Udělali jsme všechno pro to, abychom spuštění CNN Prima NEWS měli co nejvíce okořeněné adrenalinem, říká v rozhovoru Marek Singer, generální ředitel skupiny Prima, při vzpomínkách na spuštění zpravodajského kanálu, který 3. května slaví své první narozeniny. „Tu značku jsme postavili jako multiplatformu. Díky televizi a on-line kanálům máme v současnosti zásah až 7,7 milionu lidí,“ uvádí.
Marek Singer v interview pro magazín CNN Prima NEWS Rok 1 mluví také o tom, že cítí posílení společenského významu televize, jak hodnotí uplynulý rok a jakou plánuje budoucnost projektu. „Zpravodajskou platformu stavíme na mainstreamu, na průměrném českém divákovi, ale máme ambici oslovit i náročnější diváky. A snažíme se o důležitou věc: Aby skutečně zazněly názory obou stran,“ dodává.
Jaký byl první rok CNN Prima NEWS (CPN)?
V každém případě zajímavý. A hodně poučný. I když si myslíte, že máte zkušenosti se zakládáním několika televizních kanálů a přesně víte, jak to dopadne… Tak přesně tak to nedopadne! Něco skončí lehce pod očekávání, něco hodně nad očekávání. A to se přesně stalo.
Prima, historicky hlavně rodinná televize, přivítala kontinuální zpravodajský kanál. Potkaly se dva hodně odlišné světy?
Prima je na jednu stranu rodinná televize, to je pravda. Ale my jsme se vždycky snažili stavět široké portfolio kanálů. Samozřejmě se zpravodajskou stanicí jsme neměli přímé zkušenosti, ale například díky kanálu Prima ZOOM jsme věděli, na jakou cílovou skupinu míříme. Nicméně, zpravodajství je samozřejmě úplně jiná disciplína. Potřebujete obrovské zázemí, v podstatě neustále vysíláte živě, jedná se o velice komplexní a náročnou záležitost. Abychom se při uvedení nové zpravodajské multiplatformy nenudili, přestěhovali jsme se zároveň z Palmovky do Strašnic a začali jsme vysílat v novém studiu s nejmodernější technologií. Udělali jsme tak všechno pro to, abychom uvedení měli co nejvíce okořeněné adrenalinem.
Plus jste samozřejmě spustili web CNNPrima.cz, který se rychle zařadil mezi nejčtenější v Česku. V kombinaci s tradičně silnými primáckými sociálními sítěmi vznikla jakási obří on-line multiplatforma, která sází na diváky a čtenáře ze všech stran – televize, web, sociální sítě. Vyplatila se vám tahle sázka na multikanálový informační nálet?
To byl od začátku základní princip. Zpravodajství jako takové je čím dál tím víc konzumované on-line. Dřív byla zpravodajská televize dominantní platformou, třeba i právě v případě CNN. Ale i u nich je to momentálně jedna ku jedné. U nás na CNN Prima NEWS máme dokonce více čtenářů on-line než diváků v televizi. Tu značku jsme od začátku stavěli tak, aby fungovala na obou mediatypech. Ve finále by nám „mělo být jedno“, jestli to bude víc televize nebo internet. Počítá se, jaký zásah máme dohromady. A z tohoto pohledu je to velice úspěšný projekt.
A jaký je ten zásah?
Web CNNPrima.cz v tuto chvíli navštíví až milion reálných uživatelů denně, a to je vynikající výsledek, už patříme mezi TOP 3 zpravodajské weby v České republice. A v televizi, z níž web obsahově vychází, jsou to statisíce diváků. Pokud počítáme sledovanost pořadů v kombinaci s hlavním kanálem Prima, tak hlavní zpravodajské relace sleduje téměř milion diváků. Těším se, až bude měření prezentovat tyto dvě entity dohromady – a dostaneme se k číslu, které bude srovnatelné s těmi největšími zpravodajskými platformami v České republice. Dokonce si myslím, že bychom mohli být i jednička.
Součet měření televize a on-line multiplatformy je zatím neoficiální, dělají si ho mediální domy samy. Na kolik vám tedy vychází onen zásah CPN na všech televizních i on-line platformách?
V současnosti zasáhneme až 7,7 milionů lidí. Pokud by to potvrdilo oficiální měření, je to patrně více než mají Seznam Zprávy.
Jak tahle multiplatforma funguje byznysově? Dobře víme, kolik stojí reklama v televizi a kolik na internetu. Ten rozdíl je ohromný.
Určitě musíte mít zázemí velké společnosti, která je ochotna dlouhodobě investovat. Tyhle náklady se vám nevrátí za rok. A samozřejmě – velkou výhodou je, když už máte úspěšný mediální dům s osmi televizními stanicemi. Nám se online zpravodajství podařilo rozjet díky úžasné práci týmu kolem Tomáše Večeři, a jsme tak v online platformě vysoce nad očekáváním. Televizní stanice má nyní správný rostoucí trend a věřím, že se nám cíl podaří naplnit. Stále jsme oproti ostatním zpravodajským televizním projektům nadmíru úspěšní. Po jedenácti měsících máme až trojnásobný podíl sledovanosti oproti jejich výsledkům za stejné období, a to v té době byla menší konkurence, respektive existovalo mnohem méně televizních stanic.
Pojďme k obsahu. Celé Česko citovalo CNN Prima NEWS třeba ve chvíli, kdy s předstihem přinesla informace o konci Jana Blatného na ministerstvu zdravotnictví, což se nakonec potvrdilo. A takových citovaných zpráv pod značkou CPN bylo opravdu hodně. Cítíte, že společenský význam Primy posílil?
Stoprocentně vnímám, že společenský význam skupiny Prima posílil. Významně. Zpravodajskou platformu stavíme na aktualitách a zprávách, které zajímají většinu českých diváků, zprostředkováváme názory z více stran. To už dnes dělá menšina zpravodajských médií.
Novinařina se v mnoha případech zaktivizovala, ovlivňují ji emoce, z některých žurnalistů jsou fanoušci…
Přesně to se děje po celém světě. Mimochodem, stali jsme se nejcitovanějším zpravodajským médiem v Česku za uplynulý rok. Myslím, že nám pomáhá i image CNN. Celou dobu se nám daří zvát a dostávat do vysílání politické či ekonomické špičky a elity. Jejich účast může vypadat jako samozřejmost, ale opravdu tomu tak není. O to víc mě těší, že u nás chtějí vystupovat.
Kde vlastně vidíte příčinu úspěchu webu? Proč se tak rychle stal tolik oblíbeným?
Mám takový déjà vu moment. Zbývá šest neděl do spuštění a sedíme nad téměř finálním designem webu. A jak na to koukám, říkám si: Mám před sebou strategii, že opravdu nebudeme kopírovat nejúspěšnější vizuální styl na trhu? Opravdu jsme vsadili na to, že trend videa a obrázků je tak daleko rozvinutý, že to čtenářský mainstream bude akceptovat, že tam nedáme 24 textových odkazů, které udělají dojem, že se vše dozvíte na jednom místě? My jsme opravdu vsadili na vizuální atraktivitu. Kombinujeme velice zajímavé titulky a poutavé fotky. A to prorazilo. Většina konkurence se totiž snaží napodobovat zavedené Seznam Zprávy. Se CNN Prima NEWS jsme se vydali kontrastní cestou, která úžasně funguje.
A televize? Sledovanost jde nahoru, přibyly nové pořady, třeba Zprávy z regionů se hned staly jedním z nejsledovanějších pořadů na CNN Prima NEWS…
Ono to není jen o nových pořadech, ale i o redakci, která se sžila s určitým schématem a naučila se ho naplňovat. Myslím, že se nedá prorazit s tím, co dělají ostatní. Nemůžete tvořit vysílání z toho, co vám dodají agentury. Je potřeba vzít téma, které hýbe společností, a rozvinout ho do všech možných podob. To se již redakce naučila. A teď začíná sklízet ovoce. Konkrétně Zprávy z regionů jsou velice oblíbená forma obsahu českého diváka. Takové logické vyústění, byl to střípek ve skládačce, který nám chyběl. Tenhle formát ještě poroste.
Na CNN Prima NEWS baví diváky také Krimi zprávy, které jste nakonec vrátili až do hlavního zpravodajského bloku na hlavním kanále. Jste s nimi spokojený?
Ano. Krimi zprávy, to je klasika. Typ žurnalistiky, který je všude na světě. Například Sky News – ti na tom vyrostli. Hodně si od jejich návratu do prime time slibujeme. Jak pandemie covidu poznamenala televizní byznys? V krizi firmy jako první škrtají reklamu – a přitom právě z reklamy televize žije. Pandemie samozřejmě poznamenala i náš byznys. Nejvíce v okamžicích, kdy se něco skokově zavřelo. Nejhorší bylo druhé čtvrtletí loňského roku, tehdy jsme to pocítili nejvíc. Ve zbytku roku se nám to podařilo dorovnat a dostali jsme se tam, kde jsme chtěli být. Letošní první čtvrtletí nedopadlo tak špatně, není to sice žádný nárůst, ale ani razantní pokles. Myslím, že vývoj bude záležet na tom, jestli se podaří rozvolnit natrvalo, nebo to bude i nadále houpačka nahoru dolů. U klientů je cítit únava, nikoli vyděšení. Tahle nejistota a určitá rezignace se naštěstí nepromítá zásadně do reklamních výdajů. Ale pokud by se mělo zavírat třeba na podzim znovu, tak se to patrně už promítne.
A co myslíte, jak to nakonec dopadne?
To je otázka za hodně peněz! (směje se) Když se na to podívám z historického úhlu pohledu, tak po často přetřásané španělské chřipce, která přišla v letech 1918 až 1920, se světová ekonomika velice rychle oklepala. Poté měli lidé překvapivě velkou motivaci rozjet něco nového. Přitom se tehdy říkalo, že svět bude, v kombinaci s koncem první světové války, úplně v háji. Ale stal se opak… Úplně neskutečným způsobem to nastartovalo dvacátá léta. Tohle je podle mne optimistický scénář.
A pesimistický?
Ten je jednoduchý. Vlády si vytiskly neuvěřitelné množství peněz, kterými pokrývají náklady vzniklé současnou pandemií covidu-19. A až tyto peníze dojdou, tak nastane velká krize. Jak to tak ale bývá, pravda bude nejspíš někde uprostřed.
Jaká je budoucnost CNN Prima NEWS?
V důsledku je úplně jedno, jak já vidím budoucnost. Důležité je, co vlastně od zpravodajství čekají diváci. Máme tady dva poměrně razantní trendy napříč celou společností. A čím mladší generace, tím jsou tyto trendy razantnější. Ten první trend je určitá povrchnost zpracování informací, druhý vizuálnost. To jde ruku v ruce. Mně osobně připadá, že to není ta správná cesta. Ale to je můj osobní problém. Jak praví klasik: Můžu nesouhlasit, protestovat, ale to je tak všechno, co s tím můžu dělat. A vzhledem k tomu, že my jsme komerční médium, tak se logicky budeme snažit mít co nejvyšší atraktivnost pro budoucího i současného diváka a čtenáře. Infotainment je prostě součást mainstreamového zpravodajství.
A co třeba publicistické formáty?
Myslím si, že bude velmi důležité, aby se novináři snažili o moderní formu publicistiky. Protože když nebude fungovat publicistika, tak nebude už vůbec žádný informační nástroj, který by přinutil lidi se zamyslet nad problémem, sednout si a uvědomit si, co to pro ně znamená. Pokud si ale myslíme, že si mladí dnes sednou k televizi nebo k počítači a pustí si statickou debatu tří postarších pánů o nějakém tématu, tak jsme naivní. A tak se mladí dnes orientují spíše podle toho, co se dočtou na sociálních sítích…
Ano, to se děje. Otázkou je, zda stejně, jako jsou na ústupu tradiční politické strany, nemizí i podstata tradičních médií. Co myslíte?
Lidé pořád budou mít zájem o to, co se děje. Tento zájem má lidstvo v „DNA“ už od pravěku a budeme ho mít navždy. To se nezmění. Ale můžou se změnit informační zdroje. Tradiční média a jejich zpravodajství se ale musí vyvíjet, jinak dopadnou jako tradiční strany.
Když se CNN Prima NEWS spouštěla, říkal jste, že míříte hlavně na „přepínače“, kterých je dle vašich odhadů až 28 %. Už je nějaký typický divák CPN, nebo první rok pochytávala spíše ony „přepínače“?
Diváci i čtenáři se stále profilují. Jsme opravdu na začátku. Už jsme se naučili chodit, ale ještě neumíme běhat. Zatím se ukazuje, že naši diváci jsou mladší, o něco vzdělanější a o něco ženštější než diváci konkurence. A to je to, co jako komerční médium chceme. Jdeme správným směrem. Co bych určitě chtěl vyzdvihnout, je fakt, že 20 % sledujících je socioekonomické třídy A nebo B, u webu dokonce 27 % a čtvrtinu čtenářů tvoří lidé do 34 let. Když to budeme dělat i nadále dobře, bude naše forma přístupnější než forma tradičnějších zpravodajských médií. A nechceme uzavírat naše diváky v jejich sociálních bublinách, ale spíš je trošku provokovat. Ať uslyší i názor, který nerezonuje s tím jejich. Myslím, že je strašně důležité, když jsou lidé v rámci věcné diskuze vystavováni i názorům druhé strany.
Česká – a nejen česká – společnost je prostě striktně, emočně a konfliktně polarizovaná. Změní se to? Ne, nejspíš bohužel ne. Myslím, že spousta konfliktů vychází z toho, že přestáváme chtít poslouchat jeden druhého. Za to může obchodní model sociálních sítí, kde nám servírují obsah, jaký chceme slyšet – abychom u nich strávili co nejvíce času… A bylo by cestou do pekel, kdyby boj o objektivní diskuzi vzdala i zpravodajská média, protože je pohodlnější si vybrat svoji cílovku a té říkat, co chce slyšet.
Co byste vzkázal pochybovačům CNN Prima NEWS?
(usmívá se) Rád bych jim vzkázal: 7,7 milionu diváků.
Celý rozhovor vyšel ve speciálním tištěném magazínu CNN Prima NEWS Rok 1, který vznikl u příležitosti prvních narozenin zpravodajské televize a webu.