Po necelých třech měsících od uvedení stylového SUV-kupé Renault Arkana na český trh se začala prodávat také jeho hybridní verze s označením E-Tech. Slibuje hlavně nižší spotřebu a emise. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v okolí Prahy.
Sílící tlak na snižování emisí donutil reagovat snad každou automobilku v Evropě. Renault jde cestou ekologických modelů označených jako E-Tech. Do roku 2025 jich chce představit hned 14. Jedním z nich je také stylové SUV-kupé Renault Arkana, které v dubnu dorazilo na český trh a my jsme se s ním svezli (více zde). Nyní se objevila jeho nová hybridní varianta, a proto jsme za volant modernější verze usedli znovu.
Nová motorizace nese označení E-Tech 145. Jde o full-hybrid, tedy kombinaci spalovacího a elektrického motoru s malou baterií o kapacitě 1,2 kWh. Ta má za ideálních podmínek umožnit dojezd maximálně tři kilometry čistě na elektřinu. Auto umí jet na proud do 75 km/h. Zároveň ale dokáže „plachtit“, tedy vypínat motor za jízdy, když není potřeba. U tohoto typu vozů tedy nejde o to, kolik v elektrickém režimu ujedou, ale spíš o to, aby neměl spalovací motor příliš práce. Výsledkem je v případě francouzského SUV-kupé deklarovaná spotřeba 4,8 litru benzinu na 100 km a 108 gramů CO2 na kilometr.
Zajímavostí přitom je, že hybridní motorizace není u Arkany o tolik dražší než verze jen se spalovacím motorem. E-Tech Hybrid 145 začíná v základní výbavě Zen na 640 tisících korunách, tedy o 20 tisíc dráž než benzinové TCe 140 EDC (čísla v označení motorů udávají přibližný výkon v koních). Ve střední výbavě Intens vyjde na 705 tisíc korun a R.S. Line pak na 778 tisíc. I tady tak platí, že je o 20 tisíc korun dražší než základní benzinový motor. Spotřeba hybridu je ale o litr nižší. S aktuální průměrnou cenou 33,4 Kč za litr se investice vrátí po ujetí 60 tisíc kilometrů a pak už bude svezení jen výhodnější.
Trochu méně místa v kufru
Ke zhruba stokilometrové projížďce jsme dostali vyšperkovaný kousek v bílém lakování a provedení R.S. Line. Hybridní model poznáte podle několika málo rozdílů. Jiný je logicky pohled pod kapotu a pak také do zavazadlového prostoru, který se musel kvůli vestavbě baterie zmenšit z 513 na 480 litrů. Jde ale o místo pod podlahou, jež lidé až zas tak nevyužívají. Už ale není možné mít rezervu. Dobrou zprávou je, že objem palivové nádrže zůstává na stejné hodnotě 50 litrů.
Další rozdíl najdete za volantem. Známou palubní desku zdobí na výšku postavený dotykový displej, jehož největší verze však nemusí být aktuálně k objednání kvůli nedostatku čipů. Virtuální kokpit simulující budíky pak má svůj prostor klasicky v přístrojové kapličce. Disponuje upravenou grafikou tak, aby dobře informoval o chování hybridního systému.
Hybrid vznikl spojením atmosférického benzinového čtyřválce o výkonu 69 kW, elektromotor o síle 36 kW a startér-generátoru, který při rozjezdu pomáhá dalšími 15 kW. Celkový výkon systému (nesčítá se) je 105 kW, tedy 143 koní. Síla se přenáší pouze na přední kola a to pomocí multimódové automatické převodovky. Má dvě rychlosti pro elektromotor a čtyři pro spalovací. Není se potřeba složitého ovládání bát. Řidič prostě zařadí D a jede. Je ale fakt, že občas je při přeřazování z elektrického na spalovací chod přechod cítit.
Nejpomalejší, ale stále svižný
Hybridní Arkana je oproti základní motorizaci o metrák těžší, váží přes 1,5 tuny. To má za následek i nejhorší akceleraci z nabídky. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 10,8 sekundy, základní jednotce to tvrdá o sekundu méně. I tak je ale dynamika pořád přijatelná, hybrid drží rychlost s provozem. Při předjíždění je potřeba myslet na větší mezery než u benzinových jednotek i kvůli pomalejším reakcím složitého systémů. Pohrát si lze s jízdními režimy. K dispozici je také mód převodovky B, při kterém dochází k silné rekuperaci. Není tak často potřeba používat brzdy. U hybridu tedy zřejmě opotřebujete destičky pomaleji než u běžných motorizací.
S autem jsme se svezli po dálnici D1 a pokračovali po rychlostní silnici směrem na Benešov. Vyzkoušeli jsme i malé okresky a dynamičtější svezení. Ve městě jsme nebyli. I tak byl ale konečný výsledek velmi dobrý. Palubní počítač Renaultu Arkana hovořil o 5,6 litrech benzinu na 100 km. To je víc než udává výrobce, ale ne o tolik, aby nemohl být výsledek ještě lepší. Renault tvrdí, že auto bude mít dobré hodnoty hlavně při cestování po městě. Samozřejmě pomůže i lehčí noha na silnici. Výsledný poměr spotřeby a předvedené dynamiky je alespoň chvalitebný.
Z jízdního hlediska se pak není potřeba obávat, že by auto třeba do zatáček jezdilo hůř. Baterie je umístěna nízko a tudíž zůstává zachováno i nízké těžiště. Vůz se nenaklání a nemá problémy ani se svižnějším svezením. Hybridní Renault Arkana je tak zajímavou alternativou pro ty, kteří by chtěli vyzkoušet nový druh pohonu a zároveň za něj neutratit o mnoho víc než za standardní svezení. K tomu navíc přidává odvážný design i dobrou výbavu.
Aktuální ceny Renaultu Arkana na českém trhu:
Motorizace | Zen | Intens | R.S. Line |
---|---|---|---|
TCe 140 EDC | 620 000 Kč | 685 000 Kč | 758 000 Kč |
TCe 160 EDC | 715 000 Kč | 788 000 Kč | |
E-Tech Hybrid 145 | 640 000 Kč | 705 000 Kč | 778 000 Kč |