reklama

Test: Hybridní Renault Arkana si nepotřebuje na nic hrát a funguje velmi dobře

Renault Arkana je nepochybně jedním z nejzajímavějších dostupných aut posledních let. Stylové SUV kupé dokázalo rozvířit vody sterilních, finančně méně náročných aut nevídaným způsobem. Vyzkoušeli jsme velmi zajímavou hybridní verzi.

reklama

V roce 2008 vzbudilo obrovský rozruch BMW X6. První SUV kupé vyjelo na silnice a nedalo se přehlédnout. Ač se na začátku našla spousta lidí, která opulentní auto s nepříliš praktickou karoserií ze srdce nenáviděla, slavilo BMW X6 obrovský úspěch a konkurence musela reagovat. Až letos se však k výrobě podobně stylizovaného auta odhodlal i výrobce cenově dostupnějších vozů. A vypadá to, že Renault Arkana nebude šlápnutím vedle, ostatně francouzský výrobce je v hledání mezer na trhu velmi šikovný.

Vzhled po vzoru velkých

Otázka vzhledu auta je vždy věcí individuálního vkusu. Přesto si jeden postřeh dovolím, a to ne proto, abych popisoval, kterak jemně padá linie střechy. Spíš proto, že pokud přemýšlím jakkoli, neumím si vybavit žádné jiné auto v podobné kategorii a ceně, které by poutalo pozornost lidí více než Arkana. I když designově žádným způsobem nekřičí, vždy se najde někdo, kdo se na ni chce podívat nebo ji prostě jen obdaří zvědavým pohledem. V tomto směru je Renault Arkana jedno z nejemocionálnějších aut na trhu.

Funkční hi-tech

Motor má sice pod kapotou decentní vzhled, ukrývá však komplikovanou techniku. Základem hybridního pohonu pro Arkanu E-TECH HYBRID je atmosférický 1,6litrový motor SCe. Jedná se o klasiku přizpůsobenou moderní době naladěnou na skromných 69 kW. Kromě spalovacího motoru však Arkana pod kapotou ukrývá ještě dva elektromotory. První silnější slouží ke klasické jízdě, jeho výkon je 36 kW a pomáhá silou slušných 205 Nm točivého momentu. Tento elektromotor je součástí převodovky.

Slabší elektromotor má výkon 15 kW a dosahuje točivého momentu 105 Nm. Navzdory skromnějším parametrům má v autě významnou roli. Funguje totiž jako startér-generátor, který pečuje o startování motoru a zároveň o první metry jízdy. Renault uvádí, že Arkana E-TECH HYBRID dokáže ve městě jezdit až 80 % času na elektřinu. Realita je samozřejmě trochu jiná, o čemž svědčí i městská spotřeba 6,6 litru.

Nejzajímavějším prvkem celého pohonu hybridního systému Arkany je však absence spojky. Samotný spalovací motor má 4 převodové stupně, ke kterým se přidávají další dva stupně určené pro elektromotor. O vyrovnávání otáček mezi jednotlivými převodovými stupni se stará samotný elektromotor a řazení samotných stupňů mají zase na starosti elektronické aktuátory. Výsledkem je poměrně kultivovaný projev pohonu a bezproblémová komunikace mezi jednotlivými prvky pohonu. Podobný systém využívá Renault i ve formuli 1. Jedná se tedy o poměrně pokrokovou techniku.

Jízdní praxe

Možná by nyní mohli někteří z vás argumentovat, že se spalovací motor zapne proto, aby začal dobíjet baterii. Ano, to je pravda, ve většině případů jízdy ve městě slouží klasický motor jen jako generátor. Avšak z grafiky toku energie na přístrojovém štítu je zřejmé, že i v režimu EV počítač jednoduše benzínem nešetří tak, jak byste předpokládali.

Za týden a po slušné porci kilometrů jsem si na této komplikované hře techniky nevšiml výrazných nedostatků. Atmosférický motor se ani ve vyšších otáčkách, které jsou způsobeny pouze čtyřmi převodovými stupni, nechová špatně. Poměrně slušné odhlučnění motorového prostoru do kokpitu propouští jen ty příjemné zvuky. Čas od času se sice stalo, že počítači chvilku trvalo, než vyhodnotil situaci a zapojil do činnosti příslušný motor, ale nebylo to nic, co by člověka nějak trápilo.

Arkana E-TECH HYBRID není tedy žádným trhačem asfaltu, ale spíše příjemným hybridním autem s pokročilou technikou.

Ty displeje...

Po prvním svezení s klasickou mild-hybridní Arkanou (každý Renault Arkana má určitý druh hybridního systému) jsem byl mile překvapen i z rychlých reakcí infotainmentu. Displej reagoval okamžitě a systém se z celou dobu snad ani jednou nesekl.

V hybridní Arkaně však přišla menší facka. V jednom okamžiku se dokonce stalo, že se mi celý středový displej vypnul a odmítal reagovat na jakékoli příkazy nebo opětovné restarty auta. Po asi hodině boje se displej opět rozhodl spolupracovat a vše fungovalo, ovšem o poznání pozvolněji než u mild-hybridu. Za běžných okolností bychom tento negativní poznatek ani nezmínili, jenže většinu nastavení auta už dnes děláme přes dotykovou obrazovku. Naštěstí Arkana stále spoléhá na staré dobré mechanické ovladače klimatizace, které mají solidní zpracování.

Z interiéru bych chtěl vypíchnout ještě dvě věci. První z nich jsou slušná sedadla, která mají provedení na takové úrovni, že ani německá prémiová konkurence by se za ně nemusela stydět. Příjemným překvapením je mohutná hlavice systému shift-by-wire (hlavice „převodové páky“), která byla vyrobena z originálního hliníku. Žádná napodobenina, plastová hračka nebo nekvalitní potisk. Takovou věc dnes, v době, kdy se nejvíce šetří na detailech, nenajdeme ani v autech o několik tříd výše.

Celkově je interiér příjemný, místa k sezení vzadu dostatečně hodně a ať jsem poslouchal, jak jsem jen chtěl,, v autě nic nevrzlo. Škoda jen, že je zavazadlový prostor i díky tvarování karoserie trošku osekaný o praktickou horní část. Větší předměty máte, i přes velký objem, problém do auta dostat.To je ale asi jediná daň za jinak elegantní tvary karoserie

Závěr

Arkana je bezesporu jedním z nejlepších aut ve své třídě. Komplikovaný orchestr pod kapotou má své kouzlo a v drtivé většině případů funguje velmi příjemně. Výsledkem spolupráce tří motorů a dvou převodovek je ovšem dlouhodobá spotřeba na úrovni 5 litrů na 100 kilometrů. To je u auta, které váží něco přes 1,5 tuny, opravdu pěkná hodnota.

Všechny podstatné údaje a ceník jednotlivých výbav Renaultu Arkana najdete ZDE, srovnání se Škodou Karoq a Hyundaiem Tucson pod tímto odkazem.

Tagy:

Hlavní zprávy

Jsou připraveni na válku. Americký generál popsal ničivou sílu Rusů u hranic s Ukrajinou
Rusko

Jsou připraveni na válku. Americký generál popsal ničivou sílu Rusů u hranic s Ukrajinou

Rusko podle vedení americké armády shromáždilo podél hranice s Ukrajinou útvary mnoha různých druhů a „zjevně“ je v jeho možnostech tyto síly použít. Nejvýše postavený americký generál Mark Milley na pátečním brífinku hovořil o přítomnosti pozemních, vzdušných, námořních i jiných formací. Ministr obrany USA Lloyd Austin řekl, že konflikt není nevyhnutelný a že ruský prezident Vladimir Putin má i jiné možnosti než je rozsáhlý útok.

Tým vedený českým vědcem objevil unikátního živočicha. Žije na jediném místě na světě
Zahraničí

Tým vedený českým vědcem objevil unikátního živočicha. Žije na jediném místě na světě

Mezinárodní tým vedený českým vědcem Josefem Bryjou nalezl a popsal nový druh hlodavce – myš harennskou. Tyto myši žijí jen v horských lesích Etiopské vysočiny. Studii o drobném savci publikoval časopis Organisms Diversity & Evolution, uvedli zástupci Akademie věd ČR (AV). Tým tvoří vědci z Ústavu biologie obratlovců AV, Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a Severtsovova ústavu Ruské akademie věd.

Do vězení půjdu s hrdostí, říká Kubkův stalker. Pekarová chce víc stíhání dezinformátorů
Koronavirus

Do vězení půjdu s hrdostí, říká Kubkův stalker. Pekarová chce víc stíhání dezinformátorů

Známí antivaxeři Jana Peterková a Patrik Tušl odmítají nejen očkování, ale i obvinění ze strany policie, která je stíhá kvůli dezinformacím a stalkingu. Zatímco bývalá reportérka podle vyšetřovatelů opakovaně lhala o covidové situaci i účincích vakcín, Tušl zase pronásledoval známé osobnosti boje s pandemií. Oba dva si za své výstupy na sociálních sítích nechali platit od svých podporovatelů.

Osmitýdenní holčička zemřela s více než 60 zlomenými kostmi. Rodiče jsou už ve vězení

Velkou Británií otřásá další případ krutého týrání dítěte. Teprve osmitýdenní Aminy-Faye Johnsovou její rodiče dlouhodobě trýznili. Na konci dubna v roce 2019 dívenka přestala dýchat a ani přes snahu lékařů se ji nepodařilo oživit. Po následném rentgenu se zdravotníkům naskytl šokující snímek, holčička měla přes 60 zlomenin. Nyní byli její rodiče odsouzeni k pobytu za mřížemi.

Přibývá opakovaných nákaz covidem. I po prodělání se očkujte třetí dávkou, vybízí Chlíbek

Česko se potýká s rekordním počtem opakovaných nákaz koronavirem. Ministerstvo zdravotnictví jich za čtvrtek eviduje přes 16 tisíc, což je nejvíc od začátku celé pandemie. Na vině je dle všeho vysoce nakažlivá varianta omikron. Podle odhadů resortu by reinfekcí mělo v následujících dnech přibývat. Podle vakcinologa Romana Chlíbka je nejlepší dosavadní ochranou kombinace očkování posilující dávkou a prodělání nemoci.

Sledujte ŽIVĚ Partii: Vypukla válka ve Sněmovně? Střetnou se Pekarová a Vondráček

Vládní strany si jdou s opozicí tvrdě po krku prakticky od první schůze nové Sněmovny. Hnutí ANO a SPD se nelíbí plánovaná novela pandemického zákona, obě uskupení by také chtěla větší zastoupení ve vedení dolní komory Parlamentu. Pětikoalice zase viní opozici z toho, že jí zbytečně hází klacky pod nohy. I o tomto tématu budou diskutovat v nedělní Partii šéfka Sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) a poslanec Radek Vondráček (ANO). V druhé části se pak uskuteční velká debata čtyř politiků na téma krize na Ukrajině. Pořad můžete sledovat od 11 hodin živě na CNN Prima NEWS nebo v tomto článku.

Sledujte speciál Co Čech, to politik! Superdebata hvězd pandemie: Co nás čeká?

Dva roky s covidem změnily svět. Kdy začneme žít normální život? Je očkování jediná cesta, nebo se covid stane normální chřipkou? Sledujte speciál pořadu Co Čech, to politik! V superdebatě o pandemii uslyšíte názory z obou stran rozděleného národa. Exkluzivní speciál můžete sledovat v neděli 30. ledna od 20:00 na CNN Prima NEWS i přímo zde v článku. A ve 22:30 bude druhá hodina mimořádně i na Primě.

Zlínští lékaři provedli unikátní operaci. Pacientce pomůže na nohy nepotřebná kost

Naprosto unikátní operaci ve středu provedli lékaři v Krajské nemocnici Tomáše Bati ve Zlíně. Zákrok podstoupila pacientka, která skončila po autonehodě upoutaná na lůžko s rozdrceným bércem. Lékaři použili zdravou část lýtkové kosti, aby nahradili chybějící kus kosti holenní, která je ve spodní části nohy hlavní. Žena by tak mohla v budoucnu znovu chodit.

reklama

Domácí zpravodajství

Přijímací zkoušky 2022 PŘEHLEDNĚ: Kdy podat přihlášky a na co se připravit

Přijímací zkoušky se neúprosně blíží. Žáci základních škol mají pro podání přihlášek čas do 1. března. U středoškoláků, kteří se chystají ve svém studiu pokračovat na vyšších odborných nebo vysokých školách, se termíny různí. Kdy si musí studenti vybrat své budoucí obory a na co vše by se měli připravit? Redakce CNN Prima NEWS pro vás připravila přehled všech náležitostí.

reklama