ANALÝZA: Německý průmysl skomírá a do krize stahuje i Česko. Hrozí masové propouštění?

Německý průmysl se už několik měsíců potýká s úpadkem a míří do velké krize. Prestižní značky jako Bayer, Miele, Henkel či Vodafone oznamují propouštění nebo odsuny výroby směrem na levnější východ. Samotnou kapitolou je automobilový průmysl v čele s Volkswagenem, kde nyní odboráři protestují proti uzavírání továren a propouštění. Na německém vývoji je mimořádně závislá i česká ekonomika.

Německo bylo v dřívějších dobách známé jako průmyslová supervelmoc. Řada tamních podniků byla brána jako výkladní skříň zpracovatelského průmyslu, který táhl německou ekonomiku vzhůru. Od roku 2017 je ale tento druh průmyslu na ústupu a firmy zejména v letošním roce hlásí velké problémy.

ČTĚTE DÁLE: Skopeček – Vlastnické bydlení má budoucnost. Nedělejte ze Zelených komunisty, opáčila Davis

Průmysl se v Německu totiž zadrhnul. Z tamního trhu navíc zaznívá hned několik varovných zpráv. Podle průzkumu společnosti Coface se téměř 80 procent firem letos setkalo s opožděnými úhradami od svých klientů. To je největší číslo od roku 2019. A kde se s obtížemi setkávají nejvíce? Zejména ve stavebním a automobilovém průmyslu. Polovina firem pociťuje meziroční zhoršení své podnikatelské situace.

Dalším varováním je i počet firemních bankrotů. V prvním pololetí jich meziročně přibyla téměř čtvrtina. Bankrot vyhlásilo přes 10 tisíc firem, napsal tamní statistický úřad. Německá průmyslová a obchodní komora to označila za alarmující. Obecně se očekává, že letos bude vyhlášeno přes 20 tisíc insolvencí. Nikoho nemůže překvapit, že horší předpoklady vycházejí právě z čísel zpracovatelského průmyslu.

Do něj můžeme zařadit hutnictví, strojírenství, chemičky, textily nebo potravinářské podniky. Ve zpracovatelském průmyslu je také podnikatelská nálada na nejnižší úrovni od června 2020. Dokládá to přední ekonomický institut Ifo.

Firmy propouštějí po tisících

Nejde ale jen o horší náladu podniků nebo potíže s placením faktur. Německé firmy už dopředu ohlašují propouštění zaměstnanců po tisících. To je příklad agrochemické společnosti BASF, která patří ve svém oboru k největším na světě. Firma tlumí výrobu v rodném městě Ludwigshafenu a už před rokem propustila 2 600 lidí. Společnost ale nekončí, naopak. Hodlá investovat a budovat nové závody. Akorát to nebude v Německu, ale v Číně. Společnost to zdůvodňuje tím, že ušetří náklady na drahé energie, vyhne se německé byrokracii a bude lépe bez překážek inovovat.

Farmaceutická společnost Bayer AG v prvních šesti měsících propustila okolo 3 200 pracovníků. Z části firma řezala ve vrcholných pozicích, což může značit ozdravný proces. Šéf podniku Bill Anderson totiž chce snížit firemní byrokracii a urychlit rozhodovací procesy. Pro důvod nemusíme chodit daleko. Ve druhém čtvrtletí letošního roku klesl hrubý provozní zisk meziročně o 16,5 procenta na 2,1 miliardy eur.

Problémy ale můžeme vidět i v těžkém průmyslu. Řada Čechů si pamatuje letošní tahanice okolo provozu ocelárny Liberty Steel, která nakonec padla. O firmu neměl nikdo zájem a zachovala se pouze druhovýroba – rourovna a válcovna. Napjatá je situace i v německé firmě Thyssenkrupp, na kterou taktéž dopadá krize v ocelářském sektoru. V posledních letech muselo z provozu odejít tisíce pracovníků. Společnost se zatím snaží další problémy oddálit restrukturalizací.

Propouštění ale čeká i společnosti jako Mondelez, Reno, Evonik, Henkel, Vaillant nebo Gerry Weber. Zrušení některých míst a přesun výroby oznámila i firma Miele, která bude vyrábět pračky v levnějším Polsku.

Německé automobilky pod tlakem čínských vozů

Ozdobou německého průmyslu ale byly vždy automobilky. Zákazníci se na ně vždy mohli spolehnout a vozy typu Audi, Volkswagen či Mercedes-Benz byly synonymem pro precizní a kvalitní vozy. V současné době ale manažeři těchto automobilek řeší existenční problémy. Zejména Volkswagen se potýká s hrozbou masivního propouštění až 30 tisíc lidí a rušením závodů. Koncern se totiž před lety vydal cestou elektromobilů a její vývoj k tomu napnul všechny síly. Prodeje vozů Volkswagenu ale značně pokulhávají a není o ně tak velký zájem. Čínské levné elektromobily totiž oslovují nižší střední třídu.

Provozní marže u Volkswagenu kvůli konkurenci neustále klesá. V loňském roce vykazovala čtyři procenta, což bylo považováno za velmi špatný výsledek. Letos je to ale 2,3 procenta. Šéf automobilky Oliver Blume potvrdil, že se jedná o nejhorší návratnost tržeb z celé skupiny. Uzavírání provozů a propouštění se firmy nevyhne. A to i přesto, že loni vykázal Volkswagen tržby 3,5 miliardy eur. Na svou budoucí transformaci a modernizaci však plánuje získat 180 miliard eur.

Špatné výsledky má za sebou také Audi a její dceřiná společnost Cariad. Tato automobilka dostatečně neuspěla se softwarem pro asistenční systémy a autonomní řízení. Růžová budoucnost není ani u vozů BMW a Mercedes-Benz. Obě automobilky počátkem září snížily své roční prognózy.

Automobilky jako Volkswagen, BMW nebo Mercedes-Benz jsou velmi závislé na čínské ekonomice. Více než třetina objemů prodejů míří právě na tento asijský trh. Čínský trh je ale saturovaný tamními levnými vozy. Do toho jsou německé společnosti pod palbou obchodních sporů mezi Evropskou unií a Čínou. Výroba je totiž velmi citlivá na přísné emisní limity pro rok 2025 a její překročení může vést k miliardovým pokutám.

Počet prodaných elektromobilů v Německu

Značka 1. pololetí 2023 1. pololetí 2024 Meziroční rozdíl v %
Volkswagen 34 414 29 213 - 15
Tesla 36 384 21 249 - 42
BMW 12 845 18 312 + 42
Mercedes-Benz 16 913 15 494 - 8
Audi 14 415 11 570 - 20

Varovná je ale situace u subdodavatelů automobilek. Kvůli přechodu na elektromobily totiž ztrácejí některé společnosti zakázky. Týká se to například velkého dodavatele ZF Friedrichshafen. Do roku 2028 plánuje propustit asi 14 tisíc lidí. Technologická společnost Bosch pak zruší okolo tří tisíc pozic. Oba podniky se specializují na výrobu převodovek, které se využívají u konvenčních pohonů. Zájem o výrobu vozů se spalovacími motory ale automobilky tlumí.

Má nás německý vývoj znepokojovat?

Česká ekonomika je na německou velmi navázaná. Zpravidla se jakýkoliv výkyv projevuje v tuzemsku s mírným zpožděním. Upozorňuje na to i Česká národní banka. „Slabý výkon německého průmyslu a zhoršující se výhledy hospodářského růstu této největší evropské ekonomiky jsou pro Česko důležitým signálem. Nejen proto, že se jedná o nejvýznamnější destinaci českého vývozu, ale i kvůli dalším specifikům ve vzájemných ekonomických vztazích,“ uvádí zpráva o závislosti českého vývozu na Německu z konce roku 2023.

V českém vývozu totiž můžeme najít meziprodukty, mezi které patří kovové výrobky či součástky strojů. Centrální banka navíc upozorňuje, že produkty určené k finální spotřebě plynou do Německa pouze z 15 procent, což je jeden z nejnižších podílů v EU.

Čechům tak může pomáhat zejména fakt, že poslední roky je velmi vysoká zaměstnanost a v nejbližší době se žádné velké rušení podniků po vzoru Německa nekoná. Ačkoliv je Česká republika nejprůmyslovější zemí Evropské unie, tak i lidé z rušících provozů v případě Liberty Steel znovu najdou uplatnění. Společnosti se totiž na tuzemském trhu o pracovníky stále perou.

Dokládá to i hlavní analytik Hospodářské komory Roman Renda. „Neočekáváme, že by kvůli vývoji v Německu mělo dojít k nějakému výraznému nárůstu nezaměstnanosti. V dlouhotrvajícím nedostatku pracovní síly, který lze na českém trhu práce pozorovat, jsou firmy v propouštění zaměstnanců opatrné, jelikož při oživení ekonomiky, které v příštím roce očekáváme, může být problém zaměstnance s odpovídající kvalifikací znovu získat. Situace v jednotlivých firmách se ale samozřejmě může lišit v závislosti na řadě faktorů, jako je například to, jak diverzifikované odběratele má firma a jak rychle dokáže pro svou produkci najít odběratele nové a podobně,“ řekl pro CNN Prima NEWS Renda.

Pracovníci v českých firmách proto mohou být zatím v klidu. Dílčí propouštění se ale v následujících letech dá očekávat zejména kvůli postupné robotizaci a automatizaci. Ohrožení proto budou zejména dělníci a skladníci. Přesouvání provozů ale také není úplné tabu. Před rokem například varoval předák odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík, že by se výroba elektromobilů Enyaq mohla přesunout z Mladé Boleslavi do německého Cvikova. K tomu ale dosud nedošlo.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Globální trhy táhne sedm amerických firem. Kovanda v Byznysu varoval před akciovou bublinou

Renda souhlasí s tím, že Německo je přes obchodní vztahy s Českou republikou úzce napojené. „Znatelně slabší růst německé ekonomiky, než se očekávalo začátkem tohoto roku, je jedním z důvodů, proč i česká ekonomika poroste pomaleji, než předpovídaly dřívější predikce,“ dodal.

Tagy: