Vláda dá letos na dopravu méně peněz, než původně plánoval kabinet Andreje Babiše (ANO), kvůli čemuž se musí odložit některé slibované stavby na železnici. Bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) proto obviňuje současný kabinet, že neplní sliby. Naopak ministerstvo dopravy připomíná, že předchozí vláda projekty pouze slibovala, ale nevyhradila na ně potřebné finance.
Účinnější ochrana nebezpečných železničních přejezdů, modernizace některých tratí či rekonstrukce výpravní budovy. To jsou některé projekty, jejichž realizace musela být odložena kvůli nedostatku financí.
Výdaje ministerstva dopravy by letos měly činit přes 107 miliard korun, což je asi o devět miliard méně, než s čím počítal návrh předchozího kabinetu. Tyto škrty se však podle Ministerstva dopravy netýkají slibovaných železničních projektů, na které ani nebyly peníze připraveny.
„Kromě omezení slev v dopravě, pasti, kterou nám přichystala předchozí vláda, letos budeme škrtat v provozních výdajích na běžných údržbových pracích silnic a železnic i zapojení nespotřebovaných finančních prostředků. Objem investic na dopravní stavby pro rok 2022 zachováme,“ sdělil pro CNN Prima NEWS mluvčí resortu František Jemelka.
To vyprovokovalo exministra dopravy Havlíčka ke kritické poznámce. „Studená sprcha přišla z ministerstva dopravy, protože se bude šetřit sedm miliard korun na železnici. Zpomalí se zahajování nových staveb. Co mě neskutečně mrzí, že mezi nimi bude i část Kladno-Ostrovec, což je část trati Praha-Masaryčka, letiště a Kladno. Pane ministře Kupko, nebojte se bouchnout do stolu a nenechte si krátit výdaje na dopravní infrastrukturu,“ napsal na Facebooku.
Pane ministře Kupko, nebojte se bouchnout do stolu a nenechte si krátit výdaje na dopravní infrastrukturu. Postavte se ministru Stanjurovi, udržte zdroje na nezbytnou údržbu a neodkládejte nové stavby. Výdaje na železniční stavby jsme zvýšili vůči roku 2013 na více jak trojnásobek, z 19 mld na 60 mld, což je nutné udržet. Pokud bude stát řídit ministr financí, dopadneme jako v dobách ministra Kalouska. ČTK: Správa železnic bude mít letos rozpočet 53 miliard Kč, odloží některé stavby https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/sprava-zeleznic-bude-mit-letos-rozpocet-53-miliard-kc-odlozi-nektere-stavby/2155634
Posted by Karel Havlíček on Monday, February 7, 2022
Podle ministerstva dopravy však na zmíněné projekty nebyly připravené v rozpočtu peníze ani předchozí vládou. „Celkem jde o seznam devíti projektů, u kterých Správa železnic zahájila zadávací řízení s vědomím, že finanční prostředky na jejich realizaci nebyly v plné výši zajištěny. Případné zahájení těchto akcí v roce 2022 je podmíněné nevyčerpáním finančních prostředků určených na jiné akce. Další možností je přidělení dodatečných finančních prostředků do rozpočtu SFDI (Státního fondu dopravní infrastruktury, pozn. red.),“ sdělil Jemelka.
„Vzhledem k tomu, že výše uvedené podmínky nelze zaručit, vyhradila si Správa železnic právo zadávací řízení zrušit; a to tehdy, pokud zadavatel nebude mít k dispozici dostatečné finanční prostředky,“ doplnil Jemelka.
Havlíček však argumenty ministerstva, které v médiích prezentuje také sám ministr Martin Kupka (ODS), považuje za výmluvu. „Rozmohl se nám tady takový nešvar. Ministři financí, průmyslu, dopravy či kultury svorně brečí, že jsme v našem rozpočtu neměli zdroje na ten či onen výdaj. Není nic jednoduššího, než si jej zařadit do rozpočtu nové vlády. Jak známo, kabinet nepracuje s naším rozpočtem,“ reagoval exministr Havlíček.
Správa železnic musí podle předběžného plánu přerušit přípravu celkem sedmi velkých zakázek na modernizaci infrastruktury. Část projektů je přitom již ve fázi podaných nabídek nebo soutěží.
Seznam staveb, kterých by se mělo odložení týkat, má CNN Prima NEWS od ministerstva dopravy k dispozici. Objevuje se mezi nimi také projekt Kladno – Kladno-Ostrovec. Jedná se o úsek hojně diskutované modernizované trati Masarykovo nádraží – Letiště Václava Havla – Kladno.
Některé projekty se týkají odložení zabezpečení nebezpečných železničních přejezdů systémem ETCS (Evropský vlakový zabezpečovací systém). Ministerstvo dopravy a Správa železnic přitom byly v minulosti kritizované právě kvůli častým nehodám na přejezdech.
Severočechy zase zamrzí odložení rekonstrukce výpravní budovy v Teplicích. Budoucí opravou historické budovy se před sněmovními volbami chlubil především tehdejší premiér Andrej Babiš (ANO). Z vyjádření Kupky přitom vyplývá, že na projekt neměla bývalá vláda nachystané finance. Odložení se však týká také řady dalších menších projektů.
Ke zmíněným projektům Jemelka dodává: „Nelze je z rozpočtu letošního roku zatím pokrýt, takže tyto stavby budou muset být s největší pravděpodobností posunuty a budou zahajovány v závislosti na dostupných zdrojích rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.“
Odložené stavby
- elektrizace trati PEÚ Brno – Zastávka u Brna etapa 2
- optimalizace traťového úseku Čelákovice–Mstětice
- ETCS (Evropský vlakový zabezpečovací systém) Praha-Uhříněves – Praha hlavní nádraží
- ETCS Brno-Horní Heršpice – Zastávka u Brna
- modernizace trati Kladno – Kladno-Ostrovec
- rekonstrukce výpravní budovy v Teplicích
- ETCS Milovice – Praha hlavní nádraží (tendr dosud není vyhlášen)