Česko doplácí na hustotu železniční sítě, tratě nejsou vždy v dobrém stavu a často udržujeme železniční skanzen, zkritizoval ve Zprávách PLUS na CNN Prima NEWS aktuální situaci dopravní novinář Jan Sůra. Petr Šlégr z Centra pro efektivní dopravu viní ze špatného stavu železnic jak dobu před revolucí, tak pravicové vlády po revoluci.
Během středeční tragické srážky vlaků u obce Milavče na Domažlicku zemřeli tři lidé. Mezi dalšími desítkami zraněných bylo i několik Němců a právě média našich západních sousedů upozorňují na problémy tuzemských železnic. Statistiky totiž ukazují, že v Česku je třikrát vyšší pravděpodobnost úmrtí ve vlaku, než je průměr Evropské unie.
V Německu je riziko dokonce dvojnásobně menší. „Problémy mají historické kořeny a nerad slyším, když někdo říká, že jsme železniční velmoc. Jsme velmocí možná v počtu lokálek, ale například v Německu a dalších rozvinutých zemích měli už na parních lokomotivách zabezpečení, že návěstidlo v poloze Stůj se dalo projet jen sníženou rychlostí,“ upozornil ve vysílání CNN Prima NEWS Šlégr.
Vše podle něj začalo už za komunistů, svou vinou ale nesou i politici po revoluci. „Pro minulý režim byla železnice prioritou jen ideologicky a vůbec se do ní neinvestovalo. Za pravicových vlád v 90. letech byla naopak dlouho považována za úpadkový sektor, který patří do muzea. Když se v roce 2000 začalo investovat, tak se protěžovaly tuzemské firmy, které ale zabezpečovací systémy neuměly,“ vysvětlil zástupce Centra pro efektivní dopravu.
Doplácíme na hustotu železniční sítě
Novinář Jan Sůra podotkl, že pořádně zabezpečené jsou u nás jen některé tratě: „Doplácíme na hustotu železniční sítě. Tratě nejsou vždy v dobrém stavu. Udržujeme zde železniční skanzen, než abychom tratě dokonale zabezpečili a rozvíjeli páteřní síť.“
Tragickou nehodu zřejmě zavinila nepozornost strojvedoucího. Ročně dojde až k 150 podobným prohřeškům, tedy projetím návěstidla v poloze Stůj, letos je číslo zatím na 80.
„Častá chyba to není a v drtivé většině si strojvedoucí chybu uvědomí a zastaví včas. V přepočtu dojde k projetí jednou za dva až tři dny, v mnoha případech jde ale o přesuny nákladních vlaků, což osobní dopravu neohrozí,“ vysvětlil Sůra s tím, že rozhodně nejde o záměr strojvedoucích, ale spíše o nepozornost.
Správa železnic informovala, že provoz trati by měl být obnoven ve čtvrtek. Do té doby budou muset tisíce lidí použít náhradní autobusovou dopravu. „Vlaky linky ‚Západní expres‘ jsou v úseku Staňkov–Domažlice – Furth im Wald a opačně nahrazeny autobusy náhradní dopravy,“ informují České dráhy na webu.
Počasí komplikuje práci hasičů
Odklízení trosek komplikuje hasičům počasí. Příjezdová cesta k místu nehody se rozbahnila a uvízlo v ní jedno z nákladních aut, které přepravovalo příslušenství k hlavnímu vyprošťovacímu jeřábu.
„První zdemolovaný vagon byl snesen pryč z tratě a následně bude jeden úsek tratě provizorně opraven. Budeme se snažit pomocí jeřábu odklidit ostatní. Pevně doufáme, že se nám to podaří během dne,“ řekl velitel HZS Správy železnic Miloš Němec.
Záběry ze srážky dvou osobních vlaků u obce Pernink na Karlovarsku v červenci 2020. Zdroj: CNN Prima NEWS