Renault Express Van 1.3 TCe: Dělník silnic. Potěší cenou, ale investujte do výbavy

Dělník. To je asi obrázek, který má v hlavě člověk, jenž si jde pořídit dodávku. A je vlastně jedno, jestli je malá nebo velká. Počítá se s tím, že tohle auto bude denně ušpiněné, možná časem poškrábané a pěkně zhuntované. To je prostě jeho úděl, má sloužit. Renault si s podobnými požadavky ví rady. Od loňského roku nabízí model Express Van, který startuje na ceně 297 tisíc Kč. My jsme otestovali benzinovou verzi 1.3 TCe.

Předchůdcem námi testovaného vozu byl model Dacia Dokker. Na českém trhu se mu dařilo hodně, aby ne, nabízel dost muziky za málo peněz. Jenže kvůli přísným emisním normám musel po jediné generaci skončit. Express Van si z Dokkeru chce vzít jen to nejlepší a v jeho šlépějích chce kráčet.

Novinářská auta – to jsou většinou nadupané hračky uvnitř i navenek s tím nejlepším, co automobilka nabízí. Tentokrát to byl pravý opak. Námi testovaný model byl vyloženě oholený. Venku například žádné mlhovky, v ruce obyčejný nesklopný klíček. Prostě základ. Tenhle Express Van byl dělník silnic, ale není to to, co vlastně jeho majitel primárně hledá?

Odkládací prostory kam se podíváš

Drobná dodávka navenek moc nepoutá, maximálně velkým logem Renault na přídi a kombinací laku a plastu. Na ten si zvykněte, lakování nárazníků či zrcátek pro Express Van není k dispozici.

Uvnitř je to pak samý plast. Dodávce ale přesně tenhle způsob výbavy dobře sedí. Řidič navíc ocení i nepřeberné množství odkládacích prostor. Jeden velký odklopný je u dodávek tradičně přímo nad volantem. Uvnitř jsou zabudované USB porty. Hned vedle nad středovým panelem je další, velikostně ideální pro desky či papíry velikosti A4.

No a pak je tu klíčové odkladiště – kapsa nad hlavou řidiče a spolujezdce. Tam může letět úplně všechno od rukavic po lahve s pitím nebo třeba bundu. Jeden z fastfoodových řetězců by to mohl nazvat takovým bezedným kelímkem.

Až při řízení dodávky si člověk uvědomí, jak často dělá tak tuctovou věc, jako je pohled do vnitřního zpětného zrcátka. V užitkáči se bez něj ale v drtivé většině případů musí obejít, protože stejně není kam koukat.

V základu nejsou ani parkovací senzory a hlídání mrtvého úhlu, takže tady se zhruba tisíciprocentně vyplatí utratit pár korun navíc a pořídit si parkovací kameru, která se pak promítá na obrazovce umístěné právě místo zpětného zrcátka. Tohle je nutnost.

Jinak ale vozu patří chvála, palubní deska je ergonomicky dobře zvládnutá. Jen škoda, že ačkoliv auto má tradiční tlačítka na klíčově věci jako například na ovládání teploty, je ovládání hlasitosti rádia pouze uvnitř na dotykové obrazovce infotainmentu. Ztlumit či zesílit rádio nešlo ani skrze tlačítka na volantu. K dispozici prostě nebyly.

Příjemný byl palubní počítač usazený mezi analogové budíky. Ten už na volantu ovládat šel a nabízel nezbytný základ. Průměrnou a okamžitou spotřebu, aktuální dojezd, ujetou vzdálenost a tlak v pneumatikách. Víc ani nebylo třeba.

Uveze téměř 700 kg

A teď to klíčové, co všechno Express Van vlastně uveze. Podívejme se nejdříve na základní parametry, délka 4393 mm, šířka 1775 mm a výška 1850 mm. K tomu vůz nabízí nákladový prostor 3,3 m³, do kterého se dostanete bočními posuvnými dveřmi, či zadními křídlovými. Ovládají se snadno, to je důležité.

Na velké stěhování to sice není, ale přesto tenhle Renault uvnitř uveze téměř 700 kilogramů. Nákladový prostor má dlouhý necelé dva metry, vysoký 1,2 metru a široký 1,4 metru. Na boku jsou plechy, na podlaze plast. Ostatní je za příplatek. Za sedačkami řidiče a spolujezdce je pevná stěna, díky které se do kokpitu nepráší.

Vozy Express Van jdou do prodeje se čtyřmi motorovými variantami, námi testovaná byla jediná se zážehovým motorem, zbývající jsou vznětové. Motor 1.3 TCe nabízí výkon 75 kW a dodává se výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Neměli jsme s ní sebemenší problém, fungovala velmi dobře.

Majiteli dává vlastně to, co je potřeba. Čtyřválcový motor je pružný a živý a navíc příjemně tichý. Pořádně se k životu probere už kolem dvou tisíc otáček, nástup síly je postupný. Podvozek je hodně tuhý, ale ani nenaložené auto vlastně moc neskáče. Spotřebu jsme vměstnali pod 7,5 litru na 100 kilometrů. Co by si ale Express Van zasloužil je o trochu lepší rejd.

Express Van měl tedy několik faktorů, které jsme vyhodnotili nedostatečně. Ale tyhle nedostatky mizí s příplatky. A pokud i vám chybí elektroničtí asistenti či třeba alternativní elektrický pohon a vůz se vám přesto líbí, není třeba zoufat. Počkejte si na Kangoo Van, který se chystá na trh letos. Jaké budou jeho ceny?

1. NÁKLADY NA SERVIS

Servisní prohlídky jsou počítané na čtyři varianty provozu. Na 100 nebo 150 tisíc najetých kilometrů, či 5 let. Nebo na 100 nebo 150 tisíc kilometrů a 3 roky. Průměrná hodinová sazba práce na voze činí 850 Kč bez DPH.

2. PRODEJE

První vozy Express Van dojížděly do České republiky koncem května 2021. Za celý kalendářní rok pak automobilka Renault eviduje přes 250 prodaných kusů. Dodací lhůta je pak přibližně 3–5 měsíců. Tady je porovnání s přímým konkurentem.