Značná kontroverze se rozhořela kolem nově nasazené kampaně opoziční strany Svoboda a přímá demokracie (SPD). Na sociálních sítích se totiž objevil snímek se sdělením, že Evropská unie chce přinutit své obyvatele jíst hmyz, nebo obrázek s mužem tmavé pleti a zakrváceným nožem společně se slovy o „chirurzích z dovozu“. Politolog Jan Kubáček pro CNN Prima NEWS uvedl, že subjekt se snaží těmito kroky vzbudit pozornost před krajskými volbami. Důležité jsou však podle něj i vlastní témata, protože jinak se z SPD může stát izolovaná strana a dopadnout jako Republikáni Miroslava Sládka.
„Je jen na vás, co budeme mít na talíři,“ uvedla opoziční SPD na zveřejněné fotografii vytvořené AI technologií, na níž je zobrazen hamburger naplněný červy. K tomu je připsáno varování před „regulacemi EU“. Marketéři strany tak zcela explicitně odkazují k leckdy nepodloženým diskuzím o povinném zavedení hmyzí složky do potravin.
K TÉMATU: Řada koalic kandiduje v krajských volbách s matoucími názvy. Využívají stejná slova
V úterý předseda subjektu Tomio Okamura sdílel fotografii s mužem tmavé pleti, který v zakrvácené košili svírá nůž rovněž od krve. „Nedostatky ve zdravotnictví nevyřeší ‚chirurgové‘ z dovozu. Stop migračnímu paktu EU!“ stojí v příspěvku, který podle mnohých navazuje na rétoriku strachu a xenofobie.
Strana tak využitím uvozovek míří mimo jiné i na otázku zdravotnického personálu a lékařů z řad migrantů, v tomto kontextu z afrických zemí.
Kampaň SPD je alegorií současného dění v naší zemi a reaguje na nezodpovědná rozhodnutí asociální vlády Petra Fialy a spol. Je to reakce na přijetí Migračního paktu EU, díky němuž bude každý rok do ČR proudit dav až 30.000 migrantů, které západní Evropa nechce. Každý zodpovědný… pic.twitter.com/xJHVHYqWTz
— Tomio Okamura (@tomio_cz) August 6, 2024
„Kampaň SPD je alegorií současného dění v naší zemi a reaguje na nezodpovědná rozhodnutí asociální vlády Petra Fialy a spol. Je to reakce na přijetí Migračního paktu EU, díky němuž bude každý rok do ČR proudit dav až 30 tisíc migrantů, které západní Evropa nechce,“ uvedl k příspěvku Okamura a obvinil vládní politiky z toho, že za podobnými návrhy stojí. „Naše kampaň je v tomto ohledu ještě velmi útlocitná proti tomu, co se na naši zemi chystá,“ dodal.
Podle politologa Kubáčka nyní marketingový tým SPD sází na radikální titulky. „Chtějí najít způsob, jak nabudit ztracenou sebedůvěru po neúspěšných eurovolbách a propadu volebních preferencí. Je nutné připomenout, že podobný rukopis měla i ČSSD (dnešní SOCDEM, pozn. red.) v krajských volbách v roce 2008, kdy spustila kampaň ‚ODS Mínus‘. V ní zobrazovala občanské demokraty jako zbohatlíky s doutníkem v puse a nebála se využít ani motiv nenarozeného embrya ohledně diskuzí o změnách ve zdravotnictví,“ připomněl odborník pro CNN Prima NEWS.
Ultimátum pro Bartoše. Pokud digitalizace nebude fungovat, měl by rezignovat, říká Skopeček
Pokud se ministrovi pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi (Piráti) do konce srpna nepodaří uvést do provozu systém digitalizace stavebního řízení, nedovede si poslanec Jan Skopeček (ODS) představit, že by předseda Pirátů nepodal rezignaci. Řekl to v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.
„Cílem takové kampaně je vzbudit pozornost, a to ideálně všemi směry. Jakmile se o nich bude více mluvit, budou moci již rozvíjet vlastní témata. Sdělení je primárně určeno voličům SPD, ale i Trikolory a strany PRO, které s opozičním subjektem vyrazí do krajských voleb,“ podotkl Kubáček.
Jako druhá strana mince se prý jeví to, že ostrá kampaň může být později pro SPD problémem, pokud by o ni favorizované hnutí ANO po sněmovních volbách uvažovalo jako o možném koaličním partnerovi. „Zástupci partaje musí přijít s vlastními tématy. Pokud budou pouze vykřikovat drsná hesla, ale nenabídnou vlastní program, může se jim to vymstít a mohou dopadnout jako izolovaný subjekt, podobně jako Republikáni Miroslava Sládka,“ podotkl politolog.
Kubáček také zdůraznil, že ač tvrdé jádro voličů zůstane SPD věrné, nerozhodnutí voliči si ve svém zvažování, komu dají svůj hlas, nevystačí s pouhými výkřiky bez konstruktivního řešení.
Válek i Pospíšil se ostře ohradili
Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) označil kampaň za „naprosté dno i na už tak minimální standardy okamurovců“. „Rasismus je odporný ve všech svých podobách a tuto hnusnou kampaň musí každý slušný člověk odsoudit,“ uvedl na síti X.
Šéf resortu se také zavázal, že jakmile bude předseda opozičního subjektu „pohoršeně deklamovat, že SPD nejsou rasisti a extremisti, tak mu toto připomenu“. Skutečnost, že se kampaň svým způsobem opírá i do českého zdravotnictví, považuje Válek za ukázku „totálního zoufalství kolabující SPD“.
Příspěvek odsoudil i bývalý europoslanec Jiří Pospíšil (TOP 09). „Uznávám, že konkurence extremismu je u nás silná, ale tohle už je moc i na SPD,“ napsal na síti X a připomněl znění trestního zákona týkajícího se podněcování nenávisti vůči určité skupině osob.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Má rezignace kvůli digitalizaci by nic neřešila, řekl Bartoš. Připustil chyby ve stavebním systému