Rozhovor s Radkem Špicarem
Automobilka Škoda Auto potvrdila výrazné omezení výroby kvůli nedostatku čipů. Podle viceprezidenta svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara se problém týká celého automobilového průmyslu a s jeho důsledky se Evropa může potýkat ještě v první polovině příštího roku. Pro některé menší nebo středně velké firmy může být situace až existenční.
V závodech Škoda Auto bude po celý týden až na výjimky stát výroba, zaměstnanci zůstanou doma za sníženou mzdu. „Je to špatná zpráva. Problém se ale týká celého automobilového průmyslu,“ upozornil Radek Špicar v pořadu Nový den televize CNN Prima NEWS.
Nová auta nebudou. Škodovka do konce roku výrazně omezí či zastaví výrobu, chybějí čipy
Automobilka Škoda Auto od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech českých závodech. Důvodem jsou chybějící čipy, které se používají v palubní elektronice. Firma se zaměří na dokončení velkého množství rozpracovaných vozů, řekl ve čtvrtek vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
Firma Škoda Auto sama o sobě představuje 5 procent HDP celého Česka, tedy téměř 10 procent českého exportu. „To znamená, že jakákoliv odstávka takového motoru české ekonomiky se projeví nejen ve financích samotné firmy, ale také ve veřejných financích jako celku,“ zdůraznil viceprezident svazu průmyslu a dopravy.
Největší problém však nebudou mít finální výrobci, například Škoda Auto krizi podle Špicara zvládne. „Situace bude někdy až existenčně vážná pro její subdodavatelský řetězec, tedy pro malé a středně velké firmy, z nichž některé nejsou plně diverzifikované, tedy nedodávají všem světovým automobilkám a jsou z 50 až 70 procent závislé na Škodovce,“ varoval s tím, že automobilový průmysl zaměstnává stovky tisíc lidí.
Vyplňují se černé scénáře
O naléhavé situaci bude v pondělí jednat tripartita. Podle Špicara si automobilky musí pomoci především samy. Ulehčit situaci by ale mohl i program Antivirus.
Za to, že nemají čipy, automobilky podle viceprezidenta svazu průmyslu a dopravy, nemohou. „Továrny v jihovýchodní Asii, kde se čipy vyrábí, jsou postiženy covidem. Jsou tedy zavřené nebo mají velmi omezenou produkci a obětí je evropský automobilový průmysl,“ vysvětlil.
S problémem se podle Špicara bude zřejmě evropský automobilový průmysl potýkat do konce roku. „Bohužel se spíše vyplňují černé scénáře. A dokonce predikce hovoří o tom, že situace snad nebude tak vážná, ale s jejími důsledky, tedy s tím, že díly nebudou plynout na trhy v Evropské unii úplně stoprocentně, se budeme pravděpodobně potýkat ještě v první polovině příštího roku,“ upozornil v pořadu.
Evropa by podle něj ale lekci z covidové pandemie mohla využít pozitivně. A to tím, že se bude snažit znovu získat kompetence a posílit soběstačnost. „Abychom v takových situacích nebyli vydáni na milost zemím, které jsou sto tisíc kilometrů od nás,“ podotkl Špicar.