Jermanová o „grilování“ Síkely: Otazníky jsou kolem jeho majetku. Zapotí se, míní Charanzová
Rekonstrukce havířovského nádraží patří mezi oceněné projekty Správy železnic. Kdo další získal ocenění? Zdroj: Správa železnic
Rekonstrukce havířovského nádraží patří mezi oceněné projekty Správy železnic. Kdo další získal ocenění? Zdroj: Správa železnic
Rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy nádraží v Havířově v Moravskoslezském kraji je jedním z vítězných projektů Železniční stavba roku státní organizace Správa železnic za rok 2021. V kategorii Bezpečná železnice nejvíce zabodovala náhrada přejezdu na hlavním železničním koridoru v Dluhonicích silničním nadjezdem a vybudování dvou lávek pro pěší.
Správa železnic každoročně vyhlašuje nejlepší stavby v jedenácti kategoriích, jejichž je zadavatelem a investorem. O cenách rozhodují členové Správní rady Správy železnic základě hodnocení odborné komise v čele s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou.
V jednotlivých kategoriích jsou oceněny železniční stavby realizované na páteřní síti, koridorech, i na regionálních a lokálních tratích. Důraz se klade zejména na jejich provozní, ekonomický a společenský přínos.
Cenu generálního ředitele za rok 2021 získal projekt Implementace prvků budoucího železničního telekomunikačního systému (FRMCS) do GSM-R sítě, který provedla společnost Kontron Transportation. Tato implementace se provádí v rámci ověřovacího provozu GSM-R na trati Votice – České Budějovice v Jihočeském kraji. Základem je příprava GSM-R infrastruktury pro nasazení nejmodernějších telekomunikačních systémů po roce 2030 s ohledem na všechny bezpečnostní požadavky. Výhodou systému GSM-R v Česku je to, že jeho centrální části již fungují, proto stačí podél dalších tratí vybudovat tzv. základnové stanice.
V kategorii Železniční mosty a tunely zvítězila rekonstrukce mostu na 11. kilometru trati mezi Rybníkem a Lipnem nad Vltavou v Jihočeském kraji. Porota vyzdvihla nový stav, který odpovídá požadavkům na provozování drážní dopravy s přihlédnutím k technickým možnostem jeho konstrukce. Došlo k výměně a posílení již nevyhovujících ocelových prvků mostovky, vyměnily se dřevěné mostnice či zábradlí. Kompletní sanací prošla spodní stavba, též železniční svršek a trolejové vedení. Díky rekonstrukci se rychlost vlaků přes most zvýšila na 60 kilometrů v hodině. Zhotovitelem byla společnost EDIKT.
Vítězem kategorie Bezpečná železnice je náhrada přejezdu na hlavním železničním koridoru v Dluhonicích silničním nadjezdem a vybudování dvou lávek pro pěší a cyklisty. Výhybna Dluhonice v Olomouckém kraji svým významem převyšuje jiné výhybny, protože se zde stýkají dvoukolejná trať Přerov – Česká Třebová a dvoukolejná trať Prosenice–Dluhonice, obě s velmi silným provozem. Jeden z přejezdů křížil silnici III. třídy, druhý pak místní komunikaci. Stavbu provedla Společnost Přerov ve spolupráci s Eurovia CS, Subterra, Strabag Rail a GJW Praha.
Přestavba devíti kilometrů trati mezi stanicemi Křižanov a Sklené nad Oslavou na Vysočině dominovala v roce 2021 kategorii Rekonstrukce a opravy železničních tratí. V obou stanicích jsou nová nástupiště, navíc se zrenovoval železniční svršek a spodek, úpravy se provedly i na trakčním vedení. Bezbariérový mimoúrovňový přístup na nástupiště v Křižanově zajišťují výtahy, ve stanici Sklené nad Oslavou šikmé chodníky. Rychlost v hlavních staničních kolejích se zvýšila na 140 kilometrů v hodině. Na rekonstrukci se podílelo konsorcium Společnosti Vysočina (TSS Grade, ELTRA, FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, Doprastav a PORR.
Vítězství v kategorii Projektová příprava získala dokumentace modernizace železničního uzlu Pardubice, jejím zhotovitelem je společnost SUDOP Praha. Rekonstrukcí projde kolejiště, také železniční svršek a spodek, i řídicí dispečerské stanoviště. O vyšší bezpečnost se postará nové staniční zabezpečovací zařízení. Díky instalaci evropského zabezpečovacího zařízení ETCS se zvýší rychlost až na 160 kilometrů v hodině. Jízda vlaků bude znatelně tišší díky použití pružného upevnění kolejnic k pražcům. V průběhu stavby dojde k modernizaci nástupišť, výstavbě jednoho nového, včetně bezbariérových přístupů. Nový bude také orientační systém, přibydou zvuková upozornění pro nevidomé.
Havířovské nádraží triumfovalo mezi Rekonstrukcemi a opravami budov. Probíhá ve dvou fázích, hotová je rekonstrukce stávající provozně administrativní části, přilehlých zpevněných ploch a venkovního schodiště. V následujících letech dojde k výrazným dispozičním změnám vnitřních prostor pro potřeby Správy železnic, dopravců a veřejnosti. Vylepší se stávající odbavovací hala a restaurace, pokladny se přestěhují do nové odbavovací haly, v místě současných pokladních přepážek vzniknou toalety. Opraví se a zateplí fasáda, vymění se okna, dveře a střešní krytina. Vše provádí společnost OHLA ŽS a Tomi-Remont Havířov.