
Jak poznat dítě, které je obětí šikany? Napovědět může hned několik varovných signálů
Před více než třiceti lety otevřel svůj první autosalon. Postupně se Pavel Louda vypracoval na jednoho z největších prodejců automobilů v Česku. Na začátku června otevřel novou prodejnu, která se stala největším krytým showroomem zánovních a ojetých vozů v Evropě. Vedle tisícovek vozů je budova u dálnice D11 ve Vrbové Lhotě zajímavá i z pohledu technologií. Nákupní zvyky zákazníků se totiž mění a poděbradský rodák chce, aby se z nákupu automobilu stal zážitek.
Euro je vůči koruně nejlevnější za posledních 14 let, což zvýhodňuje podmínky pro dovoz automobilů z eurozóny. Vývoj kurzu tak výrazně zvýhodňuje nákup vozů ze zahraničí.
Krize spojená se zdražováním zjevně v plné síle nedoléhá na nejmovitější vrstvy obyvatelstva, a to ani v Česku. Důkazem je rekordní počet nových majitelů luxusních britských automobilů Rolls-Royce. Loni si je koupilo 6 021 lidí, průměrná cena byla v přepočtu 12 milionů korun. Tahounem prodejů se stalo mamutí SUV Cullinan, které si nejlépe z modelů značky vedlo také v Česku. Kvůli vyšší poptávce musí automobilka dokonce navyšovat počet zaměstnanců.
Většina lidí očekává, že se v dohledné době ceny aut stabilizují a nákup nemá cenu plánovitě odkládat. Podle 24 procent lidí je v současnosti vhodná doba na pořízení nového vozu, protože jejich ceny v nejbližších měsících ještě porostou. Opačný názor zastává 27 %, podle nich naopak výhledově ceny aut klesnou. Vyplývá to z průzkumu společnosti Raiffeisen – Leasing.
Prodejci aut často používají různé triky. A v této době se sníženým zájmem o ojetá vozidla je oprašují mnohem častěji. Redakce CNN Prima NEWS se podívala na ty nejčastější.
Magazín The Economist už 35 let vytváří takzvaný Big Mac index, který srovnává ceny známého hamburgeru po světě. Obdobně srovnává situaci s drahými auty dubajská společnost Carinsurance-ae, která zveřejnila Range Rover index. Zatímco v případě Big Macu jsou rozdíly napříč světem v řádech korun, v případě luxusního britského SUV jsou to miliony.
V Česku roste počet ojetých vozů, u kterých nový majitel nezajistil v technickém průkazu vlastnický převod. Za auto je tak stále odpovědný původní vlastník, po kterém mohou například úřady vymáhat pokuty za spáchané přestupky, v krajních případech i postihy za trestnou činnost nového majitele. Takových aut jsou podle oficiálních informací přinejmenším minimálně stovky, reálně ale mnohonásobně více, protože vše se dostane na světlo až právě v momentě nějakého deliktu.
Koronavirová pandemie silně otřásla téměř všemi odvětvími světového průmyslu, včetně toho automobilového. Prodeje nových vozů za rok 2020 v Česku rekordně klesly a výrobci i dealeři se připravovali na nejhorší. Světlo naděje ale vysvitlo v prosinci, kdy navzdory přísným protiepidemickým opatřením meziročně opět vzrostly registrace nových aut, a to hned o 8,69 procenta.
Druhá vlna koronakrize a opětovné uzavření kamenných prodejen drasticky prohloubily ztráty na českém trhu ojetých automobilů. Výsledkem je meziroční propad obratu o více než 48 miliard korun. Kvůli malému objemu prodejů stoupla také průměrná cena automobilů z druhé ruky. Na oblibě nabral on-line obchod.
Podle poradce německého ministra hospodářství přináší elektromobilita automobilovému průmyslu nejen nižší emise, ale i obrovská sociální rizika v podobě masové nezaměstnanosti. Velké automobilky by neměly stále ohýbat hřbet pod diktátem nových emisních norem a jen přihlížet vlastní zkáze.
Výběr správného ojetého vozu je mnohdy nadlidským úkolem. Jak kupující, tak prodávající chtějí mít z obchodu zisk. Často tedy dochází k tomu, že zakoupené auto, které je na první pohled zcela v pořádku, se postupem času ukáže jako naprostý „šrot“. Na povrch začnou vyplouvat skryté a někdy i velmi závažné poruchy, jež s sebou přináší vysoké náklady na opravu. V některých případech mohou vyjít dokonce dráž než auto samotné.
Americký stát Kalifornie zakáže od roku 2035 prodávat nově vyrobené automobily s benzínovými i naftovými motory. Jde o první tak přísnou regulaci v zemi s největším automobilovým trhem na světě.