Pozor na českou verzi Black Friday: Nesedněte obchodníkům na lep. Které triky často používají?

Před slevovými akcemi při Black Friday by se spotřebitelé měli mít na pozoru.

ZPRÁVY PLUS - 22.11. v 10:30

Slevová akce Black Friday se tváří jako výhodný obchod, přesto na ní můžeme velmi prodělat. Česká obchodní inspekce například varuje před nesprávně uváděnými slevami nebo před nátlakem v podobě odpočítávání, dokdy nižší cena platí. Taková praktika může na zákazníky působit stresově a mohou se uchýlit k náhlým nákupům. Na jaké další triky si máme dát pozor?

Skutečný svátek slev Black Friday připadá na 28. listopadu, neboli čtvrtý čtvrtek v měsíci. Tuzemské obchody ale svátek vzaly po svém a nejrůznější slevové akce nabízejí celý měsíc a začínají dokonce už v říjnu. Nabídka zlevněného zboží po takto dlouhou dobu by ale pro některé obchodníky nemusela být výhodná. Používají proto různé triky, jak ze zákazníků vydolovat co nejvíce peněz.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nešťastné rozhodnutí, reagoval Fiala na zatykač na Netanjahua. Mluví o oslabení autority soudu

Před těmito metodami varuje například Česká obchodní inspekce, která provádí zvýšené kontrolní akce zejména v době před Vánocemi. Zároveň s tím varuje spotřebitele, aby na nevýhodné slevy nenaskakovali a raději si cenu zboží několikrát ověřili. „Doporučujeme obezřetnost nejen při výběru výrobků, ale i kde a od koho výrobek koupit. Zejména u dražších výrobků je třeba zvážit kvalitu výrobku, jeho životnost a dostupnost servisu, jak budu moci uplatňovat svá spotřebitelská práva i otázky spojené s bezpečnou platbou,“ uvedl ústřední ředitel obchodní inspekce Jan Štěpánek.

Falešné slevy i špatně markované zboží. Podívejte se, které řetězce dostaly nejvyšší pokuty

Obchodní řetězce se ani letos nevyhnuly vysokým pokutám. A to za nejrůznější přešlapy. Nejčastějším prohřeškem bylo, že uváděná sleva byla ve skutečnosti zdražením. Pochybení našla Česká obchodní inspekce i u pokladen: Zaměstnanci chybně markovali zboží, a to i za dvojnásobnou cenu. Většina výše vyjmenovaného platí i pro ty nejznámější a největší řetězce.

A na jaké triky se mají lidé připravit? Nejčastějším prohřeškem bývá uvádění slev. Obchodník totiž musí od minulého roku uvádět nejnižší cenu výrobku v posledních 30 dnech. Až z ní může být vypočítána sleva. Jedná se o častou chybu obchodníků. Prodejci v opačném případě klamou spotřebitele tím, že uvádějí nepravdivou výši slevy, kterou vypočítali z dříve uměle navýšené ceny.

Nesprávné uvádění slevy je problém také u obchodních řetězců. Za první tři kvartály letošního roku dostaly největší obchody s potravinami na pokutách přes 9 milionů korun od České obchodní inspekce.

Při nákupu zboží přes internet by lidé měli využívat srovnávače cen, které jim ukáží, kolik stál výrobek v minulosti. Mohou tak mít přehled o skutečné hodnotě zboží a jistotu, že produkt zbytečně nepřeplácí.

„Když si spotřebitelé porovnají ceny napříč trhem, zjistí, že sleva v jednom obchodě nemusí znamenat nejvýhodnější cenu na trhu. Mohou existovat jiné obchody, které stejný výrobek nabízejí levněji. Doporučujeme zajímat se o podmínky slevy, zda není podmíněna například množstvím odebraných výrobků, členstvím ve věrnostním programu a podobně,“ uvedl Štěpánek.

Obchodní inspekce také varuje, že některé internetové obchody nemají uvedené kontaktní údaje jako je jméno, adresa či IČO. V takovém případě je lepší přejít k jinému obchodníkovi.

Zpozornět by měli mít také zákazníci, kteří uzavírají smlouvy po telefonu. Prodávající musí totiž nabídku učiněnou během hovoru potvrdit v textové podobě. „Spotřebitel je nabídkou vázán až poté, co projevil svůj souhlas elektronicky nebo podpisem potvrzení nabídky na listině,“ dodává Štěpánek.

Pozor na nátlak, varuje spotřebitelská organizace

Obchodníci využívají ale také nátlakové akce. Tím může být časově limitovaná speciální nabídka, která může vyvolávat dojem jedinečné a časově omezené akce. „Při podrobnějším zkoumání však spotřebitelé mohou zjistit, že obchodník tuto ‚akční‘ cenu nabízí již delší dobu nebo že nabídka, která se tvářila jako časově omezená, ve skutečnosti pokračuje i po uplynutí uvedeného termínu. Takové chování lze v určitých případech označit za nekalou obchodní praktiku, která má za cíl klamat spotřebitele a vzbudit falešný pocit naléhavosti,“ uvádí spotřebitelská organizace dTest.

Ředitelka dTestu Eduarda Hekšová dodává, že některé postupy obchodníků nemusí být v rozporu se zákonem. Přesto se mohou označit jako neférové chování. Týká se to například akčního odpočítávání, dokud je nabídka výhodná. „To naznačuje, dokdy sleva platí, což může vyvolat stres a vést k impulzivnímu nákupu bez většího rozmyslu,“ uvedla Eduarda Hekšová.

Tagy:
Vánoce obchod ekonomika Česká obchodní inspekce dTest svátek maloobchodní prodej spotřebitel makroekonomie Černý pátek Jan Štěpánek produkty a služby ekonomika, obchod a finance prodejní kanály