Vodíková Tatra Force e-Drive
Kopřivnická Tatra představila revoluční vodíkový nákladní vůz s mobilní čerpací stanicí, který je navržen pro extrémní podmínky. Sklápěčka o hmotnosti až 45 tun má dojezd 500 km a nabízí naději pro bezemisní přepravu v náročných terénech. Vodíkový nákladní vůz Tatra Force e-Drive, zatím sloužící spíše jako výstavní showcar, se tak už dočká nasazení v ostrém provozu. Hlavní výzvou pro uvedení takto těžkého vodíkového nákladního vozu do běžného provozu byla nedostatečná infrastruktura pro tankování vodíku v Česku. Proto se společnost rozhodla pro vývoj mobilní plnicí stanice, která se vejde do standardního kontejneru a umožní flexibilní tankování přímo na místě. Tato technologie byla nedávno poprvé představena veřejnosti v Jablonci nad Nisou.
Česká automobilka Tatra Trucks odhalila svou novinku: první vodíkový nákladní vůz, který je navržený pro práci v extrémních podmínkách, například v povrchových dolech. Tento bezemisní kolos váží až 45 tun a je poháněn trakčním elektromotorem, který získává energii z palivových vodíkových článků. „Pokud má být Tatra elektromobilní, musí si vozit svou vlastní elektrárnu,“ vysvětluje Radomír Smolka, člen představenstva společnosti. Právě tato inovace přináší Tatře zásadní výhodu v oblastech s nedostatečnou infrastrukturou.
Vlastní čerpací stanice pro maximální mobilitu
V současné době má Česko pouze dvě veřejné vodíkové stanice, což by činilo provoz takového nákladního vozu obtížným. Tatra ale našla řešení – mobilní čerpací stanici, kterou vyvinuli inženýři z Jablonce nad Nisou. Tato stanice se vejde do běžného kontejneru a může být jednoduše složena téměř kdekoliv. „Je to obdobný proces jako přečerpávání CNG,“ dodává Luboš Hajský ze společnosti Devinn, která se podílela na vývoji této technologie. S touto stanicí může nákladní vůz natankovat až 100 kg vodíku, což mu umožní pokračovat v práci bez ohledu na vzdálenost od infrastruktury.
Kopřivnická Tatra představila revoluční vodíkový náklaďák s mobilní čerpací stanicí Zdroj: Profimedia.cz
Efektivita a udržitelnost jako klíčové výhody
Vodíková Tatra má dojezd až 500 kilometrů a na tuto vzdálenost spotřebuje přibližně 30 kilogramů vodíku. Mobilní čerpací stanice tak umožní alespoň třikrát dobít nádrž přímo na místě. Branko Remek z ČVUT potvrzuje smysluplnost tohoto řešení: „Všechny tyto mobilní kontejnery, které umožňují plnit vodíkem na místě, mají budoucnost,“ říká odborník, který působí na Fakultě strojní v Centru vozidel udržitelné mobility Josefa Božka. V rámci svého výzkumu a práce se zaměřuje na technologie spojené s udržitelnou mobilitou a pokročilými dopravními systémy a posuzování inovací v oblasti alternativních pohonů, například vodíkových technologií.
Jak systém dobíjení funguje
Prototyp Tatra Force e-Drive je poháněn trakčním elektromotorem, který čerpá energii z palivových vodíkových článků. Tento systém umožňuje vozidlu pracovat efektivně i v náročných podmínkách, například v dolech nebo v těžko přístupných oblastech, kde není k dispozici konvenční dobíjecí infrastruktura.
Mobilní plnicí stanice na vodík byla vyvinuta tak, aby mohla být nasazena kdekoliv, kde bude potřeba nákladní vůz doplnit. Stanice se jednoduše převeze na místo a v případě potřeby zajistí doplnění nádrží vodíkem. Tento proces funguje podobně jako u CNG technologií, což výrazně usnadňuje nasazení vodíkového vozidla i mimo běžně dostupné vodíkové stanice.
Tatra získala prestižní ocenění Red Dot za design vozidel nejnovější generace řady Force Zdroj: se svolením společnosti Tatra Trucks, a.s.
Vodíková budoucnost pro těžký průmysl
S inovativním přístupem a vlastním čerpacím zařízením je Tatra připravena čelit výzvám, které přináší moderní průmyslové prostředí. Tento projekt je důkazem, že i těžká vozidla mohou být bezemisní, aniž by byla omezena jejich výkonnost či mobilita. Tímto krokem Tatra výrazně přispívá k udržitelnější budoucnosti těžkého průmyslu.
Tatra se touto inovací zařadila mezi lídry v oblasti využívání vodíku v těžkém průmyslu. Mobilní plnicí stanice by mohla být v budoucnu zásadní výhodou, protože odstraňuje závislost na stacionární infrastruktuře a umožňuje nasazení vodíkových vozidel i v odlehlých oblastech. Tento krok ukazuje, že i české firmy mohou hrát klíčovou roli ve vývoji ekologických dopravních řešení.