Zadržování moči může vážně ohrozit zdraví. Kdy si dát pozor a proč jít „na malou“ po sexu?
Můj brácha má prima bráchu. Mitsubishi ASX přichází se známým tělem, ale novou tváří Zdroj: se svolením společnosti Mitsubishi motors
Můj brácha má prima bráchu. Mitsubishi ASX přichází se známým tělem, ale novou tváří Zdroj: se svolením společnosti Mitsubishi motors
Není běžné začínat test vozu zmínkou o jiném autě, ale u Mitsubishi ASX snad ani nelze jinak, neboť jde o alter ego Renaultu Captur. Je to špatně? Nemusí nutně být. Vadit to nejspíš bude jen škarohlídům, protože jak jsme se přesvědčili během testování v okolí španělské Malagy, ASX je velmi dobré auto.
Malé SUV s názvem ASX k japonské značce patří už od roku 2010 a během několika generací se ho celosvětově prodalo přes 380 tisíc kusů. Prakticky stále původní vůz už ale byl značně zastaralý, a tak se pomazané hlavy ve vedení aliance Renault Nissan Mitsubishi rozhodly jít cestou nejmenšího odporu. Vzaly prostě osvědčený a úspěšný Renault Captur a nové ASX je na světě.
Auto je postaveno na podvozkové platformě CMF-B a využívá všechno, co má japonsko-francouzský konglomerát k dispozici, včetně kompletní nabídky hybridních pohonů, infotainmentu a bezpečnostních nebo digitálních systémů.
Segment malých SUV je pořádně nahuštěný, je tedy důležité, že ASX je hned na první pohled líbivé auto. Od Capturu jde rozeznat okamžitě díky nové masce chladiče, výrazným LED světlometům a třem diamantům na přídi, kterými se Mitsubishi běžně prezentuje.
K dispozici je šest odstínů karoserie a 17- či 18palcová kola. Díky oblým a dynamickým tvarům působí auto s necelými 4,3 metru celkem robustně, ačkoli moc velké není. Takže přesně to, co vozy této kategorie umí. Snad jediná nehezká věc je kamera na víku zavazadlového prostoru, která je až příliš výrazná. Logo už vzadu nečekejte, nově je tam stejně jako u většiny konkurentů nápis značky. Divný zvyk.
ČTĚTE TAKÉ: První čínská auta s reálnou šancí uspět? SUV od MG se bohatě vejde do půl milionu korun
Uvnitř řidič bude spolupracovat se systémem Smartphone-Link Display Audio (SDA), jeho součástí je 7" displej na šířku a 9,3" na výšku. Standardem je zrcadlení mobilních telefonů a kdo si připlatí, dostane také ozvučení BOSE či 3D navigaci. Přidejte bezdrátové nabíjení, hlasové ovládání a kombinaci dotykového displeje/tlačítek a je tu moderní vůz, který je připraven do boje o zákazníky. „Vše je přehledné a funkční, snažili jsme se interiér přizpůsobit evropským řidičům,“ sdělil v Malaze produktový ředitel firmy Victor Backus.
V základu má ASX například systém zmírňování následků čelní kolize s ochranou chodců, signalizaci vzdálenosti, varování při opuštění jízdního pruhu, asistenta pro udržení v jízdním pruhu, či rozpoznávání dopravních značek. Ve vyšších výbavách přichází systém sledování slepých úhlu, adaptivní tempomat a další.
Co se týče prostoru, zvýšená poloha sezení umožní hladké nastupování a usazení, a to i na zadní sedadla. Ta fungují jako posuvná lavice s rozsahem 16 centimetrů, takže osazenstvo 180 cm plus nemusí mít strach. Vejde se i s nohama. Tak akorát je to i s prostorem mezi střechou a hlavou. To už je ale na hraně, i proto zřejmě ASX nemá vpředu ani vzadu na stropě žádná madla. Základní objem zavazadlového prostoru kvůli bateriím závisí na motorizaci.
Celá aliance Renault Nissan Mitsubishi už před rokem ohlásila plán, že hodlá v příštích pěti investovat do elektrifikace 23 miliard eur (kolem 550 miliard korun), což už se projevuje i nyní na nejnovějších modelech. ASX nabídne se čtyřmi druhy pohonu, ale jen základní benzinový tříválec o objemu 1,0 litru a výkonu 67 kW nebude mít elektrickou dopomoc. Následná 1,3 DI-T s přímým vstřikováním paliva má mild-hybrid a 12V lithium-iontovou baterii.
S manuální převodovkou nabízí 103 kW a s automatickou dokonce 116 kW. Velkou novinkou je benzinová šestnáctistovka, která bude prvním modelem značky s plně hybridním ústrojím (HEV) prodávaným v Evropě. K dispozici bude mít dva elektromotory a sílu 105 kW. Vrcholem nabídky se stane plug-in hybridní verze se dvěma elektromotory, baterií s kapacitou 10,5 kWh a výkonem 117 kW. Ve městě by elektrický pohon měl zvládnout dojezd lehce přes 60 kilometrů a dobít by se mohl za tři hodiny.
Právě s plug-inem jsme první projížďky začínali. Na plynový pedál bylo potřeba si nejprve trochu zvyknout, nejpřesněji reagoval ve chvíli, kdy jsme přepnuli do režimu Sport. Zastínil i ve vyšších otáčkách hlučnější agregát, a to, že přepínání z baterie na motor a naopak bylo občas lehce cukavé. Tady si zaslouží naopak pochvalu základní hybrid (HEV), který fungoval perfektně. Oba pohony spolupracovaly bez povšimnutí a náročnou trasu plnou převýšení a jízdy brzda-plyn vůz zvládl se spotřebou lehce pod sedm litrů. Dobře fungovaly také brzdy, které mají příjemný nástup.
ASX potěšilo dynamikou, v zatáčkách dovedlo držet stopu a nepouštělo dovnitř hluk více než nezbytný. Jízda je velmi pohodlná a vlastně je celkem náročné hledat na autě nějaké vyložené slabiny. A to ani ve chvíli, kdy perfektně připravený program narušila nečekaná událost. Road is closed (silnice je uzavřená), ukazoval na nás zhruba sto kilometrů od Malagy muž v oranžové vestě a dal nám jasně najevo, že jediná horská silnice vedoucí k další zastávce na naší trase je neprůjezdná. Důvod měl dobrý, jeho kolegové opodál pokládali nový asfalt.
Zástupci značky tedy sesbírali všechny čtyři novinářské vozy a poslali je na horskou cestu plnou kamení, písku a vlastně všeho, čemu se rozhodně nedá říkat zpevněný povrch. ASX obstálo, vlastně možná ještě lépe, než jsme čekali. Potvrdilo tedy, že do segmentu malých SUV patří, nejde jen o městské postrkovadlo.
To už jsme navíc měli v ruce litrový benzín, který sice v papírech má ukazatel z 0 na 100 km/h za 14 vteřin, rozhodně ale působí výrazně živěji. Kapacita motoru byla slušná, jeho zvuk nebyl ve vysokých otáčkách tak neotesaný a dala se s ním užít i zábava. Za nás společně s klasickým hybridem asi ideální volba.
Teď už zbývají jen ceny, ty se ale mezi veřejnost dostanou až v dubnu při uvedení na český trh a lišit by se od sesterského modelu moc neměl. Na trh vkročí ASX rovnou se všemi motorizacemi.