Více názorových textů, vlastní on-line pořady, podcasty nebo větší integraci webu a televize slibuje Tomáš Večeřa, zástupce šéfredaktora zpravodajství a ředitel on-line CNN Prima NEWS. Ohlíží se i za uplynulým rokem, který jako velký milovník statistiky, grafů a tabulek dokládá přesnými čísly.
CNN Prima NEWS má za sebou první rok. Jak těžké bylo začínat s novým mediálním projektem v době, kdy se země již několik měsíců potýkala s koronavirem?
Zejména komunikačně to nebyla jednoduchá doba. Nemohli jsme mít při přípravách celý tým pohromadě tak, jak jsme si původně představovali. Museli jsme dodržovat řadu přísných opatření, při spuštění televizního kanálu to zkomplikovalo nastavení všech vysílacích systémů a technologií. Jsem rád, že jsme nakonec i přes zdržení vše dotáhli a mohli jsme na začátku května odstartovat.
Od počátku jste byl odpovědný především za on-line část celého projektu. Naplnil web v prvním roce očekávání?
Cíle jsme splnili, takže ano. Bereme to jako dobrý základ, pořád jsme ale jen na začátku toho, co chceme dokázat. Skvělé bylo, že hned první měsíc po startu jsme překonali hranici milionu reálných uživatelů. A od té doby až dodnes se nám dařilo růst, do konce minulého roku už to byly dva miliony za jediný měsíc, v novém roce už se blížíme ke čtyřem milionům.
Zmiňoval jste cíle. Jaké konkrétně byly?
Chtěli jsme se co nejdříve dostat mezi top pět českých zpravodajských webů. To se poprvé povedlo v únoru. V březnu už jsme byli čtvrtí. Navíc v průběhu dubna jsme se dokázali dostat přes milion reálných uživatelů za jediný den a měsíční čísla se i nadále vyvíjejí velmi nadějně. Takže z tohoto pohledu se dá určitě mluvit až o raketovém nárůstu návštěvnosti webu. Samozřejmě je to i velkým zájmem o zpravodajství v době koronaviru. Lidi zajímá, co se kolem nich děje, co každodenně ovlivňuje jejich životy. Ale jak jsem už říkal, je to jen začátek, který musíme využít k dalšímu růstu a zlepšování. Čeká nás ještě spousta práce.
Překvapil vás tak úspěšný start? Ne každý mu loni na jaře věřil…
Měli jsme odvážný plán, ale tohle je samozřejmě ještě výrazně lepší výsledek. Věřil jsem od počátku, že máme strategii, jak být na Primě v rámci nového zpravodajského projektu úspěšní. Tímto děkuji všem kolegům za snahu a nasazení, odvedli opravdu velký kus práce. A děkuji také našemu generálnímu řediteli Marku Singerovi a vedení Primy za důvěru a odvahu. Dostali jsme volnou ruku a velký prostor ukázat, co umíme. Před startem zaznívaly názory, že už na trhu není pro takový projekt prostor. Věděl jsem, že to není pravda, prostor tu očividně byl. Naše úzké propojení mezi televizním a online obsahem nám dává i do budoucna spoustu možností. Navíc těžíme ze spolupráce s americkou CNN. Od začátku bylo zřejmé, že televizní obsah CNN Prima NEWS začne jako první fungovat v online prostředí. A to se potvrdilo.
Přesto, jak důležité je, že web pouze nepřebírá obsah z televize, ale od začátku vsadil i na vlastní autorské texty?
Je to naprosto klíčové a byla to od začátku naše strategie. Chtěli jsme naplno využít materiály z televizního vysílání, což je mimochodem naše velká výhoda. Vedle toho jsme ale chtěli mít i vlastní obsah, který je více zaměřený na online prostředí. Vedle aktuálního zpravodajství tak hned od startu čtenáře zaujaly například naše reportáže se sociální tematikou.
Velký ohlas pravidelně mají i exkluzivní rozhovory či příběhy hrdinů, kteří pomáhali v boji s koronavirem…
Přesně tak. Dobře víte, že jsme od počátku vsadili na silná jména, která k nám přišla z již zavedených redakcí. Zásadní rozhovory a reportáže pro nás píšou dlouholetí novináři Ivan Motýl a Lukáš Hron, o politických kauzách informují například Barbora Zpěváčková či Renáta Bohuslavová, o ekonomických tématech píše Petr Musil. Kolem nich a týmu zkušených editorů jsme postavili redakci plnou mladých novinářů, kteří mají chuť na sobě pracovat. To je pro mě ideální model. Budu rád, když za rok přidám další jména, na kterých náš obsah stojí. Potřebujeme si vychovat nové tváře. To platí pro online i televizi, všichni mají šanci se ukázat.
Když jsme u televize, loni v září jste k webu přidal i odpovědnost za televizní část CNN Prima NEWS a stal se zástupcem šéfredaktora Pavla Štrunce. Jak vaše spolupráce funguje a co bylo jejím cílem? Ještě více propojit televizní a online obsah?
Ano, to byl jeden z důvodů, navíc v online prostředí máme rychlejší odezvu na to, co lidi zajímá, jaká témata takzvaně trendují. Je to výborná zpětná vazba do televizního zpravodajství. Pavel Štrunc má hodně zkušeností s televizním vysíláním a je to znát. Myslím, že se dobře doplňujeme. Od září došlo v televizní části redakce k obměně týmu, přišla řada skvělých novinářů, posílili jsme obsahovou část a od ledna následoval další posun – měnili jsme postupně programové schéma.
Co se oproti loňsku ve vysílání změnilo?
Zatraktivnili jsme dopolední a večerní vysílání, přidali jsme Zprávy z regionů, více podpořili Krimi zprávy. Je super, že se to vše rychle promítlo do zvýšení sledovanosti. Povedlo se nám zvednout HLAVNÍ ZPRÁVY na Primě i na CNN Prima NEWS, postupně se začal zvyšovat i celodenní share přímo na našem zpravodajském kanálu. Například díky úspěšné Partii jsme se na konci února dostali v jednom dni přes 1,5 procenta, v dubnu při speciálním vysílání z pohřbu prince Philipa až k rekordnímu celodennímu sharu 2,8 procenta. To už jsou výrazně lepší výsledky než v minulém roce. Do podzimních voleb chceme sledovanost posunout zase o kousek dál. V televizní redakci je spousta šikovných lidí, takže nepochybuji o tom, že na to máme. Koneckonců o náš obsah je velký zájem i u konkurence. Jeden příklad za všechny: Jen Partie Terezie Tománkové má od našeho startu přes 5500 citací v článcích jiných médií.
Jak důležité je pro nás využívání sociálních sítí? Ještě nikdy jsem nebyl v médiu, kde by se s nimi tolik pracovalo…
Jsou pro nás skutečně důležitou součástí multiplatformy CNN Prima NEWS a pomáhají držet naše diváky a čtenáře v obraze. Právě díky propojení televize, webu a sociálních sítí CNN Prima NEWS za březen zasáhla 7730000 lidí. Vliv a obliba sociálních sítí přitom neustále rostou, tomu jsme se hned od počátku chtěli přizpůsobit. Jenom facebooková stránka CNN Prima NEWS se rok od startu blíží k hranici 100 tisíc sledujících, dosahem se dostala mezi přední zpravodajské profily. Měsíčně díky tomu oslovíme přes šest milionů lidí.
Co budoucí čísla? Zmiňoval jste, že jsme stále na začátku. Co se chystá nového a jak bude celý projekt pokračovat?
Je toho víc. Základem je určitě další integrace televizní a online redakce. Co se týká přímo televize CNN Prima NEWS, dostanou ještě větší prostor úspěšné pořady, jako například večerní 360°, kterou budeme pravidelně vysílat až do 22. hodiny, abychom měli možnost rozebrat pro diváky více aktuálních témat.
A pokud jde o web?
Určitě ještě rozšíříme nabídku video obsahu, chceme rozjet více pořadů přímo pro online. Také proto se právě dokončuje nové studio pro menší formáty, které by měly přinést větší interakci s diváky a čtenáři. Vedle toho se více zaměříme na názorové texty, které u nás mají velký ohlas, a samozřejmě více rozjedeme podcasty. V těch vidíme velký potenciál a už nyní je můžete poslouchat v článcích na našem webu CNNPrima.cz, kde mají přes 300 tisíc přehrání měsíčně, ale i na Spotify a dalších streamovacích platformách. Je toho před námi ještě víc než dost.
Kde bude CNN Prima NEWS za rok?
Pevně věřím, že budeme zase o kus dál. Pokud ne, tak příště požádám o rozhovor já vás. (usmívá se)
Celý rozhovor vyšel ve speciálním tištěném magazínu CNN Prima NEWS Rok 1, který vznikl u příležitosti prvních narozenin zpravodajské televize a webu.