Politici navštívili zpustošenou Moravu
„Žádný zákon ani žádné zabezpečovací zařízení stoprocentně nemůže zabránit srážce, jaká se stala ve středu u Milavče,“ zdůraznil na brífinku po návštěvě jižní Moravy ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Zároveň ze střetu vlaků obvinil strojvedoucího německého expresu. Při nehodě na Domažlicku zemřeli tři lidé, desítky dalších byly zraněny.
„Žádný zákon ani žádné zabezpečovací zařízení stoprocentně nezabrání tomu, co může nastat v ojedinělých případech na železnici,“ prohlásil na brífinku Havlíček.
Dvacet cestujících po srážce vlaků odešlo. Všichni zranění jsou mimo ohrožení života
Všech pět těžce zraněných lidí po středeční srážce vlaků na Domažlicku je ve stabilizovaném stavu a mimo ohrožení života, informovali mluvčí nemocnic. Bez vážných komplikací pokračuje také léčba pěti středně těžce zraněných. Srážka expresu a regionálního osobního vlaku si vyžádala tři mrtvé – dva strojvůdce a jednu cestující. Desítky dalších lidí se zranily.
Podle něj se při středečním střetu vlaků spojilo několik nešťastných faktorů. Zároveň z nehody nepřímo obvinil strojvedoucího německého expresu. „Projel na žlutou, na červenou, nereflektoval červený výstražný signalizátor uvnitř vlaku, stejně tak pravděpodobně mačkal dále tlačítko bdělosti, to ještě musíme zkontrolovat v německé lokomotivě,“ podotkl ministr dopravy. Podle Drážní inspekce ale mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky.
Podle Havlíčka se kvůli nehodám na železnici upraví zákon. „Co se týká zákona, který řeší legislativu ve smyslu monitoringu strojvůdců, tak když strojvůdce udělá prohřešky, že třeba projede právě návěstidlo ‚stůj‘, tak to nebylo trestáno. Teď to trestáno bude. Stejně tak i jiné prohřešky, které může udělat,“ vysvětlil ministr s tím, že se zavedou i určité sankce.
Upraví pracovní dobu strojvedoucích
Současně bude vstupovat v platnost nové vládní nařízení, které upraví pracovní dobu strojvedoucích. „Ve smyslu, kdy bude odpočívat a kdy bude moci vykonávat svoji práci. Je to na 13 hodin a odpočinek 6 hodin. To bylo dlouho negociováno a nebylo to jednoduché jednání, protože to není o tom, co si vymyslí ministerstvo dopravy, ale o tom, že se musíme shodnout s odbory,“ tvrdí Havlíček.
Zaspali jsme vývoj v zabezpečení tratí, spoléháme na lidský faktor, kritizuje strojvedoucí
U vývoje zabezpečení železničních tratí nám ujel vlak. Strojvedoucí jsou často velmi vytíženi a musí se spoléhat na lidský faktor. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS to řekl člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek. Společně s dalšími odborníky tak reagoval na středeční vlakovou nehodu na Domažlicku, při které zemřeli tři lidé.
Podle Petra Šlégra z Centra pro efektivní dopravu je na českých železnicích potřeba zvýšit kontrolu a působit preventivně, což právě ministerstvo dopravy komplikuje. „Tady jde bohužel ministerstvo dopravy úplně proti pravomoci Drážní inspekce, což je na železnici něco jako policie. Její pravomoci byly osekány, takže inspekce dnes nemůže dělat pravidelnou preventivní dopravní kontrolu, může řešit už jen mimořádné události,“ upozornil Šlégr ve vysílání CNN Prima NEWS.
Také se mu nelíbí, že se snižuje počet míst pracovníků, kteří se v resortu dopravy věnují bezpečnosti. „Myslím, že za působení ministra Karla Havlíčka (za ANO) se pro to dost nedělá, a nevidím, že by před rokem zřízená komise měla nějaké výsledky,“ nelíbí se Šlégrovi.
Ten zároveň upozornil na bezpečnostní systém ETCS, který by podle něj měl zabránit 100 procentům nehod prototypu projetí červené tak, jak se to stalo například ve středu u Milavče v Plzeňském kraji. Podobným případem byla i loňská nehoda u Perninku v Karlovarském kraji.
„Bezpečnostní systém ETCS u nás funguje zatím bohužel ve zkušebním režimu, a to na úseku Kolín–Břeclav a Ostrava–Břeclav. Využívá ho jen omezené procento vlaků v testovacím režimu,“ kroutil hlavou expert.
Podle něj má Česko daleko méně vyspělý systém než třeba sousední Německo, Rakousko a další země. „Modernější systém se u nás dlouho odkládal a teď se velmi pomalu zavádí,“ kritizoval ve vysílání CNN Prima NEWS.
Po tragické nehodě vlaků u Milavče se stále odklízí trosky. Část techniky zapadla do bláta
Den po tragédii, kdy se u obce Milavče srazily dva vlaky, se stále odklízí trosky. Na místě je velký vyprošťovací jeřáb, další těžká technika dorazila už v noci. Jak dlouho ještě odklízení potrvá, zatím není jasné. Technika má problémy kvůli počasí.
ETCS se nezavede do druhého dne
K bezpečnostnímu zařízení se vyjádřil i ministr. „Je třeba říct, že ETCS má být v Evropě 2030, my ho budeme zavádět v roce 2023, kdy bude pilotní projekt. V tuto chvíli máme na infrastruktuře na 560 kilometrech ETCS a do roku 2030 jej musíme připravit na 5400 kilometrech. To bude stát 90 miliard korun a dalších 20 až 30 miliard korun ETCS do jednotlivých spojů,“ vypočítal Havlíček s tím, že to je extrémně drahé a technicky i dodavatelsky poměrně náročné.
„Půjdeme rychleji než v Evropské unii, ale není možné očekávat, že ETCS se zavede do druhého dne,“ upozornil.
Tragická nehoda se stala u obce Milavče mezi stanicemi Domažlice a Blížejov ve středu kolem osmé ráno. V expresu z Mnichova cestovali i cizinci. Při nehodě zemřeli tři lidé, dva z nich jsou čeští strojvůdci, jeden z nich řídil německý rychlík. Další obětí byla žena, která cestovala v protijedoucím regionálním vlaku. Desítky lidí byly zraněny.
Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO): Ani zabezpečení srážce vlaků stoprocentně nezabrání. Zdroj: Profimedia.cz
Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO): Ani zabezpečení srážce vlaků stoprocentně nezabrání. Zdroj: Profimedia.cz