Když Herbert Diess promluvil ve Wolfsburgu k zaměstnancům největší evropské automobilky, sotva si dovedl představit, že to mohl být jeho poslední takový projev. Řečmi o nutných změnách totiž naštval odbory a v kuloárech Volkswagenu už se hovoří o jeho sesazení z funkce výkonného ředitele koncernu. O jeho osudu má tento týden jednat smírčí výbor skupiny.
Analytici poradenské společnosti Jefferies označili Herberta Diesse za nejvíc „dopředu hledícího výkonného ředitele“ Volkswagenu od doby Ferdinanda Piëcha. Muže, který stál v čele Volkswagenu v letech 1993 až 2002. Diessovi se však jeho vizionářství může stát osudným. Odbory se totiž naštvaly a v nejbližších dnech má dojít k jednání smírčího výboru.
Drtí nás Tesla, budeme propouštět, varuje šéf Volkswagenu. V ohrožení je i Škoda Auto
První evropská Gigafactory americké automobilky Tesla je téměř hotova. Už příští rok by z jejích výrobních linek měly sjíždět první elektromobily. Konkurence se děsí, protože jsou v ohrožení desetitisíce pracovních míst. A to nejen ve Volkswagenu, ale i ve Škodě Auto spadající pod jeho křídla. „Nyní se rozehrála velká bitva o to, která z fabrik a lokací to odnese,“ varuje šéf tuzemských odborů Josef Středula.
Důvodem je Diessovo nedávné vyjádření obav z konkurence automobilky Tesla a naznačení, že by Volkswagen mohl v příštích letech propustit až 30 tisíc lidí. Agentura Reuters už přišla se seznamem lidí, kteří by ho s vysokou pravděpodobností mohli nahradit, pokud by dozorčí rada Volkswagenu Diesse z pozice výkonného ředitele odvolala.
Oliver Blume
Třiapadesátiletý manažer je výkonným ředitelem automobilky Porsche od roku 2015. Členem představenstva koncernu Volkswagen se stal před třemi lety. Má za sebou ale zkušenosti z manažerských pozic z dalších koncernových automobilek. Vedle Volkswagenu také z Audi nebo Seatu. Blume se může pochlubit, že Porsche zajišťuje více než čtvrtinu tržeb celé skupiny Volkswagen, zisková marže pak převyšuje v Porsche 15procentní hranici.
Ralf Brandstätter
Také Brandstätterovi je 53 let. Momentálně z pozice výkonného ředitele vede automobilku Volkswagen, přičemž ve funkci v roce 2020 nahradil právě Diesse, jenž povýšil na šéfa celé skupiny VW. Brandstätter do Volkswagenu nastoupil v roce 1993 a do vrcholového managementu se dostal před šesti lety. Předtím rovněž sbíral zkušenosti v dalších značkách koncernu, řídící funkce zastával v Seatu.
Špatná zpráva. Problémy Škody výrazně poškodí české veřejné finance, varuje Špicar
Automobilka Škoda Auto potvrdila výrazné omezení výroby kvůli nedostatku čipů. Podle viceprezidenta svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara se problém týká celého automobilového průmyslu a s jeho důsledky se Evropa může potýkat ještě v první polovině příštího roku. Pro některé menší nebo středně velké firmy může být situace až existenční.
Markus Duesmann
Duesmann je o rok mladší než předchozí dva adepti na Diessovo křeslo. Od loňského roku je členem vedení skupiny Volkswagen coby výkonný ředitel automobilky Audi. Pod jeho „dozor“ spadají také další luxusní značky koncernu jako Lamborghini, Ducati nebo Bentley. Ve Volkswagenu mimo jiné zodpovídá za výzkum a vývoj. Předtím pracoval na různých pozicích v automobilkách BMW, Daimler-Chrysler nebo Mercedes-Benz.
Thomas Schmall
Sedmapadesátiletý Schmall je členem představenstva koncernu Volkswagen od loňského roku. Před dvěma lety se stal výkonným ředitelem divize Volkswagen Group Components. Mezi Schmallovy úkoly mimo jiné patří strategické plánování v oblasti elektromobility. Do Volkswagenu nastoupil v roce 1991 a od té doby prošel různými pozicemi v různých zemích světa, kde má firma své aktivity. Například v Mexiku, Jihoafrické republice, Brazílii nebo na Slovensku.
Diess: Jsem si jistý
Herbert Diess však o své pozici nepochybuje. „Ano, jsem si jistý,“ odpověděl Diess deníku Handelsblatt na otázku, zda počítá s tím, že bude v čele Volkswagenu sedět i příští rok. Diess má přitom s Volkswagenem kontrakt až do roku 2025.
Dvouletá auta už stojí stejně, jako když byla nová. Změnu nečekejte, říká expert
V praxi se již začíná projevovat důsledek problémů s váznoucí výrobou aut i jejich rostoucími cenami. Nedostatek nových vozů na trhu znamená zvýšení poptávky po mladých ojetinách, jejichž ceny v ČR se začínají téměř rovnat částkám, které tyto modely stály, když byly nové.
Trpělivost odborů skupiny Volkswagen přetekla po nedávném setkání Herberta Diesse se zaměstnanci v domovském městě automobilky Wolfsburgu. Šéf Volkswagenu zmínil, že americká automobilka Tesla bude pravděpodobně schopna ve své nově otevírané gigafactory nedaleko Berlína vyrábět elektromobily až třikrát rychleji, než je toho schopen Volkswagen. A Volkswagen tak podle Diesse bude muset projít změnami, aby si konkurenceschopnost udržel.
Hrozba i pro škodovku
Avizovaného propouštění se obává také tuzemský odborový předák Josef Středula. Podle něho se „rozehrála velká bitva o to, která z fabrik a lokací to odnese“. Středula proto vyzval nově vznikající vládu, aby začala s Volkswagenem jednat. Podle něho totiž reálně hrozí, že by k propouštění mohlo dojít také ve Škodě Auto, jež pod křídla VW spadá.
„Jakkoli věřím v sílu odborů ve škodovce, tento problém je převyšuje. Musí se do toho zapojit i česká vláda. Premiér Babiš nedávno s Herbertem Diessem jednal, ale nevíme, o čem a s jakým výsledkem. Nová vláda se pak musí oprostit od ideologie, s Volkswagenem jednat a využít také ekonomickou diplomacii,“ řekl Josef Středula CNN Prima NEWS.
Podle něho si naši představitelé musí uvědomit, že nejde jen o byznys, protože ve Volkswagenu je majetkově zainteresována také spolková země Dolní Sasko. „Ten problém tedy nemohou řešit škodovácké odbory, ony nemají zastoupení v řízení koncernu, to je jiná struktura. Pokud tedy platí, že máme být inovativní ekonomikou, musí se do toho v tuto chvíli česká vláda vložit,“ dodal předseda ČMKOS.