reklama

Experti: Němci měli zabezpečení proti srážce už na parní lokomotivě. U nás je to skanzen

Česko doplácí na hustotu železniční sítě, tratě nejsou vždy v dobrém stavu a často udržujeme železniční skanzen, zkritizoval ve Zprávách PLUS na CNN Prima NEWS aktuální situaci dopravní novinář Jan Sůra. Petr Šlégr z Centra pro efektivní dopravu viní ze špatného stavu železnic jak dobu před revolucí, tak pravicové vlády po revoluci.

reklama

Během středeční tragické srážky vlaků u obce Milavče na Domažlicku zemřeli tři lidé. Mezi dalšími desítkami zraněných bylo i několik Němců a právě média našich západních sousedů upozorňují na problémy tuzemských železnic. Statistiky totiž ukazují, že v Česku je třikrát vyšší pravděpodobnost úmrtí ve vlaku, než je průměr Evropské unie.

V Německu je riziko dokonce dvojnásobně menší. „Problémy mají historické kořeny a nerad slyším, když někdo říká, že jsme železniční velmoc. Jsme velmocí možná v počtu lokálek, ale například v Německu a dalších rozvinutých zemích měli už na parních lokomotivách zabezpečení, že návěstidlo v poloze Stůj se dalo projet jen sníženou rychlostí,“ upozornil ve vysílání CNN Prima NEWS Šlégr.

Vše podle něj začalo už za komunistů, svou vinou ale nesou i politici po revoluci. „Pro minulý režim byla železnice prioritou jen ideologicky a vůbec se do ní neinvestovalo. Za pravicových vlád v 90. letech byla naopak dlouho považována za úpadkový sektor, který patří do muzea. Když se v roce 2000 začalo investovat, tak se protěžovaly tuzemské firmy, které ale zabezpečovací systémy neuměly,“ vysvětlil zástupce Centra pro efektivní dopravu.

Doplácíme na hustotu železniční sítě

Novinář Jan Sůra podotkl, že pořádně zabezpečené jsou u nás jen některé tratě: „Doplácíme na hustotu železniční sítě. Tratě nejsou vždy v dobrém stavu. Udržujeme zde železniční skanzen, než abychom tratě dokonale zabezpečili a rozvíjeli páteřní síť.“

Tragickou nehodu zřejmě zavinila nepozornost strojvedoucího. Ročně dojde až k 150 podobným prohřeškům, tedy projetím návěstidla v poloze Stůj, letos je číslo zatím na 80.

„Častá chyba to není a v drtivé většině si strojvedoucí chybu uvědomí a zastaví včas. V přepočtu dojde k projetí jednou za dva až tři dny, v mnoha případech jde ale o přesuny nákladních vlaků, což osobní dopravu neohrozí,“ vysvětlil Sůra s tím, že rozhodně nejde o záměr strojvedoucích, ale spíše o nepozornost.

Správa železnic informovala, že provoz trati by měl být obnoven ve čtvrtek. Do té doby budou muset tisíce lidí použít náhradní autobusovou dopravu. „Vlaky linky ‚Západní expres‘ jsou v úseku Staňkov–Domažlice – Furth im Wald a opačně nahrazeny autobusy náhradní dopravy,“ informují České dráhy na webu.

Počasí komplikuje práci hasičů

Odklízení trosek komplikuje hasičům počasí. Příjezdová cesta k místu nehody se rozbahnila a uvízlo v ní jedno z nákladních aut, které přepravovalo příslušenství k hlavnímu vyprošťovacímu jeřábu.

„První zdemolovaný vagon byl snesen pryč z tratě a následně bude jeden úsek tratě provizorně opraven. Budeme se snažit pomocí jeřábu odklidit ostatní. Pevně doufáme, že se nám to podaří během dne,“ řekl velitel HZS Správy železnic Miloš Němec.

Tagy:
nehoda vlak doprava železnice Domažlice Jan Sůra smrt Milavče Petr Šlégr Centrum pro efektivní dopravu

Hlavní zprávy

Stát musí regulovat bydlení, šlo to i za Husáka. Maláčová a Stropnický opět v akci
Volby 2021

Stát musí regulovat bydlení, šlo to i za Husáka. Maláčová a Stropnický opět v akci

Jana Maláčová (ČSSD) a Matěj Stropnický (za ČSSD) vyrazili do boje za levnější bydlení. Cesta podle nich vede přes obnovu daně z převodu nemovitosti, zavedení progresivního zdanění i sankce za neobsazený byt. Svůj plán představili ve videu na sociální síti, kde ostře kritizovali současnou bytovou politiku a plány ostatních politických stran na řešení problému vysokých cen bytů.

Současná inflace přeje dlužníkům. Spořit se nevyplatí, říká ekonomický analytik
Ekonomika

Současná inflace přeje dlužníkům. Spořit se nevyplatí, říká ekonomický analytik

Česko od nového roku čeká vysoké zdražování energií i základních potravin. Ekonomický analytik webu CNN Prima NEWS Petr Musil uvedl, že za to celosvětově mohou jednotlivé vlády i pandemie. „Inflace, která přichází neočekávaně, což je právě ta, kterou máme nyní, přeje dlužníkům. Nevyplatí se spořit. Klidně si něco kupme na menší úvěr,“ uvedl v pořadu 360°.

Babiš, Fiala i Rakušan. Osm politických lídrů se utká v superdebatě Česko hledá premiéra

Necelé dva týdny před sněmovními volbami se na CNN Prima NEWS uskuteční velká superdebata s lídry nejsilnějších českých stran či koalic. Nebudou tak chybět premiér Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (koalice Spolu) nebo Vít Rakušan (koalice Piráti a Starostové). Sledujte v neděli 26. září od 20:00 první díl speciálního vysílání s názvem Česko hledá premiéra.

Bohbot ze Svobodných: Více než 5 procent muslimů v zemi znamená problémy a nebezpečí

Bezpečnostní expert a stínový ministr vnitra trojkoalice Trikolory, Svobodných a Soukromníků David Bohbot (Svobodní) by měl obavy, pokud by Česká republika v budoucnu přijímala více migrantů muslimského vyznání. „Kdykoliv muslimská komunita v evropských státech překlopí 5 procent, jsou problémy a je nebezpečno,“ řekl v pořadu Divoká karta na CNN Prima NEWS.

reklama

Domácí zpravodajství

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

reklama