Tuzemská automobilka Škoda Auto si za letošní první pololetí připisuje významné úspěchy. Stává se totiž třetí nejprodávanější značkou v Evropě a poptávka po vozech je celosvětově vysoká. Podnik, který je přezdíván srdcem českého průmyslu, vykazuje za prvních letošních šest měsíců i vysoké tržby a provozní zisk. A to v době, kdy se odvětví automotive v Evropě potýká s vážnými problémy. Jaké jsou důvody, že zrovna Škoda Auto poráží mnohdy slavnější soupeře na evropském i světovém poli?
Škoda Auto se po rekordním loňském roce může opřít o letošní silný základ. Za prvních šest měsíců dodala Škoda Auto po celém světě 509 400 vozů, což je meziroční nárůst o 13,6 procenta. Tržby vzrostly o 15,07 miliardy eur, tedy o 10,4 procenta, a provozní zisk se zvýšil o 11,8 procenta na 1,285 miliardy eur.
ČTĚTE TAKÉ: Zemědělci zatím posekali pouze 12 procent obilnin. Sklizeň ovlivňuje nestálé počasí
Úspěch ale hlásí zejména v počtu prodaných vozů v porovnání s ostatními značkami. Automobilka se totiž stala třetí nejprodávanější značkou v Evropě. Srovnání zahrnuje jak státy Evropské unie, tak i Velkou Británii, Švýcarsko, Norsko a Island.
Ostatní automobilky se přitom ocitají v problémech. Například německá značka Audi hlásí za letošní první pololetí pokles zisku meziročně o 37,5 procenta. Škoda, stejně jako Audi, spadají pod koncern Volkswagen. Celé skupině za první pololetí poklesl zisk o 33 procent. Pro srovnání – skupina Stellantis, která zahrnuje Jeep, Chrysler, Fiat či Peugeot, spadla za letošních šest měsíců do ztráty 2,3 miliardy eur. Tržby poklesly o 13 procent a na konci letošního roku bude skupina čelit dopadům cel, které uvalily Spojené státy.
Škoda Auto si přitom už v minulém roce připsala hned několik rekordních úspěchů. Celá skupina dosáhla rekordních tržeb 27,8 miliardy korun, což je meziroční navýšení o 4,7 procenta. Provozní zisk dosáhl 2,3 miliardy eur, tedy o 30 procent více než v roce 2023. Po celém světě se prodalo 926 600 vozů a jedná se o meziroční nárůst o 6,9 procenta. Jaké jsou důvody, proč se tuzemské automobilce tak daří?
Úspěch s prodeji v Evropě
V letošním prvním pololetí se Škodě dařilo zejména v prodejích na evropském trhu. Zde dodala automobilka 409 100 vozů a meziročně jde o nárůst o 10,5 procenta. Nejsilnější postavení v zahraničí má Škoda v Německu, kde prodala 100 700 vozů, což je také nárůst o desetinu. Značka posílila i ve Velké Británii (16,5 procenta), Španělsku (20,3 procenta), Rakousku (25,7 procenta), Švédsku (54 procent) nebo ve Francii (13,5 procenta).
Sama společnost pak ve své tiskové zprávě uvedla, že hned v několika zemích dosáhla rekordních tržních podílů. Týká se to Německa, Rakouska, Švédska nebo Francie. V Turecku pak česká automobilka zaznamenala největší počet dodávek zákazníkům.
Za výsledky může oblíbenost elektrických vozů. Navýšila totiž podíl dodávek vozů s elektrifikovaným pohonem. Zatímco před rokem to bylo 9,4 procenta, tak nyní už 22,8 procenta. Celkem bylo v Evropě dodáno 72 tisíc elektromobilů a 21 400 plug-in hybridů. Mezi elektrovozy jsou oblíbené modely Elroq a Enyaq, mezi plug-in hybridy Superb a Kodiaq. Nejoblíbenějším vozem je ale stále Octavia s 97 500 dodávkami. Prodej tohoto modelu ale meziročně poklesl o 19,6 procenta.
Efektivní výroba klasických aut i elektromobilů
Zatímco některé automobilky se vrhly jednoznačnou cestou elektromobility, tak Škoda se stále zaměřuje na tradiční modely doplněné o nové elektrovozy. „Za pozornost stojí, že na celkovém úspěchu v prvním pololetí mají podíl všechny typy pohonů. Náš přístup, kdy v současné éře transformace nabízíme klientům svobodu volby, se ukazuje jako správný,“ uvedl k výsledkům předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer.
Do konce června automobilka přijala více než 120 tisíc objednávek na elektrické modely Enyaq a Elroq. „Z desátého místa před několika lety jsme se tak dostali na třetí příčku mezi automobilovými značkami v Evropě, a to i díky tomu, že naše dodávky rostou rychleji než celý trh,“ dodal Zellmer.
Silný asijský trh
Škodovka kromě evropského trhu operuje i v Asii. V Indii působí už 25 let a je etablovanou společností. Pro tamní trh vyrábí modely Kushaq a Slavia. Nejnovější přírůstek je SUV Kylaq. Právě zde v letošním prvním pololetí zaznamenala Škoda historicky nejlepší výsledky. Dodala totiž 33 300 vozů, což je meziroční nárůst o 107,7 procenta. Podíl na tom má právě nové SUV, kterých se do konce června prodalo 20 tisíc kusů. Automobilka se proto řadí mezi sedm nejvýznamnějších značek v Indii.
Model Kushaq se prodává i ve Vietnamu. Na tamní trh se z Evropy dováží i SUV Karoq a Kodiaq. „Model Kylaq slaví v Indii mimořádný úspěch, celkový prodej na tomto trhu vzrostl o téměř 108 procent a dosáhl historického maxima. Dalším významným krokem je zahájení prodeje modelu Kushaq ve Vietnamu, který se vyrábí v novém závodu vybudovaném ve spolupráci s lokálním partnerem Thanh Cong Group,“ uvedl člen představenstva společnosti Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Hit Chomutovska. Za zmrzlinou z kozího mléka jezdí i Němci. Denně se jí vyrobí 50 kilo