360°, Robert Plaga, Petr Chára - 21.6. v 20:15
Školy nevyužily pandemie koronaviru k výraznějším změnám ve vzdělání. Některé z nich vedou výuku jako před 30 lety, myslí si pedagog a expert v oblasti vzdělání Petr Chára. Podle něj by měly být školy připraveny na kvalitní distanční výuku, což ale neznamená jen řečnit desítky minut směrem k dětem a zadávat jim úkoly e-mailem, dodal v pořadu 360° Michala Půra na CNN Prima NEWS.
Způsob vyučování v některých školách je podle Cháry příliš zastaralý a neohebný, na což paradoxně ukázalo zavření vzdělávacích institucí. Mnohé z nich se nechopily příležitosti, aby během pandemie přikročily ke změnám. „Použily osnovy, které měly, napsaly nějak vzdělávací plán a tím to pro ně zhaslo,“ řekl v pořadu 360° Michala Půra. Sám ale uznal, že kompletní úprava osnov by byla komplikovaná.
Rodiče, kteří měli možnost nahlédnout do průběhu výuky, byli podle Cháry zděšeni. „Na školách to způsobem, jakým se vyučuje, vypadá jak před třiceti lety. Z pěti tisíc škol je řada těch, kde se toho moc nezměnilo. Používají stejné osnovy, používají učebnice, kde jsou výstupy, které ani v rámcových vzdělávacích programech nejsou,“ pokračoval expert na CNN Prima NEWS.
Distanční výuce Chára věří, řada věcí se touto cestou dá podle něj předávat mnohem efektivněji, obzvlášť s využitím aktuálních technologických možností. Nemalé množství pedagogů s nimi ale neumělo pracovat.
Některé školy výuku nezvládly
Prezenční výuka je nicméně neméně důležitá, třebaže u ní hraje roli především aspekt socializace v kolektivu dětí. Naopak si nemyslí, že by distanční výuky rodiče nějak zneužívali. „Rodiče můžou posílat děti za školu i teď, nemyslím, že by toho zneužívali,“ uvedl.
I s ohledem na zkušenosti s pandemií by proto podle něj školy měly být jednoznačně připravené na kvalitní distanční výuku, pakliže dojde na to, že nějaká skupina dětí nebude schopna docházet.
„To neznamená, že se připojím přes nějakou platformu a budu na děti 40 minut hovořit. Nebo že jim zadám úkol tím, že jim ho pošlu e-mailem. To není výuka, to by mohl dělat kdokoliv,“ nešetřil Chára kritikou směrem k některým školám.
I ministr školství Robert Plaga uznal, že ne všechny školy zvládly během pandemie adekvátně zorganizovat distanční výuku. Krajní případy, které nepřesedlaly na onl-ine výuku, podle šéfa resortu řeší školní inspekce.
Mnohé školy se nedokázaly poprat s organizací on-line výuky. Zdroj: AP