V Česku roste počet ojetých vozů, u kterých nový majitel nezajistil v technickém průkazu vlastnický převod. Za auto je tak stále odpovědný původní vlastník, po kterém mohou například úřady vymáhat pokuty za spáchané přestupky, v krajních případech i postihy za trestnou činnost nového majitele. Takových aut jsou podle oficiálních informací přinejmenším minimálně stovky, reálně ale mnohonásobně více, protože vše se dostane na světlo až právě v momentě nějakého deliktu.
Podle předsedy Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) Petra Přikryla je běžná praxe, že prodávající po zaplacení kupní ceny vybaví nového majitele plnou mocí k převodu a s vozidlem mu předá i velký technický průkaz, kde je stále napsaný jako vlastník. Kvůli chybě v pravidlech platných od roku 2015 se může stát, že pokud nový vlastník odmítne součinnost při převodu, zůstane původní majitel uveden v registru jako „provozovatel“ bez jakékoliv možnosti tento stav změnit.
Obrana neexistuje
Z úředního pohledu je totiž stále odpovědný za provoz vozidla, i když z občanskoprávního hlediska již není vlastníkem. V případě udělených pokut za přestupky nebo napáchaných škod novými vlastníky radí úřady původním vlastníkům došlé výzvy zaplatit a způsobenou škodu následně vymáhat na nepoctivém kupci občanskoprávní cestou. U prodejců ojetých aut jsou podle Filipa Kučery z velkého autobazaru Auto Esa takové situace poměrně časté.
Například jeden zákazník v Auto Esa za vůz zaplatil a odstavil jej na vyhrazeném parkovišti. Magistrát vůz odtáhl a začal účtovat parkovné. „Naše společnost byla žalována o 22 tisíc korun parkovného. I když soud v první instanci rozhodl v náš prospěch, odvolací soud nás znovu odsoudil, a to na základě zápisu v registru, kde jsme stále uvedeni jako provozovatel. Jsme opakovaně vyzýváni k převzetí věci, přitom nemáme klíče ani doklady od vozidla. Je nám stále účtováno parkovné i přesto, že nejsme vlastníkem vozidla. Proti rozsudku jsme podali ústavní stížnost,“ dodal Kučera.
Pomůže jedině změna legislativy
Motivace k nedokončení převodu vozidla v registru bývají různé – od prosté lenosti přes nekalé záměry po neochotu platit tzv. ekologický poplatek u vozidel neplnících emisní normu Euro 2 a starší. Jedinou obranou proti vzniku bezvýchodného stavu je vyřízení tzv. odhlášky motorového vozidla na nového majitele současně s prodejem, a to pokud možno osobně – je to sice pracnější, ale získáte jistotu, že vás instituce nebudou pronásledovat za hříchy nového vlastníka.
Asociace autobazarů APPAA iniciovala vznik pozměňovacího návrhu v Poslanecké sněmovně, který by měl rozpor mezi občanskoprávní a správně právní definicí vlastnictví k motorovému vozidlu odstranit. Ministerstvo dopravy se zároveň snaží prosadit prodloužení platnosti evidenční kontroly ze současných 30 dnů na dva roky, aby alespoň zjednodušilo případnou snahu o nápravu zápisu v registru vozidel. V Česku loni změnilo majitele nebo bylo dovezeno přes 700 tisíc ojetých vozidel.