a nástupu osob. Vůz s kamerovým systémem kontrolující parkovací oprávnění projíždí na modrých zónách vždy dvakrát, až poté rozdává pokuty.
Fialová zóna
Fialová zóna, která je vyznačena fialovým pruhem na svislém dopravním značení a doplněna bílým vodorovným značením, případně modrým vodorovným značením, je určena pro takzvané smíšené parkování. Bez omezení mohou ve fialové zóně parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. To může být vydáno pouze za dodržení podmínek jako v případě modrých zón. Ostatní řidiči mohou na fialové zóně parkovat maximálně 24 hodin, a to jen po platbě v parkovacím automatu nebo prostřednictvím webové aplikace.
Nelze zde zastavit kvůli výstupu či nástupu osob. Parkovné je nutné zaplatit okamžitě. Auto osazeno kamerovým systémem projíždí jen jednou. Stane-li se ale, že zaparkujete a ono vás zrovna vyfotí, máte přesně deset minut na zaplacení. Chytrá technologie za pomoci registrační značky potom vyhodnotí, zda jste za těch deset minut stání pokutu uhradili, či nikoliv. Podle toho jedná. Buď pokutu deaktivuje, nebo ji pošle příslušnému městskému úřadu.
Oranžová zóna
Oranžová zóna, která je vyznačena oranžovým pruhem na svislém dopravním značení a doplněna bílým vodorovným značením, je určena pro takzvané krátkodobé parkování. Parkování je zde časově omezeno. Například pondělí až pátek 8–20 h, maximálně na dvě hodiny. Platbu je možné provést prostřednictvím parkovacího automatu nebo přes webovou aplikaci. Na správné používání oranžových zón dohlížejí stejně jako v modrých či fialových zónách vozy s kamerovými systémy.
Zelená zóna
Kromě modré zóny pro rezidentní parkování, fialové zóny pro smíšené parkování a oranžové zóny pro návštěvnické parkování existují v Praze i další alternativy, jak parkovat. Jde například o zelené zóny, jako jsou odstavná parkoviště P+R (park + ride) pro stání na okrajích města s dobrou návazností na MHD. Ty využijí zejména mimopražští motoristé, kteří do metropole přijíždějí vlastním vozem, ale po městě se budou pohybovat pomocí Pražské integrované dopravy.
K dispozici jsou též místa pro krátkodobé zastavení K+R (kiss + ride), tedy „polib a jeď“, jež jsou umístěna u některých stanic metra a železnice. Slouží k výstupu a nástupu osob, které řidič osobního automobilu přepravuje k MHD nebo od ní. Neslouží však k dlouhodobému parkování.
Elektromobily a plug-in hybridy
Pokud vlastníte elektrifikovaný vůz s emisemi do 50 g CO2 na kilometr, jste bez starostí, jelikož parkujete na modrých i fialových zónách zcela zdarma. Pozor, nikoliv už na těch oranžových a zelených. K bezplatnému parkovaní v centru Prahy je však nutné zažádat o registrační značku s písmeny EL, kterou vám zdarma vydá registr vozidel do 15 dnů. Nikde se nemusíte registrovat ani nic platit. Druhou variantou je registrace automobilu na magistrátu za roční poplatek 100 Kč.
Jednostopá vozidla
Motorky a skútry mohou parkovat zcela zdarma dokonce na všech čtyřech zónách. Nesmí však stát na chodníku, jak bývá u mnohých řidičů zvykem. Podle zákona lze motocykl do 50 ccm po chodníku tlačit s vypnutým motorem (tedy třeba přes pěší zónu), nikoli na něm parkovat. Občas to „prochází“, především u malých mopedů. To ale neznamená, že je fér si zákon přizpůsobovat pro své potřeby a blokovat chodce, vjezdy nebo parkující auta.
Rozšiřování zón
Naposledy přibyly zóny placeného stání v Praze 5 v oblasti Podbělohorské a Cibulky. Stalo se tak 4. ledna 2021. V dubnu se pak rozšíří ještě po Praze 9 v okolí Proseka, Střížkova, Krocínky, Poděbradské a Novovysočanské. Zóny budou zprovozněny i v Praze 18.