Asistenční služby jsou automatickou součástí nejen cestovního pojištění nebo povinného ručení. Klienti pojišťoven mají možnost obrátit se na ně i v rámci pojištění majetku, a to nejen kvůli opravě spotřebiče či zabouchnutým dveřím...
Nejen povodně či vichřice, ale i zabouchnuté dveře, prasklá hadice u toalety, porouchaná lednice či kotel v topné sezóně. I pro tyto případy lze podle slov většiny pojišťoven kontaktovat jejich asistenční službu, která navíc domácnosti v nouzi zprostředkuje odpovídajícího řemeslníka. Jaké má tato služba podmínky?
Asistence pouze ke sjednanému majetkovému pojištění
Tuto službu lze využít jen za předpokladu, že máte u pojišťovny sjednané majetkové pojištění – tedy pojištění nemovitosti a/nebo domácnosti.
V jakých případech lze asistenci využít?
Podle České asociace pojišťoven mohou asistenční služby domácnostem nabízet celou řadu služeb. Jde zejména o:
- odstranění příčiny technické havárie v domácnosti,
- vyslání specialisty (zámečníka, topenáře, instalatéra, sklenáře, pokrývače apod.),
- organizace uvedení domácnosti do původního stavu před havárií,
- krátkodobé náhradní ubytování,
- převoz mobiliáře,
- ochrana nezabezpečeného bytu,
- v některých případech i péče o nezletilé rodinné příslušníky nebo domácí zvířata v případě onemocnění člena domácnosti apod.,
- právní asistenci: spory z úvěrových smluv (leasing, spotřebitelský úvěr, hypotéka, stavební spoření, ručení), spotřebitelské spory týkající se vybavení domácnosti, spory s dodavateli služeb (elektřina, voda, plyn atd.), sousedské spory, dědictví, správní řízení (katastrální úřad, finanční úřad) a podobně.
Nicméně z výše uvedeného přehledu nemusí každá pojišťovna nabízet vše. „Škála asistenčních služeb je orientační a u jednotlivých pojišťoven se jejich skladba k danému typu pojištění liší,“ uvádí asociace na svém webu.
Podle Milana Káni z pojišťovny Kooperativa jsou trvale nejvyužívanější instalatérské služby následované službami zámečníků. „V nových trendech jasně dominují služby desinfekce a deratizace, tedy především odstraňování vosích a sršních hnízd,“ dodává Káňa. Stále častěji lidé využívají také IT asistenci. „Zde členové asociace nejčastěji řeší problémy s přihlášením do počítače, únik či ztrátu dat a zavirování počítače,“ říká mluvčí České asociace asistenčních společností Aleš Povr. Asistence se může týkat také případů kyberšikany a stalkingu. „V případech, kdy se jedná o zásah do práv klienta, se často technická asistence propojí s právní asistencí, která chrání oprávněné zájmy postiženého klienta a postihuje pachatele,“ vysvětluje Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa.
>> Budeme mít opět mistry v oboru:
Je opravdu služba bezplatná?
Podle asociace pojišťoven platí, že oprava či jiná pomoc může být plně hrazena nebo pouze koordinována asistenční službou. Asistence může být komplentně bezplatná v celé řadě případů, nicméně vždy záleží na okolnostech. „Konkrétní specifikace poskytovaných služeb je vždy součástí pojistných podmínek příslušné pojistné smlouvy,“ doplňuje asociace. Výše úhrady se může odvíjet od typu a rozsahu události, i od počtu situací, které klient s asistenční službou během daného roku řešil.
Pojišťovny mají také stanoveny finanční limity, resp. maximální částky, které v rámci řešeného problému klientovi uhradí. Například pojišťovna Allianz zaplatí výjezd řemeslníka i opravu do výše čtyř tisíc korun dvakrát ročně. Kooperativa pak uhradí až dvoutisícovou opravu dvakrát ročně, respektive zásah odborníka do výše sedmi tisíc v rámci rozšířené smlouvy až třikrát ročně. Pokud byste potřebovali například zlikvidovat sršní hnízdo, asistence vám pouze zásah odborníka domluví. Cenu za odstranění ale budete muset uhradit sami jemu. U pojišťovny Uniqa záleží na dané situaci. V případě havárie, kdy je potřeba zásah instalatéra, topenáře, plynaře, pokrývače či elektrikáře, je pomoc hrazena do částky pět tisíc korun. Stejně tak deratizace či desinfekce. Pokud jde o výjezd zámečníka, nebudete nic platit, pokud se fakturovaná částka vejde do dvou tisíc korun. Právní asistence je pak limitována částkou 10 tisíc korun.
Podle Ivany Buriánkové z České pojišťovny stojí obvykle okamžitá pomoc odborníka v případě nejběžnějších situací, jako jsou zabouchnuté dveře, minimálně 1 500 až 2000 korun. Milan Káňa odhaduje v součtu různých faktorů průměrnou cenu výjezdu zhruba na 3 000 korun.
Jak rychle řemeslník přijede?
„V 95 procentech případů se daří dodržet časový limit 120 minut od nahlášení,“ informuje například Eva Svobodová s tím, že v případě kumulovaných plošných škod, jako je třeba zatopení sklepů v dané oblasti to může trvat o něco déle. „Aktuálně například v Karlovarském kraji máme úplné minimum řemeslníků, takže jejich dostupnost je problematičtější. Ale je i možnost, že po dohodě s asistencí si dotyčný poškozený zajistí řemeslníka sám, a dostane ho proplaceného z asistence k pojištění domácnosti,“ uzavírá Svobodová.
Ivana Kropáčková