Přeplněné tramvaje, nacpané vlaky a dlouhé intervaly jsou realitou v dopravě napříč Českem. A to vše ve chvíli, kdy by od sebe lidé měli dodržovat minimálně dvoumetrové rozestupy. I přesto dopravní podniky, především v Praze a Brně, tvrdí, že spoje posílily a intervaly zkrátily. K tomu, aby situaci okamžitě řešily, je už vyzývá i vláda.
„Kapacita je podle aktuálního měření až na nějaké výjimky, kdy například dlouho něco nejede kvůli mimořádné události, dostatečná. Proto se zatím žádná opatření nechystají,“ řekl pro CNN Prima NEWS mluvčí organizace Ropid z pražského dopravního podniku Filip Drápal.
I přesto se ve veřejném prostoru objevují fotky přeplněných vlaků, tramvají i autobusů.
To, že je vše v pořádku tvrdí i vedení města. „V Praze jsme minimálně na 90 procentech běžného provozu. Naopak stát výrazně omezil vlaky, které do Prahy jezdí po dvou hodinách. Otírání se o Prahu je mimo mísu. Stát by si měl zamést hlavně před vlastním prahem,“ řekl pro CNN Prima NEWS náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Myslím, že na novou situaci měl zereagovat i Dopravní podnik. Noční linky už od 22.00 je teď dost trapas a máloco bude lepší místo pro šíření víru... pic.twitter.com/aLGURlNkku
— Robert Brestan (@brestan) December 3, 2020
Do vedení Prahy se pustil i premiér Andrej Babiš
„Bylo by dobré, aby se pan primátor staral o to, jak to vypadá v městské hromadné dopravě. Já nechápu, proč provoz MHD v Praze je od 22. hodiny omezen. A ty výmluvy, že to nevěděli dopředu. Věděli to, věděli to všichni,“ pustil se ostře do pražského primátora Zdeňka Hřiba už koncem týdne premiér Andrej Babiš.
Zástupci hlavního města se ale brání a tvrdí, že pro posílení dopravy a zajištění bezpečnosti v souvislosti s hygienickými opatřeními dělají maximum.
Dopravci tvrdí, že dopředu nevěděli, jak se bude plán vyvíjet. „Hygiena doporučovala vládě otevřít restaurace pouze do šesté, maximálně osmé hodiny, takovou informaci jsme dostali i my a na tento scénář jsme se připravili. Proto jsme od minulého pondělí posílili tramvaje a prodloužili metro. Vláda nakonec otevřela restaurace do deseti,“ uvedl Scheinherr.
Kapacity pražské hromadné dopravy proto znovu posílili v pátek, metro o hodinu a noční tramvajové linky zdvojnásobili.
Ode dneška pojede metro o hodinu déle a zdvojnásobí se kapacita nočních tramvají. Poslední odjezdy metra budou z konečných cca mezi 23:10 a 23:15. Na noční tramvajové linky budou nasazeny dvouvozové nebo kloubové tramvaje. pic.twitter.com/jqbFY8Jk64
— PID (@PIDoficialni) December 4, 2020
Mluvčí organizace Ropid z pražského dopravního podniku Filip Drápal doplnil, že další navýšení zatím neplánují.
V současnosti podle Drápala navíc prostředky veřejné dopravy využívá 50 procent lidí oproti loňskému roku. Pokud by se ale počty cestujících ještě navýšily, frekvenci spojů by podnik obnovil do plného režimu.
„Což například v metru znamená, že se zkrátí interval ve špičce o deset vteřin, víc už zkrátit nelze,“ dodal Drápal.
Přeplněná jsou i nádraží
Stejný scénář následoval i brněnský dopravní podnik. „U tramvají a trolejbusů jsme se vrátili k běžným jízdním řádům ve středu 2. listopadu. Školní spoje a linky jezdí normálně už od pondělí 30. listopadu. Na běžné linky nám zbývá vrátit jen autobusy,“ řekla CNN Prima NEWS mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.
„Omezování šlo v ruku v ruce s poklesem cestujících. Pokud se uvolní, musíme samozřejmě zajistit adekvátní komfort pro cestující a dost míst pro to, aby se mohli přepravovat,“ dodala Tomaštíková.
Jenže ani po navýšení množství spojů se situace v některých prostředcích hromadné dopravy výrazně nezlepšila. Lidé se mačkají i ve vlacích. „V pátek večer jsem jela vlakem z Prahy do Brna. Některé vagóny tam byly úplně plné, lidé seděli vedle sebe, dost z nich i jedlo, takže neměli roušky,“ popsala pro CNN Prima NEWS studentka z Brna. Přeplněné podle ní bylo hlavně nádraží.
Počet lidí na nádražích se podle mluvčí regionální dopravy Českých drah Gabriely Novotné neovlivní. „To bohužel není v naší působnosti a je v zájmu cestujících dodržovat rozestupy a zakrývat si dýchací cesty,“ uvedla Novotná.
Od 13.12.2020 začne platit nový jízdní řád. Vlaky v Kraji Vysočina pojedou podobně jako v roce 2020, se změnami je potřeba počítat na trati 240 mezi Jihlavou, Třebíčí, Náměští n./ Oslavou a Brnem. Mezi Horní Cerekví a Jindřich. Hradcem budou zajišťovány pouze dálkové vlaky. #CD
— České dráhy (@ceskedrahy_) December 7, 2020
České dráhy na situaci ve vlacích hodlají reagovat v následujících dnech. „Zvýšený počet cestujících sledujeme. K 13. prosinci přecházíme na nový jízdní řád, kde už budou mnohé redukce končit. I tímto způsobem budeme reagovat na zvýšenou poptávku,“ uvedla na dotaz CNN Prima NEWS mluvčí regionální dopravy Českých drah Gabriela Novotná.